حمایت تغذیه ای از سالمندان روستایی ۱۱ استان محروم /اجرای طرحهای توانمند سازی معلولان و سالمندان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرای طرح حمایت تغذیه ای از سالمندان آسیب پذیر در سال جاری خبر داد و گفت: در مرحله اول سالمندان روستایی ۱۱ استان محروم کشور تحت پوشش حمایتهای تغذیه ای قرار می گیرند. [divider] یحیی سخنگویی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: تدوین و اجرای […]

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرای طرح حمایت تغذیه ای از سالمندان آسیب پذیر در سال جاری خبر داد و گفت: در مرحله اول سالمندان روستایی ۱۱ استان محروم کشور تحت پوشش حمایتهای تغذیه ای قرار می گیرند.
[divider]

یحیی سخنگویی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: تدوین و اجرای طرح های توانمندسازی زمینه لازم را جهت ارتقای سطح توانمندی ها و قابلیتهای بالفعل و بالقوه گروه هدف فراهم آورده و این امر به افزایش سطح استقلال فردی و اجتماعی این گروهها کمک می کند.

وی گفت: هدف اصلی برنامه توانمندسازی و تقویت ظرفیتهای اصلی و اجتماعی و همچنین فردی معلولان و سالمندان است بطوریکه آنها می تواند با تقویت حضور خود در عرصه های اجتماعی مختلف به جایگاه اجتماعی متناسب با شئونات اسلامی دست پیدا کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: محور برنامه های توانمندسازی ، آموزش افراد تحت پوشش و خانواده های آنهاست که شامل مواردی از قبیل تغییر سبکهای زندگی ، فراگیری اصول مراقبت ، تغذیه و بهداشت عمومی ، آموزش مهاراتهای ارتباطی، اجتماعی و اوقات فراغت است و اجرای برنامه های توانمندسازی به مشارکت هرچه بیشتر خانواده های اقشار تحت پوشش در انجام فعالیتهای توانبخشی می افزاید.

به گفته سخنگویی ، مشارکت خانواده و بخشهای مختلف جامعه در مقوله توانمندسازی معلولان و سالمندان به طور حتم ضمن کاهش هزینه های آموزشی و توانبخشی موجب گسترش کمی و کیفی فعالیتها و خدمات حمایتی مورد نظر می شود چرا که طرحهای توانمند سازی به کمک تسهیل گران میانی و محلی توسط انجمن های غیر دولتی و با نظارت عالی سازمان بهزیستی اجرا می شود.

وی اظهار داشت : اجرای این طرحها علاوه بر تقویت حضور اجتماعی معلولان به تغییر نگرش جامعه و اتخاد تصمیمهای موثر در خصوص گروههای هدف کمک می کند و برهمین اساس دو طرح توانمند سازی سالمندان و افراد ضایعه نخاعی در دستور کار دفتر توانمند سازی معلولان قرار گرفته که ضمن تامین اعتبار مورد نیاز طرحهای مذکور در سال جاری به اجر در می آیند.

این مقام مسئول همچنین به اجرای طرح تغذیه سبد غذایی سالمندان اشاره کرده و گفت: طرح تامین بخش از سبد غذایی سالمندان با هدف حمایت از سالمندان آسیب پذیر در جهت بروز بیماریهای ناشی از تغذیه نامناسب در ارتقای سلامت جسمی سالمندان و داشتن سالمندی سالم و پویا در برنامه های دفتر توانبخشی است که به استناد مصوبه هشتم خرداد سال جاری مجلس با عنوان حفظ امنیت اقشار آسیب در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته یو ، در فاز اول این طرح، حمایت تغذیه ای از سالمندان روستایی ساکن در ۱۱ استان محروم و کم برخودار کشور مد نظر قرار دارد.