محقق ارشد از دانشگاه ویلامت ایالت اورگن

«تای چی» به سالمندان در مقابله با زوال شناختی خفیف کمک می کند

محققان دریافتند که کلاس‌های تای چی به افراد مسن کمک می‌کند تا مشکلات خفیف خود را در زمینه شناخت (حافظه و مهارت‌های تفکر) بهبود بخشند.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، محققان دریافتند که کلاس‌های تای چی به افراد مسن کمک می‌کند تا مشکلات خفیف خود را در زمینه شناخت (حافظه و مهارت‌های تفکر) بهبود بخشند.

اما در حالی که تای چی مؤثر بود، این مطالعه نشان داد که یک نسخه «به لحاظ شناختی تقویت‌شده» این ورزش که چالش‌های ذهنی را به آن اضافه می‌کند، حتی بهتر عمل می‌کند.

تای چی یک تمرین سنتی چینی است که حرکت آهسته و حالت‌های فیزیکی را با تنفس کنترل شده ترکیب می‌کند. این روش به عنوان یک مراقبه متحرک انجام می‌شود و مطالعات در طول سال‌ها نشان داده است که می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا تعادل خود را بهبود بخشند و خطر سقوط را کاهش دهند.

«پیتر هارمر»، محقق ارشد از دانشگاه ویلامت ایالت اورگن، گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تای چی می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا قدرت شناختی خود را تقویت کنند.»

تیم او می‌خواست اثرات افزودن چالش‌های ذهنی خاص به تمرین تای چی را آزمایش کند؛ مطالعات اخیر نشان می‌دهد ورزش فیزیکی و ذهنی با هم بهتر از هر یک به تنهایی عمل می‌کنند.

تیم تحقیق ۳۱۸ سالمند را که یا متوجه زوال حافظه خود شده بودند یا نشانه‌هایی از اختلال شناختی خفیف داشتند، به کار گرفتند. اختلال شناختی خفیف به مشکلات حافظه، قضاوت و سایر توانایی‌های ذهنی اشاره دارد که شدید نیستند- اما ممکن است در برخی موارد به زوال عقل منجر شوند.

شرکت کنندگان به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که کلاس استاندارد تای چی را گذراند. گروهی که نسخه بهبود یافته شناختی را در اختیار گرفت. و گروهی که کلاس تمرینات کششی را گذراند. هر سه گروه دو بار در هفته به مدت یک ساعت، در مدت شش ماه این تمارین را انجام دادند.

در پایان، تیم هارمر دریافت تای چی پیشرفته موفق تر بود. به طور متوسط، افراد مسن این گروه، نمرات شأن در یک آزمون استاندارد شناخت کلی ۳.۱ امتیاز بهبود یافت- در مقابل ۱.۷ امتیاز در گروه استاندارد تای چی. گروه کششی تغییر معنی داری نشان نداد.

یافته‌ها با این ایده مطابقت دارد که تحریک مهارت‌های شناختی سالمندان به روش‌های مختلف ممکن است برای معکوس کردن زوال شناختی مؤثر باشد.