محققان دانشگاه واشنگتن

آب مروارید باعث زوال عقل سالمندان می‌شود؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که برای درمان آب مروارید تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، با احتمال کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر روبرو هستند.

محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند از بین بیش از ۳۰۰۰ سالمند مبتلا به این بیماری چشمی، کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند حدود ۳۰ درصد کمتر احتمال دارد در سال‌های آینده مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شوند.

دکتر «سیسیلیا لی»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «این یافته‌ها نمی‌تواند ثابت کند که جراحی آب مروارید به محافظت در برابر آلزایمر کمک می‌کند. با این حال، شواهد محکمی ارائه می‌دهد که می‌تواند چنین باشد.»

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که می‌تواند با علائمی مانند تاری دید، مشکل دید در شب و دیدن هاله اطراف نور همراه باشد. آب مروارید در میان افراد مسن بسیار شایع است.

جراحی برای برداشتن آب مروارید و جایگزینی آن با لنز مصنوعی می‌تواند مشکلات بینایی را بهبود بخشد.

مطالعات گذشته، آب مروارید و همچنین سایر اختلالات بینایی را با افزایش خطر زوال عقل از جمله آلزایمر مرتبط دانسته اند.

در این مطالعه، محققان بر روی ۳۰۳۸ بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر که آب مروارید داشتند و در ابتدا فاقد زوال عقل بودند، تمرکز کردند. کمتر از نیمی از آنها تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفتند.

به طور متوسط در طول هشت سال، ۸۵۳ بیمار مبتلا به زوال عقل، اغلب آلزایمر، تشخیص داده شدند. اما این خطر در میان افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته بودند، در مقایسه با افرادی که این کار را نکرده بودند، ۲۹ درصد کمتر بود.

به گفته محققان، جراحی آب مروارید، و متعاقب آن بهبود بینایی، خطر زوال عقل را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا مشکلات بینایی ارتباط افراد مسن را با جهان محدود می‌کند.

به گفته لی: «اگر خوب نمی‌بینید، ممکن است نخواهید بیرون بروید و معاشرت کنید. یا ممکن است نخواهید ورزش کنید زیرا نگران ایمنی خود هستید.»

تصور می‌شود که مانند ورزش فیزیکی، تحریک اجتماعی و ذهنی از پیری سالم مغز حمایت می‌کند.

لی در ادامه افزود: «نظریه دیگری مطرح است که به نور آبی مربوط می‌شود. با گذشت زمان، آب مروارید می‌تواند زرد شود و به طور خاص نور آبی را مسدود می‌کند. برخی از سلول‌های تخصصی در شبکیه چشم به نور آبی بسیار حساس بوده و هم با چرخه خواب و هم با شناخت (حافظه و مهارت‌های تفکر) مرتبط هستند.»

محققان تاکید می‌کنند که مردم باید آگاه باشند که سلامت عمومی آنها از جمله سلامت قلب، بینایی و شنوایی ممکن است بر احتمال زوال عقل آنها تأثیر بگذارد.