رییس فراکسیون سالمندان مجلس

دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم

دکتر محسنی بندپی گفت: به طور جدی دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم و امیدوارم روزهای بهتری را برای همه مردم و به ویژه سالمندان شاهد باشیم.

رییس فراکسیون سالمندان مجلس شورای اسلامی روز گذشته (شنبه) در همایش روز جهانی سالمند که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: با توجه به‌ موج سالمندی در کشور و سیمای سالمندی ایران، وزارت بهداشت باید نسبت به تخصیص منابع و آموزش نیروهای تخصصی حوزه سالمندی رویکرد خود را تغییر بدهد.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: ما در بستر دینی و فرهنگی غنی قرار داریم و مباحث دینی و فرهنگی در بحث کرامت سالمندان جایگاه خوبی دارد و احترام به پدر و مادر بعد از ستایش خداوند مطرح شده است.

وی با اشاره به نمودار جمعیتی از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۵۰ میلادی، گفت: مطالعات بین‌المللی به تفکیک قاره ها نشان می‌دهد که موج سالمندی در آسیا نسبت به سایر قاره ها تهدید آمیزتر است، در سال ۱۹۵۰ جمعیت قابل قبولی نسبت به دنیا داشتیم، در سال ۲۰۲۰ تنه نمودار سنگین تر شده و پایه سست تر شده و بار سنگینی خواهیم داشت که کار سختی خواهد بود.

دکتر محسنی بندپی با توجه به بحث جنس و سن افزود: در سال ۲۰۵۰ ، جمعیت بالای ۸۰ سال بیشتر می‌شود، در ایران در سال ۲۰۱۵ جمعیت سالمندی زیر ده درصد و در ۲۰۵۰ بالای ۳۰ درصد کل جمعیت است و تا ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر جمعیت سالمندی افزایش پیدا می‌کند و با توجه به افزایش امید به زندگی به عنوان یک موهبت و کاهش زاد و ولد، یکی از تهدیدات محسوب می شود.

وی با اشاره به ده مورد از کشورهای سالمند نظیر سوئد، افزود : کشور سوئد ظرف ۳۵ سال با برنامه ریزی، ایمن شده و نگران جمعیت سالمندی نیست. کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی هم با برنامه ریزی جدی برای کنترل پدیده سالمندی اقدامات خوبی داشته‌اند.وی همچنین در بحث زندگی سالمندان در ایران اظهار داشت: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سالمندان ما، مستقل زندگی می کنند و در کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد آنها مستقل هستند و در کشورهای توسعه یافته ۴۰ تا ۶۰ درصد سالمندان با فرزندان زندگی می کنند، اما در آسیا هنوز بچه ها والدین را حمایت می کنند، اما در اروپا استقلال والدین، بیشتر است و در مورد تک فرزندی هم که جای نگرانی داریم و برای بحث های حمایتی در مجلس برای طرح تعالی جمعیت برنامه داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در سال ۱۳۴۵ جمعیت ما ۲۵ میلیون نفر بود، در شهر نه میلیون و نیم و در روستاها پانزده و نیم میلیون نفر زندگی می‌کردند، یعنی ۷۰ درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و بعد ها دیده شد که این جمعیت ۳۰ درصد به روستا و ۷۰ درصد به شهرها رسیده و در این میان، گروهی به سالمندی رسیده اند که موجب نگرانی است، چرا که جمع و جور کردن سالمندان در روستاها وضعیت بهتر و راحت تری نسبت به شهرها دارد.

دکتر محسنی بندپی افزود: گیلان و مازندران پیشروترین شهرهای حامی سالمندی را دارند، در بحث تاب آوری و مشارکت زنان سالمند، زنان بیش از مردان به تنهایی زندگی می کنند و آمار زنان سالمند طی این سال ها رو به رشد بوده است.

وی تصریح کرد: مشکلات متعددی در حوزه سالمندی داریم، تنها برای سه برابر شدن جمعیت سالمندی ۳۰ سال فرصت داریم ، در حالی که برای کشورهای اروپایی این بازه و فرصت ۸۰ تا ۱۴۰ سال بوده ، پس همانطور که با سرعت زیاد افزایش جمعیت داشتیم، باید با شتاب و برنامه‌ریزی بیشتری حرکت کنیم و بدون شتاب کار جلو نخواهد رفت، مگر اینکه مجلس حمایت کند، مجلس می تواند الزامات قانونی فراهم کند.

وی افزود: درحال حاضر خیلی قوانین ما روی زمین مانده است، سالهاست سازمان مدیریت و برنامه‌ کشور پول را در اختیار وزارت بهداشت قرار نداد و وزارت بهداشت از اجرای برنامه هاش عقب بود و مجلس یازدهم طی دو سه ماه اخیر با تمام جدیت تمام مطالبات وزارت بهداشت را در بحث یک درصد ارزش افزوده وصول کرد .

دکتر محسنی بندپی گفت: در اجرای قوانین این چنینی، منابع پایدار و منابع ستاره دار یا نشان دار می خواهیم، یعنی رییس مجموعه امکان خرجکرد در مواضع دلخواه را ندارد، اگر منابع پایدار نباشد، همیشه قوانین ما دست نخورده باقی می ماند.

وی افزود: اینکه چقدر همکاری دستگاه‌های گوناگون برای هدف مشترک نهادینه می شود موضوعی مهم است الزامات قانونی در مصوبات باید باشد .دکتر محسنی بندپی ضمن تقدیر از وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر گفت: اگر مجلس از طرح نسخه نویسی الکترونیکی حمایت نمی کرد، هنوز بستری برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و اجرای نظام ارجاع پزشک خانواده، فراهم نمی شد، سازمانهایی که در سالمندی نقش آفرینی می کنند نظیر ریاست جمهوری، سازمان برنامه بودجه، وزارت بهداشت، وزارت کشور، آموزش، کمیسیون بهداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس هستند، و در کشورهای مختلف دنیا بخش های خصوصی بطور جدی در کنار دولت ها هستند .

وی تصریح کرد: هنوز برغم درگیری سازمان های گوناگون، اطلاعات پایه از جمعیت سالمندی کشور نداریم که لازم است دانشگاه ها، وزارت بهداشت و انجمن های علمی اطلاعات معتبر را جمع آوری کنند.دکتر محسنی بندپی گفت: بحث پوشش بیمه ها یکی از موضوعات مهم سالمندی است، چرا که سالمندی همراه خود مشکلات جسمی، روحی و روانی دارد و هر چه زودتر سازمانهای بیمه گر ورود کنند، هزینه اقتصاد سلامت پایین‌تر می‌آید، سازمان‌های بیمه‌گر باید پوشش بیمه‌ای و مدیریت منابع داشته باشند.

وی افزود: فرصت هایی داریم که در شورای عالی رفاه به ریاست رئیس جمهوری می توان گام هایی را برداشت، و باید از مشارکت انجمن های آلزایمر و انجمن های دیگر مردم نهاد نیز بهره برد . این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: ما ظرفیت عظیم تحقیقات دانشگاه ها در حوزه سالمندی را داریم که باید استفاده کنیم، رشد بیماری های سکته های قلبی، مغزی، کم تحرکی، چاقی، تصادفات جاده ای و… رو به رشد است و وزارت بهداشت باید نسبت به تخصیص منابع و آموزش نیروهای تخصصی رویکرد خود را تغییر بدهد.وی با اشاره به اختلالات اسکلتی و عضلانی در سالمندان گفت : ۶۰ درصد سالمندان افتادن در منازل را تجربه می کنند. و شاید نتوان شهر سازگار ایجاد کرد، اما می توان محیط سازگار با نیازهای سالمندان ایجاد کرد .

دکتر محسنی بندپی در پایان سخنانش افزود: به طور جدی دنبال اصلاح و اجرا سازی الزامات قانونی حوزه سالمندی هستیم. امیدوارم روزهای بهتری را برای همه مردم و به ویژه سالمندان شاهد باشیم.