سالمندان حتما با مشورت پزشک اقدام به روزه‌داری کنند

یک متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه روزه گرفتن نه تنها موجب عصبانیت و بدخلقی در افراد نمی‌شود بلکه شادابی و طراوت را برای روزه داران در پی دارد، گفت: همه سالمندان اعم از افرادی که دارای شرایط طبیعی بوده و چه اشخاصی که بدلیل پا به سن گذاشتن به انواع عارضه‌های گوارشی، قلبی، ریوی، فشار […]

یک متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه روزه گرفتن نه تنها موجب عصبانیت و بدخلقی در افراد نمی‌شود بلکه شادابی و طراوت را برای روزه داران در پی دارد، گفت: همه سالمندان اعم از افرادی که دارای شرایط طبیعی بوده و چه اشخاصی که بدلیل پا به سن گذاشتن به انواع عارضه‌های گوارشی، قلبی، ریوی، فشار خون یا دیابت مبتلا هستند، حتما باید با نظر پزشک معالج خود اقدام به روزه داری کنند و در صورت صلاحدید وی از انجام آن خودداری نمایند.

[divider]

دکتر احمد مسعود در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ سن خاصی برای روزه‌داری تعیین نشده است، انجام این فریضه الهی به قدرت، ظرفیت افراد و توانایی آنها در برابر تشنگی و گرسنگی بستگی دارد به طوری که برخی افراد در سنین متفاوت و در شرایط مختلف ممکن است قادر به روزه گرفتن نباشند همچون برخی از جوانان که دچار بیماری هستند. لذا نمی توان به همه سالمندان توصیه کرد که روزه بگیرند انجام این فریضه به حال آنها وابسته است.

وی سالمندان را به دو گروه سالم که بیماری خاصی نداشته و شرایطی طبیعی دارند و یکی آن دسته که به علت سن بالا مبتلا به بیماری های مختلفی هستند، تقسیم بندی کرد و گفت: افراد گروه اول باید با سنجش میزان سلامت خود و مشورت با پزشک اقدام به روزه داری کنند. این اشخاص باید توجه داشته باشند که اگر پزشک به صحت و تندرستی آنها معتقد بود اما خود توانایی روزه گرفتن را در وجودشان نمی بینند بهتر است که از انجام این کار خودداری کنند. همچنین بالعکس ممکن است پزشک آنها را از روزه داری منع کند؛ چنانچه افراد با در نظر گرفتن شرایط جسمی، خود را قادر به انجام این عمل بدانند می توانند روزه‌های خود را در ماه رمضان بگیرند.

پدر علم ایمونولوژی کشور با اشاره به اینکه اسلام یک دین دموکراتیک است که هیچ کسی را مجبور به انجام کاری نمی‌کند و از افراد به اندازه امکاناتشان انتظار دارد، ادامه داد: دسته دوم از کهنسالان که بدلیل پا به سن گذاشتن به انواع عارضه های گوارشی، قلبی، ریوی، کلیوی، فشار خون یا دیابت مبتلا هستند، باید حتما با نظر پزشک معالج خود اقدام به روزه داری کرده و در صورت صلاحدید وی از انجام آن خودداری کنند.

وی اظهار داشت: فیزیولوژی بدن انسان به گونه‌ای است که در هنگام گرسنگی از گلیکوژن ذخیره شده در کبد استفاده کرده و زمانی که گلوکز و قند خون کاهش می یابد، با تبدیل آن به قند مورد نیاز بدن، فرد را در برابر افت شدید قند محافظت می کند. در واقع کاهش قند خون در طول روزه داری به آن شدتی نیست که شخص را گرفتار یا بیمار کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر ضرورت سنجش روزانه قند خون در سالمندانی که اقدام به روزه‌داری می کنند به ویژه بیماران مبتلا به دیابت، اظهار کرد: لازم است تا افراد مسن و سالمندان حال خود را در طی روزه داری مورد بررسی قرار دهند تا دریابند آیا توان ادامه روزه گرفتن را دارند یا خیر؛ همچنین حتما با مشورت با پزشک خود روزه گرفتن خود را در روزهای آتی ادامه دهند.

وی به انعطاف پذیری اعضای بدن اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های روزه گرفتن ساختن انسان در سختی‌ها و در طی گرسنگی و تشنگی آن است. سیستم بدن نیز این طور نیست که با کمترین تشنگی یا گرسنگی از کار بیفتد بلکه خواسته های خود را با شرایط مختلف سازگار می‌کند بطور مثال کلیه ها با عدم مصرف آب در ساعات بین سحر تا افطار کارایی طبیعی خود را با روزه گرفتن از دست نمی دهند.

این متخصص ایمونولوژی تصریح کرد: ضعف یکی از حالاتی است که در طول روزه داری اتفاق می افتد. با توجه به اینکه فرد هر روز در ساعات مشخصی غذا مصرف می کرده است، حال با رسیدن به این زمان اسید معده ترشح شده و بدن برای صرف غذا تحریک می شود. این احساس گرسنگی یک ضعف فیزیولوژیک است که بعد از چند روز روزه داری از بین می رود.

دکتر مسعود معتقد است: پرخوری موجب تسریع در مرگ می‌شود و روزه داری می تواند به حفظ سلامت بدن به افراد کمک بسیاری کند. در وعده سحر نباید معده را انباشته و بیش از حد غذا مصرف کرد، بلکه می‌بایست بخشی از حجم معده را خالی باقی گذاشت تا به سیستم گوارش بدن فشار وارد نشود.

وی خوردن شیر و خرما، میوه‌های تازه و سبزیجات را به منظور تامین آب مورد نیاز بدن در طول روزه داری برای سالمندان ضروری دانست و افزود: با توجه به اینکه تحرک زیاد و گرما موجب تعریق شده و آب بدن را کاهش می دهد لذا باید از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در هنگام روزه گرفتن پرهیز کرد.

این متخصص ایمونولوژی در پایان با اشاره به فواید فراوان روزه داری در رفع چربی‌های مضر بدن، پالایش خون و کبد، یادآور شد: روزه داری یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به بندگان خود اهدا کرده است بویژه اگر این عمل به عنوان یک عبادت انجام شود از لحاظ روحی و روانی در سلامت افراد بسیار موثر خواهد بود. بطوری که در کشورهای غربی برای درمان برخی از بیماری ها همچون صرع به بیماران توصیه به روزه گرفتن می کنند.