تاثیر ورزش بر ساختار مغزی افراد سالمند

ورزش‌هایی که باعث افزایش آمادگی قلبی – عروقی می‌شوند بر ساختار مغزی افراد سالمند تاثیری مثبت دارند که این تاثیر در افراد جوان دیده نمی‌شود.

ورزش‌هایی که باعث افزایش آمادگی قلبی – عروقی می‌شوند بر ساختار مغزی افراد سالمند تاثیری مثبت دارند که این تاثیر در افراد جوان دیده نمی‌شود.

یافته‌های جدید حاکی از آن است که آمادگی قلبی – عروقی در افراد مسن می‌تواند بر ساختار قسمت سفید مغز آنها تاثیرگذار باشد. بنا‌بر‌این ورزش کردن باعث جلوگیری از تحلیل رفتن قسمت سفید مغز بر اثر بالا رفتن سن می‌شود.

 نتایج این تحقیقات در مجله سالانه “اعصاب شناسی بالینی” منتشر شده است.

 در این بررسی‌ها افراد جوان بین ۱۸ تا ۳۱ سال با افراد سالمند بین ۵۵ تا ۸۲ سال مقایسه شدند. از همه این افراد MRI مغزی گرفته شد و میزان آمادگی قلبی – عروقی آنها با تست ورزش بر روی تردمیل اندازه‌گیری شد. محققان دریافتند که آمادگی قلبی – عروقی با ساختار قسمت سفید مغز در افراد سالمند ارتباط دارد. در حالی که در افراد جوان این ارتباط وجود ندارد.

 مدیر این تحقیقات از دانشگاه پزشکی بوستون می‌گوید: ما دریافتیم که آمادگی قلبی – عروقی بیشتر باعث بهبود ساختار مغز در افراد سالمند می‌شود. فعالیت‌هایی همچون پیاده روی، هزینه ای ندارند اما آمادگی قلبی – عروقی و کارایی شناختی را افزایش می‌دهند. ما امیدواریم که این مطالعات باعث افزایش انگیزه فراد سالمند به انجام ورزش شود.

 تحقیقات بیشتری لازم است تا ارتباط بین آمادگی جسمانی با تغییرات مغزی در طول زمان بررسی شود. همچنین باید مشخص شود که چه نوع ورزش و چه میزان ورزش می‌تواند بهترین تاثیر را بر روی ساختار مغزی افراد سالمند داشته باشد.