دکتر لاریجانی تاکید کرد احترام به سالمندان باید متناسب با فرهنگ کشور در جامعه نهادینه شود

سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس همزمان با ۹ مهرماه روز جهانی سالمند در سالن همایش های کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماریهای متابولیک برگزار شد. [divider] سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس […]

سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس همزمان با ۹ مهرماه روز جهانی سالمند در سالن همایش های کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماریهای متابولیک برگزار شد.

[divider]

سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس توسط مرکز تحقیقات سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه، اعضای هیات امنای آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک، اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی “همزمان با نهم مهرماه روز جهانی سالمند”  سه شنبه ۹ مهرماه ۹۲ در سالن همایش های کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماریهای متابولیک برگزار شد. 

 دکتر محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس (زوال عقل) که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد؛ اظهار داشت: وضعیت جمعیت کشور در حال تغییر است و جمعیت به سمت سالمندی پیش می رود که در آینده با مسائل مرتبط با سالمندی روبرو هستیم و باید به سلامت این حوزه و بیماری‌های غیرواگیر در این سنین اهمیت بیشتری دهیم، این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، آلزایمر و … است که به صورت اپیدمی و شتابان یش می‌رود.

وی افزود: طول عمر و امید به زندگی در سراسر دنیا رو به افزایش است، که مرکز تحقیقات سلامت سالمند دانشگاه باید با نقشه روشن به سالمندان نگاه کند و به خط مشی‌های کشوری، نگاه مردم جامعه به چالش‌ها، مشکلات و پتانسیل برای حل مشکلات توجه کند. 

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه افرادی که می‌توانند برای حل مشکلات سالمندان فرآیند ارزشمندی را ارائه دهند باید در این زمینه گام بردارند؛ تصریح کرد: الگوهای کشورهای دیگر را باید مورد تحقیق قرار داده و الگوهای مناسب در زمینه خدمات دهی به سالمندان را با شرایط کشور تطبیق دهیم. 

وی ادامه داد: نیاز نیست در این خصوص یک راه حل برای ۷۰ میلیون جمعیت ارائه دهیم چرا که شرایط خانواده‌ها متفاوت است و عده‌ای از سالمندان در منزل و عده‌ای دیگر در مراکز سالمندی زندگی می‌کنند.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه حقوق و خدمات بهداشتی سالمندان در کشور‌ها متفاوت است؛ گفت: روش های احترام به سالمندان نیز در کشورهای دیگر، مختلف است به طوری که برخی از این امور مانند اتانازی (مرگ آسان) در کشورهای غربی مطرح شده را ما نمی توانیم در کشورانجام دهیم در صورتی که در کشورهای دیگر براحتی انجام می شود. 

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت کرامت انسانی در فرهنگ ایرانی، خاطر نشان کرد: باید منشوری متناسب با آموزه های دینی و فرهنگی کشور برای سالمندان عزیز تهیه و تدوین کنیم. 

دکتر لاریجانی با توجه به اینکه مسئله دیگری که در کشورهای غربی در ارتباط با سالمندان وجود دارد مربوط به سلامت معنوی است؛ یادآور شد: سلامت معنوی به معنای زندگی هدفدار و راضی بودن از شرایط زندگی است که این مفاهیم برای سالمندان ایرانی به دلیل مذهب و فرهنگ ما، آسان تر تعریف می شود. 

وی تصریح کرد: سالمندی یک بخش مغفول در مراقبت های پزشکی در ایران است، یکی از چالش های مرتبط با این موضوع نیز”آلزایمر” است که درصورت ابتلای فردی در خانواده به این بیماری، زندگی همه اعضای خانواده به هم می خورد که باید به اینگونه مسایل توجه ویژه داشت. 

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ تاکید کرد: برای تاسیس مراکز سالمندی نیاز به روشهای ویژه‌ای داریم تاکنون گروهی برای سرمایه گذاری در حوزه سالمندان پیدا نشده و باید تیمی برای تحقیقات و سازگار کردن شرایط نگهداری سالمند به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مدلی که در مرکز سالمندان کهریزک برای نگهداری سالمندان پیاده می‌شود مدل ویژه‌ای است، گفت: این مدل باید به صورت مدون مطرح شود چرا که ویژه و متفاوت با سایر مدل‌ها است.

بنابر این گزارش؛ در سمپوزیوم یکروزه تازه های دمانس ” به مناسبت ۹ مهر روز جهانی سالمند” در خصوص؛ راهبردهای ایفاد حقوق سالمندان چالش ها و فرصت ها، تازه های دمانس عروقی، تازه های نوروبیولوژی آلزایمر، تازههای ژنتیک آلزایمر، تازه های عوامل خطر و تشخیص آلزایمر، مراقبت های پرستاری در بیماران مبتلا به دمانس بستری، تازه های خدمات و مراقبت های دمانس مبتنی بر جامعه و مراکز نگهداری، اپیدمیولوژی و بار بیماری دمانس در ایران و جهان، دمانس و سلامت دهان و دندان و تازه های ارزیابی روانی دمانس مطالب مبسوط و ارزشمندی توسط اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارائه شد.