برای رسیدگی به امور سالمندان، نیازمند تامین نیروی متخصص هستیم

خبرگزاری ایمنا: برای رسیدگی به امور سالمندان، نیازمند تامین نیروی متخصص آموزش‌دیده در همه ابعاد از جمله آموزش متخصصان طب سالمندی، آموزش پزشکان عمومی در زمینه مسائل سالمندان، آموزش پرستاران ویژه سالمندی و آموزش خانواده‌ها هستیم. [divider] زری اسلامیه کارشناس مرکز بهداشت شماره۲ اصفهان در گفتگو با ایمنا سالمندی را یک فرآیند زیستی که تمام […]

خبرگزاری ایمنا: برای رسیدگی به امور سالمندان، نیازمند تامین نیروی متخصص آموزش‌دیده در همه ابعاد از جمله آموزش متخصصان طب سالمندی، آموزش پزشکان عمومی در زمینه مسائل سالمندان، آموزش پرستاران ویژه سالمندی و آموزش خانواده‌ها هستیم.
[divider]
زری اسلامیه کارشناس مرکز بهداشت شماره۲ اصفهان در گفتگو با ایمنا سالمندی را یک فرآیند زیستی که تمام موجودات زنده ازجمله انسان را شامل می‌شود دانست و افزود: گذشت عمر را نمی‌توان متوقف کرد، اما می‌توان با به‌کارگیری روش‌ها و مراقبت‌های مناسب از اختلالات و معلولیت‌های پیش روی سالمندان پیشگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی بشر بوده و هست، بهره‌مند شد.
وی بیان داشت: اگرچه در کشور با افزایش جمعیت سالمندان مواجه هستیم و با توجه به هرم جمعیتی کشورکه تا ۲۰ سال آینده این افزایش جمعیت سالمند در کشور بارزتر می‌شود، باید گفت هنوز فرصت برنامه‌ریزی و ایجاد ساختار مناسب خدمات‌دهی به سالمندان را برای آینده داریم، اما اگر غفلت کنیم، جبران آن به دلیل زمان از‌دست‌رفته و بار مالی بالای آن در سال‌های آینده امکان‌پذیر نیست. 
کارشناس مرکز بهداشت شماره دو با تاکید بر تعریف و جایگاه سالمندی و سالمندان در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و ایجاد سرفصل‌های مشخص در این حیطه، اظهارداشت: از این دست سرفصل‌ها می‌توان به بخش سالمندی و تغییرات جمعیتی، جایگاه و موقعیت فرهنگی اجتماعی سالمندان، هویت سالمندی و انتقال فرهنگی، مشارکت اجتماعی، خانواده، اوقات فراغت و ورزش، مراقبت و حمایت عمومی، بهداشت و سلامت، وضعیت اقتصادی و معیشت سالمندان، بازنشستگی، فضاهای سالمندی، مصرف کالاهای فرهنگی و آموزش و توانبخشی اشاره کرد.
وی ادامه داد: برای رسیدگی به امور سالمندان، نیازمند تامین نیروی متخصص آموزش‌دیده در تمام ابعاد از جمله آموزش متخصصان طب سالمندی، آموزش پزشکان عمومی در زمینه مسائل سالمندان، آموزش پرستاران ویژه سالمندی و آموزش خانواده‌ها هستیم.
سالمندی به معنای ازکارافتادگی و ناتوانی نیست
در ادامه سونا عبدالهی، کارشناس مرکز بهداشت شماره ۲ با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی، سالمندان را نیروی جدید در راه توسعه معرفی می‌کند، به طوری که امروزه نگهداری تعداد زیادی ازکودکانی که به دلایل مختلف والدین خود را از دست داده‌اند به عهده پدر و مادربزرگ آنهاست؛ افزود: دوره سالمندی تنها معنای ازکارافتادگی و ناتوانی را نبوده، این دوره ویژگی‌های بالقوه‌ای دارد که می‌تواند در قالب کمک‌های فراوان به خانواده و جامعه باشد.
وی بیان داشت: شاید در بعضی از جوامع، سالمندان را افرادی ناتوان یا حتی سربار بدانند در صورتی که دوره سالمندی دوره خردمندی و باتجربگی و دوره انتقال تجارب زندگی به سنین پایین است.
عبدالهی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به سالمندی فعال و سالم باید به تمام ابعاد سالمندی، بهداشت جسمی و روحی، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی زندگی توجه داشت؛ خاطرنشان کرد: از آنجا که بسیاری بیماری‌ها و مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم است، باید پایه و اساس سلامت سالمندان را با به‌کارگیری شیوه صحیح و ارتقای کیفیت زندگی از ابتدایی‌ترین مراحل حیات پی‌ریزی کرد و به موازات آن با ایجاد زمینه‌های مناسب، شرابط مشارکت سالمندان را در خانواده و جامعه فراهم کرد.