معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران

تهران/ برگزاری دو دوره کارگاه تربیت مربی ( T.O.T) آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های در دوران سالمندی

علیرضا محمدی معاون امور پیشگیری گفت: سالمندی را می توان اینگونه بیان کرد: تغییرات فیزیولوژیک طبیعی، پیشرونده و غیر قابل بازگشت، که در آن قوای جسمی و روحی هر دو به نحو قابل توجهی رو به نقصان میگذارد.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، علیرضا محمدی معاون امور پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: سالمندی را می توان اینگونه بیان کرد: تغییرات فیزیولوژیک طبیعی، پیشرونده و غیر قابل بازگشت، که در آن قوای جسمی و روحی هر دو به نحو قابل توجهی رو به نقصان میگذارد.

سالمندی یک پدیده طبیعی بوده و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی شود اما ارتباط بین سالمندی و بیماری رابطه ای شناخته شده است. در واقع میزان مرگ ناشی از تمام بیمارهای مهم با افزایش سن زیاد می شود و علت این امر بیشتر مربوط به کاهش توانایی افراد سالخورده در پاسخ دهی به فشار خارجی می باشد.

با توجه به تاثیر برنامه های آگاهی بخش در ارتقائ آگاهی، نگرش و رفتار آحاد مردم، می توان ادعا کرد که  این رویکرد از بهترین راههای پیشگیری است لذا طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی با هدف ارتقائ دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییررفتار در گروه های هدف میانسال و سالمند با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت و سقوط طراحی شده است.

کارگاه آموزشی تربیت مربی طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها در دوران سالمندی برای تسهیل گران استان  تهران برگزار شد، این کارگاه آموزشی  به همت معاونت پیشگیری و امور توسعه اداره کل  بهزیستی استان تهران  برگزار گردید.

برگزاری دو دوره کارگاه تربیت مربی ( T.O.T) آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های در دوران سالمندی

افراد سالمند قابلیت‌های تجدید قوای محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندرمها و کسالت هستند. گروههای هدف  این طرح در حوزه های مختلف سازمان بهزیستی مانند سالمندان و میانسالان تحت پوشش مراکز روزانه سالمندان،   زنان سرپرست خانوار وافراد سالمند و میانسال تحت پوشش سازمان بهزیستی(معاونت های اجتماعی و توانبخشی) و سایر مددجویان سازمان بهزیستی و همچنین افراد شاغل در سازمان بهزیستی و ادارات تابعه وجود دارند

مرسده لطفعلی کارشناس ناظر طرح گفت: گروه هدف این برنامه، شرایط منحصر به فرد خود را دارند که یادگیری در آنها نیازمند شرایط خاص و آموزش های طراحی شده دقیق می باشد از طرفی تنها افزایش آگاهی آنها  مدنظر نبوده و تغییر رفتار  و ارتقای واقعی کیفیت زندگی این افراد مورد تأکید ویژه می باشد. لذا جهت اجرا و پیشبرد طرح اگاهسازی در سالمندان نیاز به اموزش و تربیت  تسهیل گرانی است  که نسبت به ارائه  اموزشها در گروه سالمندان تسلط داشته و بتوانند مباحث مورد نظر را به مخاطبین اموزش دهند بدین منظور  نسبت به برگزاری دو کارگاه تربیت مدرس جهت ۴۵ نفر اقدام و پس از مصاحبه انان نسبت به برگزاری کارگاههای تربیت مربی اقدامات لازم بعمل آمد.

در طی این سه روز کارگاه آموزشی شرکت‌کنندگان با مباحث تسهیل گری و موضوعات مرتبط  در زمینه پیشگیری از معلولیتها (سکته قلبی و مغزی ، بیماریهای قلبی و عروقی، ارتروز، دمانس،   دیابت، پوکی استخوان و سقوط و ستون فقرات)   آشنا شدند. کارشناسان در این جلسات به تعریف این بیماریها، انواع آن، علائم بالینی و تشخیص بیماریها، عوامل خطرساز، درمان، اصول تغذیه، تفاوت‌های تشخیصی در سالمندان در مقایسه با جوانان و همچنین نقش ورزش در کاهش و بهبود این بیماری اقدام و آموزش‌های لازم را دیدند.