روز جهانی آلزایمر

بیماری آلزایمر چیست

۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریورماه، روز جهانی آلزایمر است. ماه جهانی آلزایمر، ۱ تا ۳۰ سپتامبر (۱۱ شهریور تا ۹ مهر) فرصتی جهانی برای افزایش آگاهی، آموزش و جلوگیری از ابتلا به زوال عقل یا اختلال شناخت و حافظه بوجود می‌آورد.

۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریورماه، روز جهانی آلزایمر است. ماه جهانی آلزایمر، ۱ تا ۳۰ سپتامبر (۱۱ شهریور تا ۹ مهر) فرصتی جهانی برای افزایش آگاهی، آموزش و جلوگیری از ابتلا به زوال عقل یا اختلال شناخت و حافظه بوجود می‌آورد.

ربان بنفش در جهان نشانه این بیماری شناخته می شود.

بیماری آلزایمر چیست

بیماری فراموشی یا همان آلزایمر به اختلالی در عملکرد مغز گفته می شود که شاهد تحلیل تدریجی عملکرد ذهن افراد در آن هستیم. شاید قدری فراموشی به فراخور افزایش سن مورد عجیبی نباشد و از سوی بسیاری از افراد طبیعی تلقی شود. این در حالی است که در بیماری آلزایمر شاهد این هستیم که پیشرفت اختلال حافظه تدریجا ادامه دار خواهد یافت. نگاهی به آمار های به دست آمده نشان می دهد که یک هشتم افرادی که دارای ۶۵ سال سن می باشند یا سنی بیشتر از این را دارند از زوال عقل رنج می برند.

بیماری آلزایمر، قسمت هیپوکامپ مغز را هدف می‌گیرد که با حافظه مرتبط است و به همین دلیل علائم اولیه این بیماری، نقص حافظه است و با پیشرفت بیماری، نقص حافظه شدت می‌گیرد.

علائم بیماری آلزایمر

دقت داشته باشید که همه ما تجربه فراموشی را داشته ایم که مقطعی و زودگذر بوده است. اما اگر دارای ۲ یا ۳ مورد از علائم آلزایمر که در ادامه شرح داده شده است، در فرد پدیدار گشت حتما به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

فراموش کردن اتفاقات و اطلاعات جدید:ساده‌ترین و شایع‌ترین نشانه آلزایمر، به خاطر سپردن اتفاقات و اطلاعات جدید توسط مغز است، به معنای دیگر فراموشی رخدادهای جدید از اولین نشانه‌های بروز آلزایمر است. سردرگمی درباره اتفاقاتی که اخیر رخ داده، عدم درک دست از زمان و… از مثال‌هایی است که ممکن در این شرایط برای بیمار پیش آید.

فراموشی پایدار و پیش رونده:در بیماران مبتلا به آلزایمر، این فراموشی با گذشت زمان مداومت پیدا کرده و شدت بیشتری می یابد تا جایی که حتی ممکن است نام اعضای خانواده و کارهای روزانه خود را نیز از یاد ببرند.

سخت بودن پیدا کردن کلمات مناسب و درست: مبتلایان در پیدا کردن کلمات صحیح و حتی ساده در حین صحبت کردن و انتقال مفاهیم دچار مشکل هستند. هم چنین در گفتار، نوشتار و خواندن مکررا اشتباهاتی دارند.

ناتوانی در تشخیص و انجام کارها:در این حالت افراد در تشخیص چهره ها و ابزار ساده و همچنین یافتن وسایلی که مقابل چشمشان نیست، دچار مشکل می شوند. هم چنین در استفاده از ابزار ساده و انجام کارهای ساده نظیر مرتب لباس پوشیدن، ناتوان هستند.

مشکل در خواندن و نوشتننیز ممکن است در بیمار آلزایمری مشاهده شود.

نداشتن درک درست از زمان و مکان:این افراد درک درستی از زمان و مکان ندارند و حتی گاهی ممکن است خود را در صحنه ای از خاطرات و خود را بین درگذشتگان خود ببینند.

کم شدن قدرت قضاوت:در حل مشکلات روزانه با مشکل مواجه هستند. مثلا اگر چیزی بشکند نمی دانند باید آن را چه کار کنند.

در انجام کارهای پیچیده و استدلال کردن دچار اختلال: این افراد توان رسیدگی به امور مالی و بانکی ندارند. هم چنین درک درستی از خطرات ندارند.

تغییرات رفتاری و خلقی:تغییرات خلقی نظیر آشفتگی، لج باز شدن، اعتماد نداشتن به دیگران و گوشه گیر شدن از علائمی است که شروع و به مرور زمان تشدید می شوند.

افسردگی از علائم همراه آلزایمر است.

بی قراریاز دیگر علائم این بیماری بوده که در صورت پیشرفت بیماری با پرخاشگری و یا اضطراب بی دلیل همراه است.

 

تفاوت بیماری با تغییرات و فراموشی های ناشی از افزایش سن

تفاوت‌هایی میان نشانه‌های بیماری آلزایمر و تغییرات ساختاری و عملکردی ناشی از افزایش سن وجود دارد.

– گرفتن تصمیمات نامناسب در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که قضاوت و تصمیم‌گیری ضعیف از نشانه‌های بیماری آلزایمر است.

– فراموش کردن پرداخت‌های ماهیانه از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که ناتوانی در مدیریت بودجه از نشانه‌های بیماری دمانس آلزایمر است.

– فراموش کردن روزهای هفته و سپس به خاطر آوردن آن روزها از تغییرات ناشی از افزایش سن است؛ درصورتی که فراموش کردن روزها و حتی فصل‌های سال ،نام فرزندان و مکان ها از نشانه‌های بیماری آلزایمر است.

– فراموش کردن استفاده صحیح و به‌جا از کلمات در زمان مناسب در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است؛ درصورتی که بروز مشکل در مکالمات و گفتگوهای روزمره از نشانه‌های بیماری آلزایمر است.

– گم کردن اشیاء در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که گم کردن دائمی اشیاء و ناتوانی در جستجوی مجدد و یا حتی گم کردن مسیر خانه از نشانه‌های بیماری آلزایمر است.

مکانیسم آلزایمر

در طی آلزایمر برای فرد چه اتفاقاتی می افتد؟ در طول آلزایمر یاخته های عصبی یا همان نورون ها می میرند. به همین دلیل مغز رفته رفته کوچک خواهد شد. به طوری که نواحی دارای مایع مغزی و نخاعی دارای بخش های بزرگ تری خواهند شد. فردی که آلزایمر دارد از نظر برخورداری از مشکلات حافظه و گفتار و … دچار مشکل خواهد شد.

تاثیر آلزایمر بر زندگی

از آنجایی که بیماری آلزایمر درست تمرکز فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بسیاری از کارها مانند آشپزی، خرید و نیز پرداخت صورت حساب از فرد ساخته نباشد. طبق مطالعات انجام شده اولین علامتی که درباره بیماری آلزایمر میتوان دید این است که فرد نمی توان حساب و کتاب های ساده خود را پیش ببرد. حتی تشدید علائم سبب می شود تا فرد نتواند مکان های آشنا و یا افرادی که تا پیش از این می شناخته را هم بجا آورد. به علاوه اینکه حتی ممکن است از ظرف و ظروف نیز نتواند به خوبی استفاده کند. از دیگر علائم این می توان به بی اختیاری و مشکلات تعادل و صحبت نکردن درست، عدم کنترل ادرار و حتی فراموشی غذا خوردن اشاره کرد.

 

عوامل خطر ابتلا به آلزایمر

آلزایمر در سالمندان:معمولا در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد، اگر در افراد زیر ۴۰ سال رخ دهد، که احتمال آن خیلی کم است، آلزایمر زودرس نامیده می شود. اطلاعات مفصل‌تر آن را در مقاله ای دیگر پرداختیم.

جنسیت:طبق آمار احتمال ابتلای زنان در این بیماری از مردان بیش تر می باشد.

وراثت:خطر بروز آلزایمر در افرادی که یکی از اقوام درجه یک آن ها به این بیماری مبتلا شده باشد بیش تر است. هم چنین دانشمندان جهش های ژنی را کشف کرده اند که روی بروز و به تاخیر انداختن این بیماری نقش دارند.

سبک زندگی و سلامت قلب:نتیجه تحقیقات نشان می دهد که عواملی که موجب بیماری قلبی می شوند در بروز آلزایمر نیز نقش دارند. چاقی، کم تحرکی، دیابت نوع ۲، چربی خون و فشارخون بالا احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند.

مشارکت اجتماعی و یادگیری: شرکت در فعالیت های اجتماعی و تجمعات احتمال ابتلا را کم می کنند. فرآیند یادگیری احتمال ابتلا را کم تر و تحصیلات پایین تر احتمال ابتلا را بیش تر می کند.

ضربه به سر:سابقه ضربه شدید به سر مثلا در حدی که فرد به مدت طولانی کاهش سطح هوشیاری داشته باشد، احتمال ابتلا در آن ها بیش تر است.

خواب نامنظم:تحقیقات نشان داده اند که اختلالات خواب احتمال ابتلا را بیش تر می کند.در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر مغز و اعصاب انلاین تلفنی ومتنی صحبت کنید و از ایشان غیرحضوری مشاوره بگیرید.

افسردگی و سیگار کشیدن نیز ممکن است ابتلا به آلزایمر را به دنبال داشته باشند.

آلزایمر زودرس چیست؟

اگر قبل از ۶۵ سالگی برای یک مدت طولانی با علائم آلزایمر که در بالا بیان کردیم، مواجه شدید ممکن است دچار بیماری آلزایمر زودرس شده باشید. برای پیشگیری از آلزایمر زودرس، مانند هر بیماری مغز و اعصاب دیگر، هرچه مغز سالم‌تر باشد می‌تواند آسیب‌های بیشتری را تحمل کند.

پس با مطالعه زیاد، ورزش و یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای به محافظت از مغز خود کمک کنید. سایر روش‌های پیشگیری الزایمر نیز می‌توانند در سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر زودرس مفید باشند.

آیا آلزایمر قابل پیشگیری است

در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن عامل به وجود آورنده بیماری آلزایمر، راه پیشگیری دقیقی وجود ندارد. اما بسیاری از راه هایی را برای کاهش ریسک ابتلا بیان نموده اند که شامل موارد زیر می باشد.

استرس خود را کم کنید و خواب کافی داشته باشید. به خواب خود و کیفیت آن اهمیت دهید. روش های کنترل استرس را یاد بگیرید.

از دخانیات دوری کنید: چنانچه سیگار و… می کشید، هرچه سریعتر درصدد کنار گذاشتن آن باشید.

بیماری‌های زمینه ای خود را زیر نظر دکتر کنترل کنید؛ در صورت داشتن بیماری های زمینه ای نظیر فشارخون، دیابت، مشکلات قلبی و چربی خون بالا، در پی درمان آن ها بوده و اصول مربوط به آن ها را جهت کنترل، رعایت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشد؛غذاهای تازه، روغن های سالم (روغن زیتون، روغن کنجد و…)، غذاهای دارای چربی اشباع شده کم مصرف کنید. هم چنین مصرف ویتامین E و امگا ۳ نیز مفید می باشد. توصیه‌های درمان آلزایمر در طب سنتی را نیز می‌توانید دنبال کنید و در برنامه غذایی خود از آن بهره ببرید.

زندگی اجتماعی فعال داشته باشید؛معاشرت کنید، با دیگران ارتباط بگیرید، با کسانی که دوست دارید و لحظات خوشی با آن ها می گذرانید رفت و آمد کنید.

ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتما هر روز ورزش (هر ورزشی که دوست دارید) و پیاده روی انجام دهید.

تمرینات مغزی مناسب آلزایمر؛همان طور که بدن شما نیاز به ورزش دارد، مغز و ذهن شما نیز نیاز به ورزش دارد. سعی کنید بازی های فکری انجام دهید،

عی کنید مدام در حال یادگیری چیزهای جدید باشید، تمرین حفظ کردن انجام دهید. هم چنین کارهایی نظیر خواندن، رقصیدن، بازی هایی نظیر شطرنج، تخته نرد و…، خلق اثر هنری، نواختن موسیقی وکارهایی از این قبیل نیز بسیار مفید می باشند.

 

برای جلوگیری از پیشرفت آلزایمر چه باید کرد؟

به اندازه کافی استراحت کنید؛ به بدن و مغز خود استراحت دهید و خود را با کارهای سنگین فیزیکی یا فعالیت‌های فکری پیچیده خسته نکنید.

استرس‌های محیطی را کنترل کنید. تا جای امکان از اضطراب‌های زندگی دور بمانید.

تقویت مغز با تغذیه سالم؛ همانطور که در پیشگیری از آلزایمر صحبت کردیم، سعی کنید از غذاهای مفید برای حافظه را رژیم غذایی خود استفاده کنید.

jوصیه‌های طب سنتی ممکن است به شما در رعایت این مورد کمک کند.

با نظر و توصیه پزشک از قرص ویتامینE (ویتامین ای) استفاده کنید.

از اعضای خانواده کمک بگیرید؛ خانواده و اطرافیان خود را در جریان روند بیماری خود قرار دهید. حمایت عاطفی و برخورد درست اطرافیان با علائم شما میتواند در کاهش سرعت پیشترفت آلزایمر موثر باشد.

ورزش های مفید برای مغز و سیستم عصبی؛ ورزش‌های هوازی ماننده یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند در شرایط روحی و جسمی شما تاثیر مثبت داشته باشد. مقاله ای درباره تاثیر ورزش برای بهبود اختلال حافظه داریم، آن را نیز مطالعه کنید.

برای کمک به بیمار آلزایمر چه می‌توانیم بکنیم؟

از علائم و عوارض آلزایمر در زندگی روزمره مبتلایان زیاد صحبت کردیم، اولین حمایت و کمک خانواده و اطرافیان بیمار آلزایمر درک شرایط و علائم بیماری است.

تغییر در مهارت‌های رفتار ناشی از آلزایمر را بپذیرید. با پیشرفت بیماری ممکن از صحبت کردن و استفاده از کلمات مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سخت شود، ممکن است بیمار کلمات را فراموش کند و مکث زیادی در بین صحبت‌هایش باشد.

در این شرایط هنگام صحبت با فرد، صبور باشید.

تماس چشمی داشته باشید. به بیمار نشان دهید به او توجه دارید و امکان تمرکز کردن برای درک مسیر گفت و گو را فراهم کنید.

به زبان بدن فرد توجه کنید، اشاره‌ها او را درک کنید. به احساسات توجه نشان دهید.

برای جلوگیری از تاثیر آلزایمر در توانایی حرف زدن بیمار، مدام با فرد گفت‌وگو کنید.

بامزه باشید و استرس را از گفت و گو دور کنید.

انتظار تغییر خلق و خو و رفتار بیمار را داشته باشید.

سعی کنید محیط امن و بدون استرسی ایجاد کنید.

کارهای روزانه فرد را ساده کنید، سعی کنید محیط آشنا و راحت باشد تا بیمار در انجام کارهای روزمزه خود به مشکل نخورد.

به بیمار کنید روتین روزانه‌ ساده‌ای داشته باشد.

زندگی فرد را تحت کنترل نگیرید، طوری که بیمار احساس کند از کار افتاده است و دیگر نمی‌تواند به خود اعتماد کند. حمایت و مراقبت خود را نشان دهید.

راههای درمانی

درباره درمان آلزایمر شاید خبر خوبی نباشد که بدانید آلزایمر اصلا معالجه ای ندارد و برای اینکه جلوی آسیب مغزی ناشی از آلزایمر را بگیرید اصلا راهی وجود ندارد. اما می توان از درمان هایی استفاده کرد که دست کم سبب می شود به صورت ظاهری فرد توانایی های ذهنی خود را حفظ کرده و نیز بتواند عوارض بیماری را به میزان کمتری متحمل شود. همچنین استفاده از داروهای مخصوص این بیماری از پیشرفت این بیماری جلوگیری می گند .اگر فرد زودتر به مداوا بپردازد برایش بهتر است. چرا که این احتمال وجود دارد که فرد به صورت طولانی تر مهارت های خود را حفظ کرده و بتواند کارهای خود را بهتر و بدون مشکل تر انجام دهد.

روش های ساده برای تقویت حافظه

وقتی ذهن شما تجربه‌های جدیدی داشته باشد، سالم‌تر می‌ماند. این تمرین‌های کوچک ذهنی موجب تقویت حافظه می شوند.

وقتی مغز شما چیزهای جدیدی را همراه با احساسات فیزیکی مثل بینایی، بویایی، حس لامسه، چشایی و شنوایی تجربه می‌کند، این حس‌ها ناحیه‌های مختلف مغز را بیشتر به هم اتصال می‌دهد. همین موجب می‌شود سلول‌های عصبی مواد معدنی بیشتری برای مغز تولید کنند. این مواد به حافظه ما کمک خواهند کرد و سلول‌های عصبی اطراف را قوی‌تر می‌کنند طوری که مغز دیگر تحت تأثیر مشکلات حافظه بر اثر کهولت سن قرار نمی‌گیرد.

 

 

چهارده تمرین موثر برای تقویت مغز

۱- با آن دستی که قدرت کمتری دارد مسواک بزنید یا دگمه های لباستان را ببندید

تحقیقات نشان داده که استفاده از نیمکره مخالف مغز (که دقیقاً همین تمرین است) موجب سرعت بخشی به کارایی کورتکس می‌شود. کورتکس فرآیند جابجایی اطلاعات از دست‌ها را به عهده دارد. این تمرین می‌گوید دندان‌های خود را با آن دستی مسواک کنید که اصولاً مورد استفاده نیست. یعنی برای راست دست‌ها، دست چپ و برای چپ دست‌ها، دست راست! یادتان نرود که حتی درِ خمیردندان را هم باید با همان دست کم قدرت باز کنید!بستن دگمه های لباس هم با دست مخالف از جمله این تنرینات است

۲- با چشمِ بسته حمام کنید

با این کار احتمالاً دست‌هایتان خیلی از قسمت‌های بدن را لمس می‌کند که با چشم نمی‌توانستید ببینید، سپس این اطلاعات را به مغز منتقل می‌کند، مثل گوش‌ها و پشت گردن! تمرین این طور است که فقط از حس لامسه استفاده کنید البته حواستان باشد زخمی نشوید یا با حرارت آب داغ نسوزید! سعی کنید با حس لامسه شیرهای آب را به اندازه‌ای باز کنید که حرارت آب تنظیم شود و دما متعادل گردد. سپس خود را بشویید، اصلاح کنید و تمام این کارها را چشم بسته انجام دهید

۳- کارهای روزانه خود را جابجا کنید

مطالعات مغزی نشان می‌دهند که کارهای جدید، بخش‌های اعظمی از کورتکس را تمرین می‌دهند و سطح فعالیت مغز در بخش‌های مختلف را بیشتر می‌کنند. وقتی شما کارهای تکراری می‌کنید، این فعالیت‌های مغزی از کار میفتند. در این تمرین شما باید زمان صبحانه خوردن و لباس پوشیدن را جابجا کنید. همه ما اصولاً ابتدا صبحانه می‌خوریم و سپس برای بیرون رفتن آماده می‌شویم. پس می‌توانید برعکس این را انجام دهید. از طرفی می‌توانید شبکه تلویزیونی که تا به حال نمی‌دیدید را تماشا کنید، حتی تماشای برنامه کودک هم می‌تواند کار جدیدی باشد.

۴- لوازم خانه را برعکس بچینید

وقتی به وسایلی که منظم چیده شده‌اند نگاه می‌کنید، ذهن شما سریع آن را می‌شناسد و نیمکره چپ شما کار می‌کند اما وقتی لوازم خانه برعکس باشند، نیمکره راست دست به کار می‌شود و می‌خواهد ببیند آن وسیله، تصویر یا کالا دقیقاً چیست، چه رنگی دارد و دقیقاً چه مدلی است. پس در این تصویر، میز وسط، ساعت، تقویم و عکس‌هایی که به دیوار زده‌اید را برعکس کنید.

۵- جای صندلی‌های میزنهارخوری را تغییر دهید

یا اگر دور سفره می‌نشینید، جابجا شوید. در اکثر خانواده‌ها، هرکس برای خود جایی دارد، چه پشت میز و چه دور سفره! مثلاً پدرها باید سمتی از میزغذاخوری یا سفره بنشینند که حتماً تلویزیون را ببینند و مادرها باید در قسمتی باشند که به آشپزخانه نزدیکتر است.

بهتر است تجربه جدیدی داشته باشید! در این تمرین می‌توانید در جای یکدیگر بنشینید و چندباری هم در مکان‌هایی باشید که آنچه می‌خواهید در دسترستان نباشد، نزدیکی به آشپزخانه، دیدن تلویزیون!

۶- با بینی خود بیشتر دوست شوید!

احتمالاً خیلی وقت از آخرین باری که یک قهوه یا چای را بوییده‌اید می‌گذرد. اما اگر اینطور نیست، با اضافه کردن یک چاشنی، مثل وانیل، زعفران، هل یا پوست پرتقال در چای خود، بوی جدیدی به مشام شما خواهد خورد و رگ‌های عصبی بینی به کار خواهند افتاد. پس در این تمرین آن بویی که مورد علاقه‌تان است را برای یک هفته بالای تخت خود بگذارید. در شیشه را باز کنید، ببویید و دوباره به بقیه کارهایتان مشغول شوید.

۷- پنجره اتومبیل را پایین بکشید

هیپوکامپوس بخشی از مغز است که فرآیند به خاطر سپاری را به عهده دارد خصوصاً وقتی پای بو، صدا یا منظره‌ای در میان باشد. در اینجا بهتر است برای تقویت حافظه بوهای جدید و صداهای جدید را تجربه کنید. باز کردن پنجره خانه یا اتومبیل ماشین در حین حرکت می‌تواند کمک خوبی باشد!

۸- با حس لامسه، تغییر را احساس کنید

مغز ما همیشه به دنبال سرنخ‌های دیدنی است تا بتواند تغییرات را تشخیص دهد و تفاوت دو چیز را بفهمد. اما حس لامسه هم همین کار را انجام می‌دهد منتها با این روش فعالیت‌های بخش‌های کورتکسی زیاد می‌شود، اطلاعات بیشتر منتقل می‌شوند و درنتیجه سیناپس‌های مغز قوی‌تر خواهند شد.

چون با این روش آنها یاد می‌گیرند که با حس لامسه، چیزی را ببینند که قرار بوده با چشم دیده شود.

در این تمرین شما می‌توانید یک مشت پول خرد در جیب خود بریزید و به پیاده روی بروید یا حتی در حین رفت و آمد به محل کار این کار را انجام دهید. سپس هر چند وقت یکبار که گوشه‌ای ایستادید آنها را در جیب خود لمس کرده، بشمرید، جنس و حالت آنها را درک کنید.

۹- «بیست سوالی» باری کنید

وقتی ذهن را مجبور کنید بین انتخاب‌ها و گزینه‌های مختلف تصمیم بگیرد، قوی‌تر می‌شود. پس در این تمرین از یک نفر بخواهید به شما چیزی بدهد، یک شیء ساده و بعد باید اسم ۱۰ چیزی که حدس می‌زنید باشد را بگویید. مثلاً یک تیوب کِرِم می‌تواند تیوب خمیردندان یا هر چیز دیگری باشد.

۱۰- همه چیز را در یک سوپرمارکت، با دقت بررسی کنید

طراحی مغازه‌ها از عمد اینطور است که همه لوازم موردنیاز و مفید ما را داشته باشند طوری که بتوانیم آنها را ببینیم و بخریم. وقتی شما خرید می‌کنید، دقیقاً همه چیز را نمی‌بینید بلکه فقط به دنبال چیزهایی هستید که در آن زمان خاص به آنها احتیاج دارید. این بار فقط در راهروهای سوپرمارکت قدم نزنید بلکه کنار قفسه‌ها بایستید، از بالا تا پایین، همه را بررسی کنید. اگر چیزی دیدید که تا به حال آن را ندیده بودید، آن را بردارید، مواد تشکیل دهنده‌اش را بخوانید و راجع به آنها فکر کنید. اصلاً نیاز نیست آن را بخرید، فقط کافیست کار روزمره خود را انجام ندهید: یعنی در راهروها قدم نزنید و فقط به دنبال آن کالا یا خوراکی که میخواهید نباشید. این یک تجربه جدید است.

۱۱- یک پروژه هنری و گروهی انجام دهید

با انجام فعالیت‌های هنری که غیرکلامی هستند و بیشتر احساسات را درگیر می‌کنند، انگار که در کورتکس جشنی به پا می‌شود. وقتی طرح و نقاشی جدیدی خلق می‌کنیم، به آن بخشی از مغز رجوع کرده‌ایم که عاشق اَشکال، رنگ‌ها و جنس است. در این حالت بخش منطقی مغز به ندرت کار می‌کند و افکار ما کاملاً متفاوت عمل می‌کند. در این تمرین گروهی بنشینید و هریک منظره‌ای بکشید: از یک فصل سال، از یک احساس یا رویدادی که به تازگی رخ داده!

۱۲- در روز با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که محروم کردن خود از روابط و دوری از مردم تأثیر منفی روی فعالیت‌های شناختی و درونی دارد.

بیرون بروید ، با مردم ارتباط بگیرید، خرید کنید ،به مهمانی رفته یا در خانه میزبان باشید و سایر فعالیتهای ارتباطی میتواند به بهتر کار کردم مغز ما کمک کند

۱۳- متفاوت مطالعه کنید
وقتی ما کتابی را بلند می‌خوانیم یا به خواندن کسی گوش می‌دهیم، مغزمان متفاوت از زمانی عمل می‌کند که خودمان بی صدا در دل مطلبی می‌خوانیم.

از دوست، خواهر یا برادر خود بخواهید تا با هم کتاب بخوانید. سعی کنید وارد نقش شوید. هر کس می‌تواند صحبت‌های یک نفر را بخواند یا یک نفر بلند بخواند و دیگری گوش دهد و برای فصل بعد این روند تغییر کند. شاید کمی زمان ببرد تا در این کار ماهر شوید اما بلاخره مغز شما عادت خواهد کرد.

۱۴- غذاهای جدید بخورید

سیستم بویایی شما توانایی‌های زیادی دارد، می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد البته اگر با ترکیب بوهای مختلف فعالش کنید. بو و رایحه رابطه مستقیمی با مرکز احساسات شما در مغز دارد. رایحه‌های مختلف می‌توانند احساسات متفاوتی را در شما بیدار کنند پس یک خوراکی جدید انتخاب کنید یا سبزیجات، میوه‌ها، گل‌ها و حتی کالاهای بسته بندی شده مختلف را ببویید تا این بخش از مغز فعال شده و ذهن شما را قوی‌تر کند.

با این ۱۴ تمرین ساده می‌توانید مغز، حافظه و ذهن خود را قوی‌تر کنید. ذهن، قدرتمندتر و تواناتر از چیزی است که شما می دانید و استفاده می‌کنید