وظایف پرستار سالمندان؛ راهنمایی و مراقبت حرفه‌ای برای سالمندان

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، وظایف پرستار سالمند در منزل مراقبت و نگهداری مداوم از سالمندان است، برخی از وظایف پرستار ارائه مراقبت‌های پزشکی، بهداشتی و روانشناختی می‌باشد. پرستار سالمند در منزل باید توانایی تشخیص و مدیریت مسائل پزشکی و بهداشتی فرد سالمند را داشته باشد. پرستار و مراقب سالمند در منزل کیست؟ […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

وظایف پرستار سالمند در منزل مراقبت و نگهداری مداوم از سالمندان است، برخی از وظایف پرستار ارائه مراقبت‌های پزشکی، بهداشتی و روانشناختی می‌باشد. پرستار سالمند در منزل باید توانایی تشخیص و مدیریت مسائل پزشکی و بهداشتی فرد سالمند را داشته باشد.

پرستار و مراقب سالمند در منزل کیست؟

وظیفه اصلی پرستار سالمند، حفظ و بهبود وضعیت سلامت و رفاه فرد سالمند است. پرستاران و مراقبان سالمندان آگاهی و تجربه لازم را دارا هستند تا به نیازهای فرد سالمند پاسخ دهند و مراقبت‌های موردنیاز را ارائه کنند.

وظایف پرستار سالمند شامل انجام امور روزمره فرد سالخورده مانند بهداشت شخصی، تغذیه صحیح، تنظیم داروها، مداومت در تراپی‌ها و کمک به فعالیت‌های روزانه می‌شود. همچنین به نظارت و پایش وضعیت جسمی و روانی فرد سالمند می‌پردازند و در صورت لزوم با پزشکان و سایر اعضای تیم درمانی همکاری می‌کنند.

از جمله وظایف پرستاران سالمندان در منزل، ایجاد انگیزه و روحیه در بیماران می‌باشد. به عنوان افرادی که در کنار سالمندان بهبودیشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، پرستار سالمندان با ارائه مراقبت‌های حمایتی و ایجاد ارتباط مثبت با سالمندان، می‌تواند امید به زندگی و احساس رضایت در سالمندان را تقویت کند. این نوع کمک درمانی علاوه بر بهبود فیزیکی، به ارتقای سلامت روحی و روانی سالمندان نیز کمک می‌کند و افراد سالمند را به سوی بهبود و بهتر شدن وضعیتشان هدایت می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با وظایف پرستار سالمند در منزل و خدمات اعزام پرستار به منزل، به سایت شرکت پرستاری سلامت اول (salamateaval.com) زیر مراجعه کنید.

علاوه بر مراقبت‌های فیزیکی، پرستار سالمند همچنین باید بتواند ارتباط احساسی مؤثری با فرد سالمند برقرار کند و به نیازهای روحی و اجتماعی او توجه کند؛ صبوری، احترام، همدلی و قدرت ارتباطی از مهارت‌های اساسی یک پرستار سالمند هستند.

در کل، پرستار سالمند با ترکیب مهارت‌های پزشکی، مراقبتی و ارتباطی، فرد سالمند را در حفظ استقلال فردی، راحتی و کیفیت زندگی خود یاری می‌کند. این حرفه بسیار مهم و ارزشمند است و نقش بزرگی در بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

شرح وظایف مراقبان سالمندان ممکن است با توجه به شرایط منحصر به فرد هر سالمند متفاوت باشد، در ادامه به برخی از اساسی‌ترین وظایفی که پرستار سالمندان با آنها مواجه می‌شوند می‌پردازیم:

  • توجه به نیازهای پزشکی

  • برنامه‌های مراقبت از سالمندان

  • رفع نیازهای اساسی

  • هم نشینی

  • انجام امور سبک خانه

  • توجه به مصرف داروها

  • توجه به وعده‌های غذایی

  • کمک به جابه جایی سالمندان

توجه به نیازهای پزشکی سالمندان یکی از مهمترین مسئولیت‌های پرستار سالمند در منزل است. ارزیابی میزان درد سالمند، به خاطر سپردن نوبت‌های ویزیت پزشکی، ساعات و دوز مصرف داروها و مراقبت از بیماری‌های مزمن، از نمونه وظایف پرستار سالمند می‌باشد.

کمک رفع نیازهایی همچون استحمام، غذا خوردن، استفاده از سرویس بهداشتی و نظافت از دیگر مسئولیت‌هایی است که برعهده پرستار سالمندان در منزل قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از وظایف پرستار سالمند همنشینی با سالمند برای رهایی او از حس انزوا و افسردگی است

وجود احساس تنهایی در سالمندان یکی از مسائلی است که می‌تواند سلامت روانی آن‌ها را به خطر بیاندازد و باعث افسردگی و اضطراب در سالمندان شود وجود اضطراب خود می‌تواند به مشکلات جسمانی از جمله فشار خون و قند خون منجر شود؛ از این رو مصاحبت و هم نشینی با افراد سالخورده و ایجاد ارتباط دوستانه معنادار از وظایف پرستار سالمند در منزل است.

انجام امور منزل مانند نظافت، جارو کشیدن، شستن ظرف‌ها و غیر از عهده بسیار از سالمندان به دلیل کهولت سن خارج است در این مواقع پرستار مراقب سالمند بخشی از این امور را برعهده می‌گیرد.

هنگام استخدام پرستار سالمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

چند نکته زیر را بهتر است هنگام استخدام در نظر داشته باشید تا خیالتان راحت باشد وظایف پرستار سالمند در منزل به درستی انجام می‌شوند:

  • حتماً توجه داشته باشید پرستار مدنظرتان سابقه کاری مرتبط در زمینه نگهداری از سالمندان را داشته باشد.
  • توجه به مدرک پرستار نیز اهمیت دارد، پرستاران با مدرک پرستاری برای خدمات تخصصی‌تر استخدام می‌شوند درحالی که برای خدمات رایج نگهداری از سالمند گذراندن دوره‌های بهیاری نیز کفایت می‌کند.
  • مؤسسه‌ای که از آن خدمات پرستاری دریافت می‌کنید حتماً معتبر و دارای پشتیبانی باشد؛ مخصوصاً اگر پرستار سالمند تمام وقت استخدام کرده‌اید بهتر است پشتیبانی شبانه روزی را مد نظر بگیرید.
  • جثه و قدرت جسمانی پرستار با وظایفش همخوانی داشته باشد. اگر سالمند شما برای مثال دچار مشکلات حرکتی است در نظر داشته باشید که پرستاران ریز اندام احتمالاً قادر به جا به جایی فرد سالمند نیستند.

خصوصیات یک پرستار سالمند حرفه‌ای

پرستار سالمند حرفه‌ای در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به خدمات تخصصی برای سالمند وجود دارد. برخی از ویژگی‌های برجسته پرستار سالمند حرفه‌ای عبارتند از:

  1. سطح تحصیلات: پرستار سالمند حرفه‌ای حداقل مدرک بهیاری را دارا است.

  2. رفتار حرفه‌ای: پرستار حرفه‌ای در تعامل با سالمند بیمار، به یک رفتار حرفه‌ای پایبند است؛ به عبارت دیگر، تداخلی بین تصمیم‌گیری و مدیریت امور توسط پرستار و واکنش‌ها و نیازهای سالمند بوجود نمی‌آورد.

  3. آموزش کمک‌های اولیه: یک پرستار حرفه‌ای دارای آموزش کافی در زمینه کمک‌های اولیه است. این آشنایی به وی کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، مانند واکنش به عوارض داروها یا عوارض جانبی بیماری سالمند، واکنش مناسب و سریعی از خود نشان دهد.