تهدید اقتصادی کاهش تولد برای پیرترین کشور اروپا

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به علت افزایش رشد پیری در ایتالیا، تعداد رو به رشد مستمری‌بگیران کشور تقریباً با تعداد نوزادان مطابقت ندارد و تلاش‌های دولت راستگرای جورجیا ملونی برای افزایش نرخ زاد و ولد تاکنون نتوانسته است روند کاهش جمعیت ایتالیا را تغییر دهد. طبق […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به علت افزایش رشد پیری در ایتالیا، تعداد رو به رشد مستمری‌بگیران کشور تقریباً با تعداد نوزادان مطابقت ندارد و تلاش‌های دولت راستگرای جورجیا ملونی برای افزایش نرخ زاد و ولد تاکنون نتوانسته است روند کاهش جمعیت ایتالیا را تغییر دهد.

طبق آخرین داده‌های یورواستات، ایتالیا پیرترین کشور اتحادیه اروپا است و نیمی از جمعیت در حال حاضر میانگین سنی بالای ۴۸ سال دارند. ایتالیا بالاترین درصد ساکنان بالای ۶۵ سال را دارد که معادل ۲۴ درصد جمعیت است. تقریباً از هر چهار نفر، یکی سالمند است.

این افزایش پیری نشان‌دهنده یک روند در سراسر اروپا است به طوری که افزایش کلی سن متوسطی (۴۴.۵ سال) را تجربه می‌کند. تعداد افراد مسن اکنون بیش از یک‌پنجم جمعیت بلوک اروپا را تشکیل می‌دهد.

به طور خاص، نسبت افراد ۸۰ ساله و بالاتر به ۷.۷ درصد از کل جمعیت در ایتالیا افزایش یافته است که نسبت به ۳.۳ درصد ثبت شده در سال ۱۹۹۱ افزایش قابل توجهی داشته است.

تهدید اقتصادی کاهش تولد برای پیرترین کشور اروپا

در حالی که جمعیت کلی این کشور از سال ۱۹۹۱ به میزان ۳.۴ درصد افزایش یافته است، میانگین سنی ۸۰ سال و بالاتر در مدت مشابه بیش از دو برابر شده است. در ۴۰ سال گذشته، میانگین تعداد بچه‌ها در هر خانواده در ایتالیا کمتر از ۱.۵ بوده است و اکنون نرخ ۲ تولد برای هر زن برای ثابت نگه داشتن جمعیت مورد نیاز است.

جالب اینجاست که افراد مسن در ایتالیا بیشتر عمر می‌کنند زیرا به علت وجود سیاست‌های سودمند، مستمری‌های منظم و سیستم مراقبت‌های بهداشتی رایگان، آن‌ها بیشتر در رفاه زندگی کنند. دولت ملونی افزایش نرخ زاد و ولد را یکی از اولویت‌های دولت خود قرار داده است، اما تاکنون نتوانسته به نتایج مشخصی دست یابد.

این جناح راست مالیات بر ارزش افزوده پوشک و شیر بچه را نصف کرده است، اما مراقبت از کودکان همچنان گران است و برای بسیاری مقرون‌به‌صرفه نیست. بزرگترین ترس برای این کشور این است که رشد اقتصادی ضعیف آن همچنان رو به کاهش است و ایتالیا در نهایت قادر به پرداخت سیستم بازنشستگی و رفاه خود نباشد. اگر نرخ باروری ثابت بماند، ایتالیا می‌تواند در ۲۵ سال فقط ۳۲۰ هزار نوزاد داشته باشد.

تهدید اقتصادی کاهش تولد برای پیرترین کشور اروپا