آذرشرقی/افزایش سالمند آزاری در مناطق حاشیه‌ نشین

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال‌جاری بحث سالمندآزاری نیز در مناطق حاشیه‌ای که معمولا به شکل رهاسازی شده افزایش یافته است، گفت: حاشیه‌نشینی موجب شده روستاها خالی از سکنه شوند.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور به نقل از پایگاه خبری تحلیلی هم نوا، محسن ارشدزاده  در نشست با […]

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال‌جاری بحث سالمندآزاری نیز در مناطق حاشیه‌ای که معمولا به شکل رهاسازی شده افزایش یافته است، گفت: حاشیه‌نشینی موجب شده روستاها خالی از سکنه شوند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور به نقل از پایگاه خبری تحلیلی هم نوا، محسن ارشدزاده  در نشست با معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: منشا اصلی معضل حاشیه‌نشینی در استان مهاجرت بوده و ۹۰ درصد حاشیه‌نشینان افراد مهاجر از روستاها و شهرهای اطراف هستند.

حاشیه‌نشینی موجب شده روستاها خالی از سکنه شوند

وی با اشاره به مشکلات متعدد مناطق حاشیه‌ای تبریز مانند آخماقیه، مایان، آرپادره‌سی، کندرو و غیره افزود: حاشیه‌نشینی باعث شده است روستاها خالی از سکنه شوند و در نتیجه با کاهش ۳۰ درصدی تولیدات روستایی، اشتغالات ناپایدار، تبدیل حاشیه‌ها به محل ارتکاب جرائم و محل توزیع موادمخدر، افزایش طلاق، سرقت، خشونت خانوادگی و … مواجه شویم.

ارشدزاده با بیان اینکه معمولا تعداد معلولان و افراد معتاد در مناطق حاشیه‌ای زیاد است، بر لزوم بحث توانمندسازی حاشیه‌نشینان و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق تاکید کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ارائه تسهیلات اشتغالزایی و آموزش مهارت‌های زندگی را از جمله خدمات بهزیستی استان برای حاشیه‌نشینان عنوان و تصریح کرد: اقدامات ما بیشتر اجتماع‌محور بوده و پایگاه‌های خدمات اجتماعی ما فعال هستند.

افزایش سالمند آزاری در مناطق حاشیه‌نشین

این مسئول با بیان اینکه در سال‌جاری بحث سالمندآزاری نیز در مناطق حاشیه‌ای که معمولا به شکل رهاسازی است افزایش یافته، اذعان داشت: در ۵ شهرستان استان اورژانس اجتماعی فعال داریم و برای بازپروری زنان و کودکان خیابانی مداخلات اجتماعی لازم را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: حدود ۸ پایگاه اجتماعی فعال در مسائل حاشیه‌ای مناطق محروم فعالیت می‌کنند و در بحث اقدامات پیشگیرانه و مداخلات کاهش آسیب، از طریق تیم‌های سیار بسته‌های بهداشتی بین معتادان توزیع می‌کنیم تا مانع شیوع بیماری‌هایی نظیر ایدز شود.

ارشدزاده خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت منابع مالی نمی‌توانیم همه حاشیه‌نشینان استان را تحت خدمات بهزیستی قرار دهیم و تنها به ۳۰ درصد حاشیه‌نشینان خدمات ارائه می‌دهیم.