روز جهانی سالمندان / دهکده‌ای مخصوص پیرها

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طولانی شدن عمر در حال تبدیل شدن به یک امر عادی و امید به زندگی در سراسر جهان از ۴۶ سال به ۶۸ سال بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان قرن جاری به ۸۱ سال […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طولانی شدن عمر در حال تبدیل شدن به یک امر عادی و امید به زندگی در سراسر جهان از ۴۶ سال به ۶۸ سال بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان قرن جاری به ۸۱ سال برسد. از سوی دیگر تقریباً ۹۰۰ میلیون نفر در جهان بیش از ۶۰ سال دارند که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر یا ۲۲ درصد از جمعیت کره زمین می‌رسد. در واقع، تا سال ۲۰۵۰ برای نخستین بار در تاریخ بشر، تعداد افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از تعداد کودکان در جهان خواهد بود.

افراد مسن منابع خرد، تجربه و داستان‌سرایی هستند، با این وجود در بسیاری از خانواده‌ها نادیده گرفته یا فراموش می‌شوند، بنابراین سازمان ملل متحد به‌دنبال ترویج برخورداری کامل و برابر از تمام حقوق بشر و آزادی‌های اساسی سالمندان است و جامعه بین‌المللی با تصویب «مجمع جهانی سالمندی» شروع به برجسته کردن وضعیت سالمندان کرد.

به این ترتیب سازمان ملل متحد اول اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان تعیین کرده است که در سال جاری با موضوع و شعار «تحقق وعده‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر برای سالمندان در تمام نسل‌ها» برگزار می‌شود.

روز جهانی سالمندان + دهکده‌ای برای پیرها

دهکده‌ای برای سالمندان

ساکنان روستای هاگویک (Hogeweyk) در هلند زندگی عادی دارند. آن‌ها به خواربارفروشی می‌روند، از آب‌وهوا شکایت می‌کنند، از بازی‌های هفتگی لذت می‌برند و مراقبت‌های بهداشتی درجه یک دریافت می‌کنند؛ حال نکته اینجاست که در واقع تمام ساکنان این دهکده سالمندان هستند.

هاگویک در واقع یک خانه سالمندان است که ظاهری شبیه دنیای بیرون دارد. این مرکز به افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا شدید کمک می‌کند تا در سال‌های باقی‌مانده زندگی خود کمی کمتر رنج ببرند و به حفظ حس استقلال آن‌ها کمک می‌کند.

روز جهانی سالمندان + دهکده‌ای برای پیرها

این دهکده از ۲۳ خانه در چند دسته مختلف سبک زندگی طبیعت‌گرا، مرفه و سنتی هلندی تشکیل شده است که در هر خانه بیش از پنج نفر ساکن و یک مراقب حضور دارند که آشپزی می‌کنند، مردم را به رویدادهای اجتماعی می‌برند، به آن‌ها کمک می‌کنند تا از بازار روستا خرید کنند و امنیت آنها را تضمین می‌کنند.

دهکده زوال عقل در سال ۱۹۹۳ به عنوان خانه سالمندان به سبک بیمارستانی شروع به کار کرد، اما کارکنان خیلی زود دریافتند که راهی بهتر و انسانی‌تر برای ارائه مراقبت از سالمندان وجود دارد. کارکنان این دهکده آموزش دیده‌اند تا روی برجسته کردن آنچه ساکنان می‌توانند انجام دهند متمرکز شوند و به‌جای درمان، به مراقبت از آن‌ها بپردازند.

روز جهانی سالمندان + دهکده‌ای برای پیرها

به این ترتیب در مرحله اول انسان بودن ساکنان مورد توجه قرار می‌گیرد، نه بیمار بودن آن‌ها. به همین دلیل مراقبان کمک می‌کنند که ساکنان این دهکده کوچک به امور عادی زندگی خود همچون خرید از مغازه و گپ زدن با اطرافیان بپردازند و در صورت تمایل از پول واقعی استفاده کنند.

تعداد انگشت‌شماری از ساکنان هاگویک برای خرید مبادله کالا به کالا را ترجیح می‌دهند، اما به‌عنوان بخشی از فرآیند عادی بودجه‌ریزی تسهیلات، مقداری پول غیرواقعی به هر یک از سالمندان پرداخت می‌شود. ساکنان هر خانه به کمک مراقبان خود این بودجه را برای کل ماه مدیریت می‌کند.

روز جهانی سالمندان + دهکده‌ای برای پیرها

مسئولان هاگویک با اشاره به این‌که تحقیقات نشان می‌دهد تنهایی به اندازه سیگار و دو برابر چاقی کشنده است و با توجه به این‌که سالمندان معمولاً گروه سنی‌ای هستند که اغلب به تنهایی زندگی می‌کنند، اعلام کردند که دهکده زوال عقل درصدد است تا مطمئن شود افراد به همان اندازه که نیاز دارند در طول سکونت خود با دیگران تعامل اجتماعی داشته باشند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که در این دهکده مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل به‌طور گسترده تشویق می‌شوند که از نظر بدنی فعال بمانند تا ذهن و بدن خود را درگیر نگه دارند. ساکنان هاگویک می‌توانند در کنار مراقبان خود در حیاط باز یا باغ‌ها قدم بزنند، چراکه مطابق تحقیقات، حتی نشستن روی یک نیمکت در فضای باز نیز می‌تواند به بهبود خلق و خو و سلامت کلی آن‌ها کمک کند.