نکاتی درباره ورزش در دوره سالمندی

رییس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید شهید چمران اهواز گفت: افراد در دوران سالمندی باید تحت‌نظر یک مربی ورزش کرده و مربی نیز باید در ابتدا پرونده پزشکی فرد را برای مشخص کردن نوع و شدت فعالیت ورزشی مدنظر قرار دهد. باشگاه خبرنگاران، سعید شاکریان اظهارکرد: اولین موردی که مربی باید در ورزش […]

رییس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید شهید چمران اهواز گفت: افراد در دوران سالمندی باید تحت‌نظر یک مربی ورزش کرده و مربی نیز باید در ابتدا پرونده پزشکی فرد را برای مشخص کردن نوع و شدت فعالیت ورزشی مدنظر قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران، سعید شاکریان اظهارکرد: اولین موردی که مربی باید در ورزش دوران سالمندی به آن توجه کند، پرونده پزشکی افراد است که آیا فرد دچار بیماری خاصی می‌باشد یا خیر؟

وی ادامه‌داد: مربی‌ باید از وضعیت سالمند آگاهی داشته باشد تا نوع فعالیت‌ ورزشی را طبق توانایی‌های او و همچنین قد و وزنش مشخص کند.

رییس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: اگر سالمند دچار بیماری عضلانی است باید بیشتر به سمت آب‌درمانی رفته و در آب راه برود. افرادی هم که مشکلات قلبی و عروقی دارند باید به پیاده‌روی پرداخته و بعد هم به صورت فزاینده آن را به سریع راه رفتن تبدیل کنند.

وی بیان‌کرد: شدت انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران سالمندی به نوع بیماری سالمند بستگی دارد و باید توجه داشت که در این دوران، فعالیت ورزشی باید با آرامش آغاز شود نه ‌این‌که طوفانی باشد.

شاکریان با بیان این‌که پیشنهاد می‌شود در سه، چهار ماه اول، پیاده‌روی آرام انجام ‌شود، ادامه‌داد: افراد باید توجه داشته باشند که در انجام فعالیت‌ ورزشی از کفش طبی مناسب استفاده و ترجیحا روی چمن ورزش کنند؛ چرا که طبق قانون نیوتن، معمولا نیرو به اندام تحتانی بیشتر وارد می‌شود.

وی عنوان‌کرد: درکل ترجیحا نوع فعالیت ورزشی در دوران سالمندی، پرداختن به پیاده‌روی، شنا، بدمینتون، تنیس‌روی‌میز و والیبال در حد ساده پیشنهاد می‌شود. هم‌چنین افراد در این دوران ترجیحا فعالیت ورزشی خود را از سه روز در هفته آغاز کنند تا به پنج روز در هفته برسد.


رییس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: فعالیت ورزشی در دوران سالمندی می‌تواند از ۱۵ دقیقه در روز شروع شده و به یک ساعت برسد که البته این موضوع به توان شخص بستگی دارد. افراد باتوجه به این‌که در دوران سالمندی به سر می‌برند، نباید یک‌باره به بدن خود فشار وارد کنند.

وی با بیان‌ این‌که بعدازظهر یعنی بعد از غروب آفتاب برای ورزش کردن پیشنهاد می‌شود، گفت: در این زمان هورمون‌های بدن و سیستم قبلی و عروقی آماده‌تر هستند و بدن آمادگی فشار را دارد ولی صبح بدن آمادگی فشار را نداشته و بعضی از هورمون‌‌ها نیز فعال نیستند.