مدیر باغ تجربه اصفهان

اصفهان/ اجرای ۱۱ عنوان برنامه تا پایان سال جاری برای سالمندان در استان

ژاله کرمانی با بیان اینکه باغ تجربه حدود ۱۲ سال پیش تأسیس شده است و در حوزه سالمندان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: فعالیت این باغ در حوزه گردشگری و با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان آغاز شد، همچنین به مباحثی از جمله پیشگیری از بیماری‌ها و آگاهی از دغدغه‌های سالمندان پرداخته می‌شود.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، ژاله کرمانی با بیان اینکه باغ تجربه حدود ۱۲ سال پیش تأسیس شده است و در حوزه سالمندان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: فعالیت این باغ در حوزه گردشگری و با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان آغاز شد، همچنین به مباحثی از جمله پیشگیری از بیماری‌ها و آگاهی از دغدغه‌های سالمندان پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری اصفهان برای سالمندان افزود: بهینه‌سازی اوقات فراغت در قالب محله‌محور، همچنین ایجاد بستر مناسب عمرانی از طریق همکاری با شهرداری و سازمان زیباسازی و مناسب‌سازی شهرداری در دستور کار قرار دارد.

مسئول دفتر تخصصی سالمند شهرداری اصفهان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم شهر را برای حضور سالمندان مناسب‌سازی کنیم و با ایجاد معابر و صندلی‌های مناسب در پارک‌ها و سرویس بهداشتی امکاناتی فراهم کنیم تا سالمندان بتوانند با خیال راحت در شهر حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های شهر دوست‌دار سالمند ارتقای کیفیت سلامت سالمندان از لحاظ جسمی روانی معنوی و درواقع کیفی‌سازی سبک زندگی مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: برنامه‌هایی که تا پایان سال انجام می‌شود، شبکه‌ای و محله‌محور است.

مدیر باغ تجربه اصفهان با اشاره به اینکه ۱۱ عنوان برنامه محله‌محور و شبکه‌ای تا پایان ۱۴۰۲ برای سالمندان در نظر گرفته شده است، گفت: ساعت خوش و باغچه خانه ما از جمله برنامه‌هایی است که در مناطق و فرهنگ‌سراهایی که تعداد سالمندان بیشتر بود برگزار شد.

کرمانی با اشاره به برنامه‌های هفته تکریم بازنشستگان خاطرنشان کرد: سال گذشته مسابقه عکس ملی ریشه‌ها در حوزه چالش‌ها و آسیب‌های سالمندی و شناخت پدیده سالمندی برای شهروندان به‌صورت ملی برگزار شد، در مجموع حدود چهار هزار عکس شامل مجموعه عکس و تک‌عکس به دبیرخانه رسید که در نهایت ۵۰ تک‌عکس و ۶ مجموعه عکس برگزیده انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه از سراسر کشور استقبال خوبی توسط هنرمندان از این مسابقه انجام شد، ادامه داد: هدف این جشنواره شناخت پدیده سالمندی و چالش‌های این دوران و تبیین اهمیت آن برای خانواده‌ها است، این نمایشگاه در هفته تکریم بازنشستگان از بیست و یکم تیرماه افتتاح شده و تا چهارم مردادماه در گالری سعدی واقع در حوزه هنری ادامه دارد.

نمایشگاه دستاوردهای دبیرخانه شهر دوست‌دار سالمند با همکاری بهزیستی از بیست‌وچهارم تا بیست و هشتم تیرماه در سالن ورزشی این مجموعه برگزار می‌شود.

مسئول دفتر تخصصی سالمند شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقه جدول تصریح کرد: با توجه به اینکه سالمندان در بیشتر مواقع تنها هستند، برای اولین بار مسابقه جدول به‌صورت گروهی طراحی شد، سالمندان می‌توانند همراه با خانواده و دوستان خود در این مسابقه شرکت کنند تا علاوه بر حضور در جامعه، معلومات خود را محک بزنند، همچنین نمایشگاه دستاوردهای دبیرخانه شهر دوست‌دار سالمند با همکاری بهزیستی از بیست‌وچهارم تا بیست و هشتم تیرماه در سالن ورزشی این مجموعه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته سالمند خاطرنشان کرد: مباحثی در حوزه تفریح، بهینه‌سازی اوقات فراغت، آگاه‌سازی خانواده‌ها از پدیده سالمندی با استفاده از هنر و نمایش و ایجاد انگیزه بیشتر برای حضور سالمندان در برنامه‌های هفته سالمند مورد توجه قرار می‌گیرد.

کرمانی با بیان اینکه استان اصفهان ۷۰۰ هزار نفر جمعیت سالمند و بازنشسته دارد که حدود ۳۰۰ هزار سالمند ساکن شهر اصفهان هستند، ادامه داد: این جمعیت روز به روز در حال افزایش است و زمانی که متولدین دهه ۶۰ به سالمندی برسند با اوج سالمندی مواجه هستیم، لذا باید همه خانواده‌ها را از پدیده سالمندی آگاه کنیم، با آگاهی می‌توانیم شاهد یک سالمندی موفق باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از کرونا شاهد حجم زیادی از تنهایی افراد و ترس از حضور در جامعه بودیم، گفت: با اجرای برنامه‌های شاد در مراکز موفق شدیم زمینه حضور این افراد در جامعه را فراهم کنیم تا از کنار هم بودن لذت ببرند و از مباحث پیشگیری از بیماری‌ها و چالش‌هایی که درگیر هستند آگاهی پیدا کنند.

مسئول دفتر تخصصی سالمند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌هایی مانند «باغچه خانه ما»، مباحث حقوقی خانواده و کلاس‌های روان‌شناسی در مراکز برای سالمندان برگزار شد، خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ سالمند از ۶۰ مرکز در این برنامه حضور داشتند.