مقالات علمی/فواید ازدواج در سالمندی

بسیاری از متخصصان بر این باورند زندگی در کنار همسر برای سلامت سالمندان مفید بوده و علاوه بر آن از نظر وضعیت سلامت در شرایط بهتری هستند. به گزارش تابناک نیوز؛شهناز روحی، روانشناس در باره مؤثر بودن ازدواج در سلامتی روحی و جسمی فرد سالمند  گفت: داشتن همسر در دوران سالمندی گام مؤثری در تقویت […]

بسیاری از متخصصان بر این باورند زندگی در کنار همسر برای سلامت سالمندان مفید بوده و علاوه بر آن از نظر وضعیت سلامت در شرایط بهتری هستند.

به گزارش تابناک نیوز؛شهناز روحی، روانشناس در باره مؤثر بودن ازدواج در سلامتی روحی و جسمی فرد سالمند  گفت: داشتن همسر در دوران سالمندی گام مؤثری در تقویت روحیه افراد سالمند محسوب می‌شود، چرا که نیازهای روحی افراد مانند دوست داشتن، همدلی، حمایت و احساس نیاز به صمیمیت را برطرف می‌کند و زندگی سالم و پرنشاطی را برای سالمند رقم می‌زند.

وی همچنین ادامه داد: بسیاری از مواقع بعد از سال‌ها زندگی مشترک، یکی از زوج ها فوت می‌کند و زوج دیگر مجبور است سال‌های زیادی را تنها و بدون همدم سپری کند در چنین شرایطی در کنار مشکلات جسمی ناشی از کهولت سن، افسردگی و بیماری‌های روحی – روانی نیز سلامت فرد سالمند را تهدید می‌کند.

این روانشناس در ادامه ماندن دوران سالمندی و افزایش آسیب‌پذیری آن بر روحیه فرد گفت: در دوره زندگی فرد سالمند با فرزندش حالت نامتعادل به خود می‌گیرد و بودن این افراد در کنار فرزندان نه تنها حس خوبی به آنها نمی‌دهد بلکه گاهی اوقات سبب بیزاری طرفین می‌شود، چون به دلیل مشغله‌های فراوان فرزندان قادر نیستند تا در کنار والدین سالمند خود وقت بگذارند بنابر این فرد سالمند از نظر روحی آسیب پذیرتر خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهند دلیل بسیاری از مرگ‌های دوران سالمندی ناشی از بیماری‌ها و کهولت سن نیست بلکه علت اصلی، تنهایی سالمند است.

روحی در باره شرایط ازدواج دوران سا لمندی و مؤثربودن آن برای حل مشکلات فردی و روحی و اجتماعی فرد سالمند گفت: متأسفانه این باور غلط در جامعه ما وجود دارد که ازدواج در دوران سالمندی و حتی میانسالی خجالت‌آور است اما باید گفت تعصبات بیجا و بی‌منطق که تنها بر پایه تفکر شخصی و یا عرف از سوی فرزندان در خصوص ازدواج سالمندان مطرح می‌شود راهی غیرمنطقی و ناصحیح به شمار می رود چرا که در این زمینه هیچ‌گونه منع شرعی وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه اظهار داشت: ازدواج سالمندان را باید از دیدگان روانشناسی تحلیل کرد چرا که در این سن، فرد سالمند دور از هوس‌ها و با همراه داشتن کوله باری از تجربه، به واقعیت‌های زندگی و روابط آن می‌اندیشد در واقع سالمند با نگاهی دیگر به ازدواج به دنبال شخصی برای همدلی، همفکری و هبستگی است، بنابر این اطرافیان و فرزندان نیازمند نگاهی نو همراه با تعلق و دوری جستن از تعصبات خشک و بی‌منطق است تا بتوانند از آسیب‌های روحی و جسمی سالمند جلوگیری نمایند.

روحی در باره نقش فرزندان در ازدواج والدین سالمند در جهت بهبود بخشیدن زندگی آنها گفت: فرزندان نباید این نکته را فراموش کنند که امروزه برخلاف گذشته زندگی خانوادگی از گستردگی گذشته برخوردار نیست و سالمند پس از فقدان همسر به تنهایی زندگی را می‌گذرانند و این امر اثرات سوءی بر روان آنها به جا می‌گذارد ایندر حالی است که ازدواج سالمندان در صورت فقدان همسر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند.

این کارشناس همچنین در ادامه تصریح کرد: توصیه می‌شود فرزندان در این مورد از پیش داوری و اعمال محرومیت بر پدر و مادر سالمند خود بپرهیزند و متوجه باشند که عدم ارضای نیازهای عاطفی افراد مسن باعث تسریع روند پیری و فاصله گرفتن آنها از سلامت جسمی و روحی خواهد شد در عین حال فرزندان نیز با آشنا کردن پدر و مادر سالمند با سازمان‌های مردمی و نهادهای مختلف و عضویت آنها در جامعه همچنین ثبت نام آنها در تورهای مسافرتی زیارتی و سیاحتی و … می‌توانند به والدین سالمند اعتماد به نفس بیشتر و روحیه با نشاط‌تر هدیه کنند.