بیماری آلزایمر

اهمیت داشتن خواب عمیق در سالمندان

خواب عمیق معمولا بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و در اولین ساعات شب رخ می‌دهد. علاوه بر این خوابی است که باعث می‌شود با طراوت از خواب بیدار شوید، در طول خواب عمیق، بدن ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌ها را ترمیم و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، یافته‌ها نشان می‌دهد که تقویت یا حفظ خواب عمیق ممکن است راهی برای جلوگیری از این بیماری باشد. خواب عمیق معمولا بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و در اولین ساعات شب رخ می‌دهد. علاوه بر این خوابی است که باعث می‌شود با طراوت از خواب بیدار شوید، در طول خواب عمیق، بدن ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌ها را ترمیم و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مغز، پروتئین‌های سمی مرتبط با زوال عقل را در طول خواب عمیق پاک‌سازی می‌کند اما نقش خواب عمیق در ایجاد زوال عقل مبهم باقی مانده بود.اکنون، نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه موناش نشان می‌دهد که کاهش خواب عمیق با خطر زوال عقل در افراد بالای ۶۰ سال مرتبط است. متیو پیسیکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: خواب عمیق از بسیاری جهات از مغز پیر حمایت می‌کند و ما می‌دانیم که خواب، پاک‌سازی مواد زاید متابولیک از مغز را افزایش می‌دهد و باعث تسهیل پاک‌سازی پروتئین‌هایی می‌شود که در بیماری آلزایمر تجمع می‌یابند.

با این حال، تا به امروز، ما از نقش خواب عمیق در ایجاد زوال عقل مطمئن نبودیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که از دست دادن خواب عمیق ممکن است یک عامل خطر قابل تغییر برای زوال عقل باشد. محققان همچنین دریافتند که از دست دادن خواب عمیق با افزایش سن با وجود خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر – آلل APOE e4 – تسریع می‌شود، اما تغییرات در حجم مغز این تاثیر را نداشت.

پیسیکی می‌گوید: ما همچنین بررسی کردیم که آیا خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر یا تغییر حجم مغز که حاکی از تخریب اولیه سیستم عصبی است با کاهش خواب عمیق مرتبط است یا خیر. ما دریافتیم که یک عامل خطر ژنتیکی برای بیماری آلزایمر با کاهش سریع خواب عمیق مرتبط است اما درباره حجم مغز این طور نبود. این مطالعه در مجله JAMA Neurology منتشر شده است.