دبیر فراکسیون سلامت سالمندان مجلس

خانواده‌ها برای سالمندان زنگ آب در نظر بگیرند

طبق گفته دبیر فراکسیون سلامت سالمندان مجلس یکی از نگرانی‌های جدی در مورد سالمندان کاهش مصرف روزانه آب است که باید به همان اندازه که به جوانان توصیه شده برای سالمندان هم مصرف شود و برای تشویق سالمندان جهت نوشیدن آب، برای آنان زنگ آب تعریف کرد.

محسن سلمان‌نژاد، دبیر فراکسیون سلامت سالمندان مجلس در گفتگو با «جوان» به دوره‌های مختلف سالمندی اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولاً در دنیا به صورت تقریبی ۶۰ سال به بالا را سالمند می‌گویند که به سه دوره مختلف تقسیم می‌شود. ۶۰ تا ۷۴ دوره جوانی سالمندی، ۷۴ تا ۸۹ میانسالی سالمندی و در نهایت به پیری در سنین بالای ۹۰ سال ختم می‌شود.

سلمان‌نژاد به اصول کلی تغذیه در میان سالمندان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: سالمندان شرایط مختلف و سخت‌تری نسبت به جوانان و به واسطه تغییرات فیزیولوژی ساختار‌های متفاوتی دارند.

طبق گفته این پزشک، از بین رفتن پرز‌های چشایی، ضعف بینایی، ضعف و توانایی جسمی و از بین رفتن دندان از جمله ساده‌ترین و بدیهی‌ترین مواردی است که سالمندان تجربه می‌کنند و به واسطه همین موارد ساده توانایی یک فرد جوان را نخواهند داشت.

وی در رابطه با نحوه تغذیه عادی سالمندان می‌گوید: تمایلات غذایی سالمندان شبیه جوانان نیست و بر همین اساس باید شیوه تغذیه خاص داشته باشند که البته نباید سختگیری‌های افراطی در مورد آن‌ها انجام داد.

دبیر فراکسیون سلامت سالمندان مجلس بیان می‌کند: باید سعی کرد از چاشنی‌هایی استفاده کرد که میل غذایی سالمندان را بالاتر می‌برد و ایرادی هم ندارد اگر گاهی غذا چرب باشد. باید طوری غذا درست کرد که با علاقه سمت غذا بیایند.

سلمان‌نژاد در ادامه به بخش‌های دیگری از مشکلات تغذیه‌ای سالمندان اشاره و بیان می‌کند: سالمندان در هضم غذا هم دچار مشکل می‌شوند که جذب ویتامین یا موارد دیگر در این زمینه بسیار اهمیت دارد و باید در رژیم غذایی آن‌ها مورد توجه قرار داد. در برخی موارد به دلیل اسید معده برخی مواد مغذی جذب نمی‌شود که حتماً باید این موارد رعایت یا با پزشک هماهنگ شود.

وی اهمیت رژیم غذایی سالمندان را مبتنی بر این دانست که افراد در سنین بالا توان یک جوان را چه در سوخت‌وساز و چه در سایر ابعاد ندارند و تغذیه مناسب از هرگونه افت سلامتی آنان جلوگیری می‌کند یا حداقل مانع ضعیف‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

از سلمان‌نژاد در رابطه با اهمیت تغذیه سؤال کردیم که وی به ما توضیح داد: تغذیه سالمند می‌تواند بر ایمنی، مقاومت و مبارزه با باکتری و میکروب اثر بگذارد و هر میزان تغذیه را به عنوان یکی از موارد جدی و با ارزش در سلامت سالمندان رعایت کنیم به طول عمر و کیفیت و کمیت زندگی آنان اضافه کردیم.

وی در رابطه با آخرین فعالیت‌های فراکسیون سالمندان نیز به «جوان» گفت: هدف ما این است که تمامی موارد مهم در تغذیه سالمندان را مورد توجه قرار دهیم و بتوانیم با فعالیت در جلسات مختلف برنامه‌ها را عملیاتی کنیم. پیشنهاداتی در برنامه هفتم ارائه شد که متأسفانه عملیاتی نشده است و دل خود را به لوایح دولت در آینده خوش کردیم و ما نیز درصدد فعالیت دستگاه‌ها برای سالمندان هستیم. در واقع ما می‌خواهیم اهمیت سالمندی را در کل جامعه جا بیندازیم تا هدفمندتر جلو برویم، بنابراین اگر در برنامه هفتم هم اثرگذار نباشیم، خودمان باید بتوانیم برخی موارد را مجزا پیش ببریم.

یکی از نگرانی‌های مورد اشاره در اظهارات دبیر فراکسیون سلامت سالمندان مجلس به افزایش جمعیت سالمندی طی سال‌های آتی مربوط می‌شود. وی در این‌باره می‌گوید: نگرانی‌هایی در مورد گروه سالمندی در سال‌های آینده وجود دارد. جمعیت جوانان ۵۰ و ۶۰ در سال‌های آینده به همین دوره می‌رسند و لازم است بیشتر در همه ابعاد اطلاعات داشته باشند و نهاد‌ها نیز آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افراد را نسبت به پرهیز‌های غیرضروری از چرخه تغذیه‌ای سالمندان منع و به خانواده‌ها توصیه کرد به تغذیه سالمندان توجه جدی داشته باشند.

سلمان‌نژاد صراحتاً به خانواده توصیه کرد: زیاد احتیاط نکنید و به سالمندان غذا‌های ارگانیک و گاهی چرب بدهید. غذا‌های نیمه‌جامد نیز باید در تغذیه سالمندان وجود داشته باشد. برای تقویت سیستم گوارشی، سبدغذایی سالمندان باید سرشار از سبزیجات و فیبر باشد تا به آن‌ها در سوخت‌وساز کمک کند.

وی درباره مصرف آب برای سالمندی خاطر نشان کرد: در سالمندان مرکز تشنگی کار نمی‌کند. در جوان هشت لیوان آب روزانه نیاز است و همین میزان را باید برای سالمندان رعایت کرد. برای سالمندان زنگ آب بگذارید، حالا چای کمرنگ هم همان کار آب را می‌کند، اما حتماً مصرف آب را بالا ببرید.