درباره بازنشستگی هیچ کس این چیزها را به شما نمی‌گوید

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، برای مواجهه و رویارویی با هر دورانی از زندگی باید با اسرار و راز و رمزی که متختص آن دوران است آشنا شویم. بازنشستگی چه پیش از موعد باشد و چه در موعد خود اتفاق بیفتد باید خودمان را […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، برای مواجهه و رویارویی با هر دورانی از زندگی باید با اسرار و راز و رمزی که متختص آن دوران است آشنا شویم. بازنشستگی چه پیش از موعد باشد و چه در موعد خود اتفاق بیفتد باید خودمان را ازقبل برای آن آماده کنیم و بپذیریم اگر بعد از سال‌ها کار برای وارد شدن به دوران بازنشستگی احساس مبهمی داشته باشیم کاملاً طبیعی است.

شروع بازنشستگی

شروع بازنشستگی می‌تواند چشم‌انداز هیجان انگیز و در عین حال دلهره آوری داشته باشد. در حالی که بسیاری افراد در مواجهه با دوران بازنشستگی بر جنبه‌های مالی آن تمرکز می‌کنند، اسرار و چالش‌های غیرمنتظره دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که بهتر است که از قبل باید با آن آشنا شد.

اسرار کمتر شناخته شده دوران بازنشستگی

بازنشستگی فصل مهمی از زندگی هر فرد است که می‌توان از جنبه‌های مختلف به آن توجه داشت؛ جنبه‌های کمتر شناخته شده‌ای که ممکن است چشم‌انداز مناسب‌تری را پیش روی ما باز کند.

سازگاری‌های عاطفی

فراموش نکنیم تغییر از یک حرفه تمام وقت به بازنشستگی فقط مواجهه با تغییرات مالی نیست. بلکه از لحاظ عاطفی و روانی هم تغییرات زیادی برای فرد به دنبال خواهد داشت که باید خود را از قبل برای آن آماده کرد؛ این آمادگی هم باید هم برای خود شخص باشد و هم اطرافیان او.

ارزیابی مجدد هویت

توجه داشته باشیم شغل شما می‌تواند بخش مهمی از هویت شما باشد. بنابراین دوران بازنشستگی ممکن است به کشف بخش جدیدی از وجود خود یا حتی احساس از دست دادن منجر شود.

مراقبت‌های پزشکی

هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی می‌تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. برنامه ریزی برای این امر، به ویژه در دوران بازنشستگی بسیار مهم است.

تغییرات حلقه‌های اجتماعی

ترک کار در دوران بازنشستگی می‌تواند بر تعاملات اجتماعی فرد تأثیر زیادی بگذارد. بنابراین ممکن است لازم باشد فرد راه‌های جدیدی برای معاشرت و ایجاد روابط خارج از محل کار پیدا کند.

کسالت و بی‌قراری

با بیشتر شدن وقت آزاد، بعضی از افراد بازنشسته احساس بی‌حوصله بودن یا بی‌قراری می‌کنند. بنابراین داشتن سرگرمی‌های متنوع، کسب و کار جدید، انجام کارهای داوطلبانه یا دیگر فعالیت‌ها ضروری است.

رویارویی با احساس بازنشسته شدن

برای مواجهه با دوران بازنشستگی باید خود را برای گذار از یک حرفه تمام وقت به بازنشسته شدن آماده کرد. از دست دادن یک محیط ساختاریافته می‌تواند منجر به احساس بی‌هدفی شود.

اما آمادگی ذهنی برای این تغییر بسیار مهم است. ایجاد یک روال جدید و راحت‌تر دیگر، یافتن علایق جدید، راه‌اندازی یک کسب و کار یا حتی کار پاره وقت می‌تواند حس مفید و هدفمند بودن در دوران بازنشستگی در ما ایجاد کند. اما درک و پذیرش این تغییرات هم عاطفی برای انتقال آرام به بازنشستگی حیاتی و ضروری است.

بازتعریف هویت مستقل از شغل

بازنشستگی می‌تواند باعث ارزیابی مجدد هویت شخصی شود که برای بسیاری، ارتباط نزدیکی با حرفه آن‌ها دارد. به این ترتیب چالش برای یافتن منابع جدید ارزش و هویت جدا از کار ضروری است. این دوره می‌تواند فرصتی برای کشف خود و علایقی باشد که ممکن است در طول دوران کاری کنار گذاشته شده باشد یا فرصتی برای پرداختن به آن نبوده نباشد.

ساختن یک زندگی که شامل سرگرمی‌های مختلف، ورزش، کار داوطلبانه یا حتی یادگیری مهارت‌های جدید باشد می‌تواند به ایجاد یک هویت جدید و کامل در دوران بازنشستگی کمک کند.

برنامه ریزی مالی و پس‌انداز

یکی از مواردی که از قبل باید خود را برای آن آماده کنید پس‌انداز برای رسیدن به دوران بازنشستگی است. این امر مستلزم یک برنامه ریزی مالی قوی است. محاسبه میزان پولی که باید پس‌انداز و همچنین میزان مقداری که با استراتژی‌های مختلف می‌توانید برداشت کنید در سرمایه گذاری شما برای این دوران بسیار مهم است.

توجه داشته باشیم تضمین ثبات مالی در طول دوران بازنشستگی نیاز به برنامه ریزی دقیق و بلند مدت دارد.

بازسازی زندگی اجتماعی در خارج از دفترکار

بازنشستگی می‌تواند به طور قابل توجهی بر تعاملات اجتماعی ما تأثیر بگذارد که برای بسیاری افراد حول محیط کار می‌چرخد. به این ترتیب، پیدا کردن حلقه‌های اجتماعی جدید ضروری خواهد بود. مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، پیوستن به باشگاه‌ها یا گروه‌هایی که با علایق ما همسو هستند و حفظ روابط موجود و گسترش آن‌ها راه‌هایی برای حفظ یک زندگی اجتماعی فعال به شمار می‌روند.

ضمن آنکه ایجاد یک شبکه اجتماعی جدید پس از بازنشستگی برای رفاه عاطفی افراد ضروری است. حفظ ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران چیزی است که حتماً باید به آن توجه داشت و آن را در نظر گرفت.

غلبه بر کسالت و بی‌قراری

موضوع مهم دیگر در دوران بازنشستگی مقابله با کسالت و بی‌قراری است. پر کردن زمان جدید خود با فعالیت‌های با ارزشی مانند یادگیری، خواندن، معاشرت، ورزش و فعال ماندن بسیار مهم است. با اوقات فراغت فراوان، سرگرمی‌های جدید، مشارکت در کارهای داوطلبانه، راه‌اندازی کسب‌وکاری که به آن علاقه دارید یا حتی در نظر گرفتن یک شغل پاره وقت که دوست دارید می‌تواند رضایت بخش باشد.

تعیین اهداف و چالش‌های شخصی نیز می‌تواند حس موفقیت و داشتن هدف را در افراد ایجاد کند. در واقع فعال ماندن از نظر ذهنی و جسمی برای لذت بردن از بازنشستگی ضروری است. تا به این ترتیب بتوان از انتقال آرام و مفید به دوران بازنشستگی اطمینان حاصل کرد.