بیش از ۱۱ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند

محمدرضا پارسی مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: گیلان با ۱۱٫۷ درصد جمعیت سالمند جزو پیرترین استان کشور است.

محمدرضا پارسی امروز در رشت با اشاره به فرا رسیدن هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: در بانک اطلاعاتی بهزیستی گیلان ۵ هزار و ۱۲۲ ناشنوا ثبت‌نام کرده‌اند که زیرپوشش این نهاد قرار دارند.

وی از فعالیت سه انجمن ناشنوایان در استان خبر داد و گفت: این انجمن‌های غیردولتی در رشت، لاهیجان و انزلی تشکیل شده و ناشنوایان تشکل‌های تقویت‌‌شده‌ای دارند و به خوبی از حقوق خود دفاع می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی گیلان هیئت ناشنوایان و مرکز غیردولتی خانواده و کودک ناشنوا با عنوان مرکز گویا در رشت را از دیگر فعالیت ناشنوایان عنوان کرد و افزود: تربیت شنوایی، گفتار درمانی و… در این مراکز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیل ۳۵ دانشجوی ناشنوا و کم‌شنوا به‌عهده بهزیستی است، تصریح کرد: در مراکز غیردولتی سال گذشته ۶۰۰ عدد سمعک و ۳۰ هزار باطری سمعک بین ناشنوایان توزیع شده‌است.

پارسی کاشت حلزون ۱۴۰ ناشنوا را از دیگر اقدام‌های بهزیستی ذکر کرد و یادآور شد: سال گذشته ۳۰ ناشنوای زیر ۶ سال جراحی کاشت حلزون شدند.

وی هزینه کاشت حلزون را ۲۶ میلیون تومان بیان کرد و یادآور شد: ۶ میلیون تومان توسط خانواده و بقیه مبلغ مذکور با کمک بهزیستی و هیئت امنا تعیین می‌شود.

مدیر کل بهزیستی گیلان از اجرای ۱۰۰ درصد طرح غربالگری ناشنوایی در این استان خبر داد و گفت: این اجرا در کشور ۶۰ درصد است.

وی به فرا رسیدن روز سالمند در ۹ مهر ماه اشاره کرد و گفت: گیلان با ۱۱٫۷ درصد جمعیت سالمند جزو پیرترین استان کشور است.

پارسی با بیان اینکه ۲۸۵ هزار سالمند در گیلان هستند، خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر سالمند در مراکز توانبخشی و ۱۳ شبانه‌روزی مقیم هستند که دو مرکز هیئت امنایی و بقیه خصوصی است.

وی آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت را با ظرفیت ۵۵۰ نفر و لاهیجان با ظرفیت ۷۰ نفر و سه مرکز نگه‌داری روزانه را از جمله مکان‌های نگه‌داری سالمندان در گیلان عنوان کرد.

این مسئول سیاست بهزیستی را نگه‌داری سالمندان در مراکز روزانه دانست و یادآور شد: برای حفظ ارتباط عاطفی، سالمندان باید در منازل نگه‌داری شوند و مانند مهدکودک روزها در مراکز روزانه سالمندان و شب‌ها در منازل و کنار خانواده باشند.

وی سیاست سازمان بهزیستی را گسترش مراکز روزانه است و برای شبانه‌روزی مجوز داده نمی‌شود.

پارسی با اشاره به برگزاری مراسم روز پارالمپیک در گیلان خاطرنشان کرد: ۲۴ مهر ماه روز جهانی پارالمپیک نامگذاری شده و برای این روز برنامه‌هایی برای معلولان تدارک دیده شده‌است.

وی حضور معلولان در مزار شهدا، دیدار با ورزشکاران معلولان و جانباز مدال‌آور گیلانی و … را از جمله برنامه‌های روز پارالمپیک عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری مراسم تجلیل از تمام معلولان ورزشکار از دیگر برنامه بهزیستی استان است.