رئیس فراکسیون سلامت سالمندان

پیام تبریک رئیس فراکسیون سلامت سالمندی به مناسبت روز جهانی سالمندان

رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس با بیان اینکه نظام حکمرانی خوب باید با درک تغییرات جمعیتی سیاست‌های رفاهی و حمایتی جامعی برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان اتخاذ کند تدوین برنامه هفتم توسعه را فرصت مغتنمی برای تهیه بسته‌های سیاست‌گذاری و طرح های کلان دانست.

پیام محمدعلی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز جهانی سالمندان به شرح زیر است:

به نام خدا

عمر طولانی یکی از دستاوردهای قرن اخیر است و در واقع ثمره توسعه یافتگی یک کشور است و پدیده پیر شدن جمعیت جهان به دلایل کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت های علوم پزشکی و ارتقاء سطح آموزشی، بهداشتی، تغذیه، رفاه و در نتیجه افزایش نرخ امید به زندگی و طول عمر از چنان درجه اهمیتی برخوردار است که عدم توجه به چالش های ناشی از آن جامعه انسانی را در آینده ای نزدیک در مقابل مسائل و مشکلات بسیار پیچیده تر و چه بسا لاینحل قرار دهد و از طرف دیگر تقویت مشارکت فعال سالمندان در عرصه های مختلف اجتماعی و تحقق سود جمعیتی دوم می تواند اهداف توسعه پایدار را بهتر میسر نماید.

تحولاتی همچون توسعه صنایع و شهرنشینی، محدودیت های فضاهای زیستی و آپارتمان نشینی، تغییر خانواده گسترده به خانواده هسته ای، عدم تسهیلات مناسب برای اشتغال و تحصیل بانوان همراه با ازدواج و فرزندآوری و … نتایجی چون کاهش بعد خانواده را به دنبال دارد که تأثیرات مستقیمی بر نحوه زندگی سالمند به همراه دارد که در نتیجه فرد سالمند شبکه خویشاوندی محدودتری خواهد داشت که باعث ایجاد مشکلاتی به ویژه در مراقبت غیر رسمی از سالمند و نگهداری ایشان در منزل خواهد شد.

اعلام شعار روز جهانی سالمند (۹مهرماه) در سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان ملل متحد مبنی بر بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال، اهمیت نیاز به دسترسی و مشارکت معنادار افراد سالمند را در دنیای دیجیتال نشان می دهد.

دنیای پیشرفته دیجیتال همه بخش های جامعه از جمله نحوه زندگی، کار و ارتباط با یکدیگر را متحول ساخته و تکنولوژی پیشرفته، امیدواری زیادی برای تسریع نیل به اهداف توسعه پایدار را ایجاد می نماید. لذا جهت بهره مندی عادلانه همه افراد می بایست ضمن برخورداری تمام افراد جامعه در تمامی رده های سنی به دسترسی و سواد رسانه ای و دیجیتال از امنیت و متناسب سازی این فضا نیز بهره مند باشند.

تمامی برنامه ریزان و متولیان امر حمایت از سالمندان باید برای توسعۀ سالمندی فعال و سالم گام برداشته که لازمۀ این امر، ایجاد بستر مناسب در ابعاد مختلف رفاه، سلامت، به باشی و تأمین همه جانبه نیازهای افراد جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان است.

نظام حکمرانی خوب باید با درک تغییرات جمعیتی در راستای کرامت نهادن بر افراد سالمند حرکت کرده و سیاست‌های رفاهی و حمایتی جامعی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان شکل دهد.

بر این اساس افراد سالمند دارای حقوق اساسی هستند که تأمین آنها مستلزم سیاست گذاری اصولی در زمینۀ بهداشت و سلامت، تأمین استقلال، مشارکت، خود شکوفائی و تکریم ایشان می باشد.

تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نیز فرصت مغتنمی است که با مشارکت همه دستگاه های مرتبط با حوزه سالمندی، اقدام به تهیه بسته های سیاستگذاری و طرح های کلان نموده تا جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی و هیأت محترم دولت ارائه شود.

امروزه با توجه به تأکید بر سالمندی سالم و فعال و لزوم بسترسازی برای مشارکت همه جانبه سالمندان، موضوع سود جمعیتی دوم که بر پایه ویژگی‌های مثبت اقتصادی جمعیت سالمندی تعریف می گردد که از موضوعات مطرح در افزایش بهره‌وری و توسعه جوامع سالخورده می باشد؛ به صورت مصداقی باید عرض کنم که در صورت احصاء نیازهای ویژه جمعیت سالمندان، مبتنی بر بازاریابی اجتماعی، امکان ایجاد یک بازار کار جدید و اختصاصی وجود دارد. همچنین هزینه کرد بخشی از سرمایه اندوخته شده در سنین کار،توسط سالمندان بازنشسته، در مواردی مانند گردشگری، تفریح، رفاه و سلامت ایشان، باعث جذابیت بازار خدمات سالمندی می‌شود. همچنین سالمندان با توجه به تجارب کاری فراوان وفرصت فراغت از شغل رسمی در دوران بازنشستگی، توان ممتازی در ایجاد کارآفرینی و انتقال تجارب بین نسلی دارند.

دنیای آینده، دنیای هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء وحاکمیت نظام حکمرانی دیجیتال و استفاده ی عمومیت یافته از انواع سامانه های تعاملی، اپلیکیشن ها، دیوایس ها، گجت ها و الگوریتم های هوشمند برای ارائه انواع خدمات آگاهی بخشی، خود مراقبتی، آموزشی، مهارت افزایی و مشاوره ای و نیزارائه خدمات مراقبتی، درمانی و توانبخشی در منزل و همچنین ارائه سرویس های آنلاین اجتماعی، رفاهی و معیشتی در منزل به سالمندان می باشد؛ لذا از عزیزان فعال در حوزه فناوری دیجیتال و استارت آپ ها دعوت می کنم از هم اکنون و با نیت نوع‌دوستی، خدمات دهی و سود آفرینی برای کسب سهم شایسته از این بازار بکر و پر برکت برنامه‌ریزی بفرمایید. انشاالله که عنایت خداوند متعال و دعای خیر سالمندان به ویژه پدران و مادران عزیزتان، ره توشه راهتان باشد./