دولت ایران باید برای سالمندان برنامه داشته باشد

 نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی گفت: با توجه به این که سالمندی یکی از پدیده های نوظهور در ایران است، دولت باید برای این قشر برنامه داشته باشد. دکتر محمت هولکی اوز روزچهارشنبه در حاشیه همایش یک روزه مروری برآمار نیروی کار در دانشگاه خلیج فارس بوشهر درگفت وگو با ایرنا، […]

 نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی گفت: با توجه به این که سالمندی یکی از پدیده های نوظهور در ایران است، دولت باید برای این قشر برنامه داشته باشد.

دکتر محمت هولکی اوز روزچهارشنبه در حاشیه همایش یک روزه مروری برآمار نیروی کار در دانشگاه خلیج فارس بوشهر درگفت وگو با ایرنا، اظهارکرد: هم اکنون در کشورهای مسلمان درحال توسعه افراد مسن در خانواده ها در سن پیری به باری روی شانه های فرزندان خود تبدیل می شوند که با توجه به تغییر شرایط، دولت ها باید برای این قشر برنامه تدوین کنند.

وی افزود: با وجود این که در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران و ترکیه از سالمندان در محیط خانواده نگهداری می شود ولی در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، جهانی شدن و گسترش مدرنیزاسیون نگهداری از این قشر برای خانواده ها مشکل شده است.

وی اضافه کرد: افراد وقتی به سن بازنشستگی و بیشتر می رسند هنوز مولد هستند که دولت ها در کشورهای توسعه یافته از این افراد در فرایند تولید و توسعه اقتصادی استفاده می کنند.

هولکی اوز اظهارکرد: در کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه و ایران دولت ها هنوز برنامه مشخصی برای استفاده از تجربیات افراد سالمند ندارند.

وی ادامه داد: در حالی که مشارکت سالمندان در امور تولیدی و اقتصادی می تواند هم برای خودشان درآمد زایی داشته و هم برای کشور توسعه اقتصادی ایجاد کند.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی گفت: دوره سالمندی دوره چالش نیست بلکه اگر برای این دوران برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد به یک فرصت برای کشور تبدیل می شود.

وی افزود: هم اکنون ایران با چهار پدیده نوظهور سالمندی، جوانان، شهرنشینی و مهاجرت داخلی و زنان سرپرست خانوار روبه رو است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی یادآورشد: این پدیده ها ممکن است به عنوان چالش به حساب آیند ولی در آینده فرصتی برای توسعه کشورهستند.

هولکی اوزادامه داد: امروز مشاوران دولتی ما در ایران نیز وجود این چهار پدیده نوظهور را در کشور تصدیق می کنند.

وی تصریح کرد: دراین زمینه سال گذشته میلادی با همکاری دولتی ها در ایران یک سری مطالعات کتابخانه ای درباره این چهارمساله انجام و مشخص شد که چه مقدار داده درباره این مسائل در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۳میلادی چهار گزارش تحلیل وضعیت عمقی با همکاری پژوهشکده آمار و دانشگاه تهران آماده شد که این گزارش تا پایان سال میلادی نهایی می شود و از ابتدای سال میلادی آینده آن را به همه سازمان های مرتبط به منظور فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی ارسال می کنیم.

وی افزود: این برنامه ها شامل تحلیل اجتماعی- جمعیتی، اقتصادی، وضعیت سلامت و تحلیل های مربوط به سازمان ها اجرایی و قوانین هستند.

همایش یک روزه مروری بر آمار نیروی کار با همکاری مرکز آمار ایران، انجمن آمار ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در دانشگاه خلیج فارس بوشهر با حضورکارشناسان، استادان دانشگاهی و دانشجویان رشته آمار برگزار شد. ک/۳