رسیدن جمعیت سالمند کشور تا ۴۰ سال آینده به ۲۵ میلیون

رئیس شورای ملی سالمندان کشور گفت: با توجه به روند افزایشی طول عمرها و افت شدید جمعیت تا ۴۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود. حسین نحوی نژاد در حاشیه کارگاه پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی به خبرنگار مهر گفت: طبق آمار ها ۲۸۰ هزار نفر سالمند تحت پوشش مستقیم سازمان […]

رئیس شورای ملی سالمندان کشور گفت: با توجه به روند افزایشی طول عمرها و افت شدید جمعیت تا ۴۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

حسین نحوی نژاد در حاشیه کارگاه پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی به خبرنگار مهر گفت: طبق آمار ها ۲۸۰ هزار نفر سالمند تحت پوشش مستقیم سازمان در کشور داریم که بخشی از از کار افتادگان معلول و زنان  سرپرست خانوار و افراد تحت بازتوانی اعتیاد هم جزء افراد سالمند هستند.

وی ابراز کرد: شورای سالمندان یک شورای سیاست گذاری است و در واقع شورایی نیست که قانون گذار آن را ایجاد کرده و کار خاص اجرائی انجام دهد.

نحوی نژاد اظهار کرد: طبق آمار ها در حال حاضر سه میلیون سالمند تحت پوشش کمیته امداد و بیمه های بازنشستگی قرار دارند که برای ساماندهی آنها نیاز است که سیاست گذاری واحدی برای همگرایی دستگاه ها به وجود آید چرا که وزارت خانه های مختلفی در این امر دخیل هستند.

وی افزود: وظیفه شورای ملی سالمندان این است که اولا مشکلات کشور را در زمینه ساماندهی به وضعیت سالمندان با کارهای تحقیقاتی مشخص کرده و بعد با اولویت بندی به آنها رسیدگی کند.

  • ضمانت اجرائی سیاست های شورای ملی سالمندان

وی با بیان اینکه این سیاست ها ضمانت اجرائی هم دارد تصریح کرد: قانون ماده سوم بند ۱۹۰ و قانون ماده چهارم بند ط ۹۷ بر ساماندهی سالمندان تاکید کرده و بیان شده که باید ۲۵ درصد سالمندان در قالب برنامه های رفاهی و سلامتی ساماندهی شوند، که لازم الاجرا است.

نحوی نژاد ابراز کرد: درحال حاضر ۲۸ استان به نهضت شورای سالمندان متصل هستند ودر سال گذشته ۱۰ بنیاد فرزانگان در کشور به همین منظور راه اندازی شده است.

رئیس شورای ملی سالمندان کشور گفت: یکی از موارد ساماندهی سالمندان در سال گذشته، بحث تکریم آنها در دستگاه ها بود و در این زمینه به بانک ها بخش نامه شد که برای این قشر جامعه، نوبت دهی جداگانه در نظر گرفته شود که مجریان باید دنبال اجرای آن باشند و از دیگر موارد چاپ کتاب و ایجاد پورتال جامع سالمندان بوده است.

  • طرح بیمه مراقبتی برای سالمندان

وی با اشاره به فعال کردن  بیمه مراقبتی سالمندان ابراز کرد: کلیات این بیمه تایید شده است و حق بیمه آن از سه منبع سازمان هدفمندی یارانه ها، بیمه پرداختی تا قبل از بازنشستگی و سازمان های رفاهی بهزیستی و کمیته امداد تامین می شود.

نحوی نژاد با بیان اینکه متولی اصلی بیمه مراقبتی سالمندان، وزارت کار و رفاه اجتماعی است افزود: در حال حاضر کلیات تایید شده و در حال بحث در مورد جزئیات و تامین هزینه های حق بیمه هستیم.

وی با اشاره به آمار سالمندان تصریح کرد: تا پایان سال ۹۰  شش میلیون سالمند در کشور داشتیم که ۸٫۲ درصد جامعه را تشکیل می دهند.

  • ۲۵ میلیون سالمند تا ۴۰ سال آینده در کشور

رئیس شورای ملی سالمندان کشور افزود: پیش بینی شده که اگر با همین سیر جلو برویم در سال ۱۴۳۰ یعنی ۴۰ سال آینده ۲۵ میلیون سالمند در کشور داشته باشیم و این امر به خاطر افت شدید رشد جمعیت و از طرفی بالا رفتن طول عمر ها خواهد بود.

نحوی نژاد عنوان کرد: یعنی ۲۵ درصد جمعیت ایران در ۴۰ سال آینده سالمند هستند که لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای پیشگیری از عوارض دوران سالمندی را بیشتر می کند.

وی اظهار کرد: باید با آموزش سبک نامناسب زندگی بهبود بخشیده شود تا بیماری های دوران سالمندی و عوارض آن کم شده و ازایجاد هزینه های آینده نظام و آسیب های مردمی کاسته شود.