مدیر مرکز آموزشی، توانبخشی و رفاهی سالمندان:

تقویت توانمندی شناختی سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر ضروری است

مرجان میرزایی، دکترای روان‌شناسی سلامت و مدیر مرکز آموزشی و توانبخشی و رفاهی سالمندان یادگار است. او به صورت تخصصی در حوزه آلزایمر کار می‌کند.
طبق اطلاعاتی که وی به «جوان» ارائه داده است در مرکز آموزشی یادگار در شهر مشهد، سالمندان می‌توانند ساعاتی را در کلاس‌های مختلف از قبیل خطاطی، موسیقی و آواز بگذرانند تا توانمندی‌های آن‌ها حفظ یا افزایش داده شود.

مرجان میرزایی، دکترای روان‌شناسی سلامت و مدیر مرکز آموزشی و توانبخشی و رفاهی سالمندان یادگار است. او به صورت تخصصی در حوزه آلزایمر کار می‌کند. طبق اطلاعاتی که وی به «جوان» ارائه داده است در مرکز آموزشی یادگار در شهر مشهد، سالمندان می‌توانند ساعاتی را در کلاس‌های مختلف از قبیل خطاطی، موسیقی و آواز بگذرانند تا توانمندی‌های آن‌ها حفظ یا افزایش داده شود.

میرزایی در گفتگو با «جوان» به برخی مشکلات این افراد اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: شایع‌ترین مشکل میان سالمندان افسردگی است که باعث افزایش اضطراب می‌شود و بعد از آن نگرانی در مورد آلزایمر است.

به اعتقاد وی افراد باید از دوره جوانی در بعد جسمانی و شناختی خود را برای دوره سالمندی یعنی ۶۵ سال به بالا آماده کنند، از جمله اینکه خود را از جمع جدا نکنند یا در کار‌های خیریه ایفای نقش کنند و به آن‌ها وصل شوند تا حس ارزشمندی خود را در دوران سالمندی حفظ کنند.

مدیر مرکز آموزشی و توانبخشی و رفاهی سالمندان بیان می‌کند: افراد باید از سنین جوانی ذخایر شناختی خود را تقویت کنند تا در دوره سالمندی به دلیل کاهش فعالیت دچار نقص شناختی نشوند و اثرگذاری آن منتج به آلزایمر و از بین رفتن مهارت شناختی آن‌ها نشود.

به اعتقاد وی از آنجا که حس بی‌ارزشی در دوره سالمندی بر افراد غالب می‌شود، در نتیجه اطرافیان باید نقش جدید به سالمندان بدهند و به آن‌ها در فرایند تصمیم‌گیری‌ها کمک کنند تا احساس بی‌ارزشی و ناکارآمدی آن‌ها به حداقل برسد.

میرزایی حفظ عزت نفس را مهم‌ترین موضوع برای افزایش روحیه سالمندان می‌داند و معتقد است: معمولاً خانواده‌ها نقش نگهداری از فرزندان خردسال را به سالمندان می‌سپارند در حالی که این اشتباه است که ما قشر سالمند را صرفاً پرستار بچه بدانیم چراکه احساس می‌کنند کاری از آن‌ها برنمی‌آید، در مقابل باید فعالیت‌های دیگری به آن‌ها سپرده شود تا احساس ارزشمندی کنند.

این دکترای روانشناسی می‌گوید: برای پیشگیری از آلزایمر به طور حتم باید کار جدید یاد گرفت، مثل جابه‌جایی وسایل خانه یا تعویض ساعت روی مچ دست و هر کاری که ذهن و حافظه آن‌ها را فعال نگه دارد.