دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی:

جمعیت سالمندی در حال افزایش است

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان گفت: جمعیت سالمندی در حال افزایش است و ما باید از همه ظرفیت‌های کشور برای افزایش سلامت و مراقبت از سالمندان استفاده کنیم.

محسن تقدسی در آغاز کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان در کاشان، اظهار کرد: بنا به آمار موجود، ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال ۲۰۳۰  به یک نفر از شش نفر برسد.

وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بعد از سال ۲۰۱۱، نسبت افراد سالمند بیشتر از افراد زیر ۵ سال است و به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد کودکان زیر ۵ سال خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان تصریح کرد: سالمندان به علت داشتن بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج، زمینه‌ای و … نیاز وسیع به مراقبت تسکینی و حمایتی دارند و مهم‌ترین نکته برای این مراقبت‌ها کاهش هزینه‌های پیشگیری و درمان و توسعه سطح و کیفیت خدمات است.

وی تصریح کرد: در جمعیت ۵۰۰ هزار نفری کاشان، نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت یک به ۹ نفر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی جهت پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری‌ها، طول عمر بیماران افزایش یافته، اما کیفیت زندگی بیماران مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در این کنگره می‌خواهیم مراقبت‌ها را از سطح بیمارستان‌ها به سمت مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سطح پیشگیری اولیه و بازتوانی و افزایش کیفیت زندگی سوق دهیم که در سه سطح مراقبت مبتنی بر تسهیلات، مراقبت در منزل و مراقبت مبتنی بر جامعه توسعه دهیم.

وی افزود: سالمندان با مشکلات متعدد سلامتی درگیر هستند که نه امکان بستری شدن در بیمارستان و نه امکان مراقبت در منزل را  دارند، بنابراین مراکزی تحت عنوان hospice (خانه سالمندان) نیاز است که به‌عنوان پلی بین مراقبت در منزل، بیمارستان و تیم درمان است و کیفیت انتهای زندگی بیماران را افزایش می‌دهد.

تقدسی تصریح کرد: در خانه سالمندان، مراقبت‌ها و خدماتی از جمله تحویل تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی مورد نیاز سالمند، تجویز مسکن‌ها و انفوزیون داروهای وریدی یا زیرجلدی را در سطح منزل انجام می‌دهند. محور مراقبت، سالمند بیمار هست و به صورت تیمی کار می‌کنند که بخش اصلی کارها مشاوره و آموزش است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان گفت: پژوهشگران حوزه پزشکی، ۴۵۰ مقاله به این کنگره ارسال کرده‌اند که پس از سه مرحله داوری ۲۷ مقاله به صورت سخنران و ۳۲۰ مطالعه به صورت پوستر پذیرفته شده‌اند.

وی تصریح کرد: کنگره کاشان، در سه سالن اصلی به‌صورت همزمان، با ارائه مقاله و برگزاری کارگاه‌ها اجرا می‌شود و برای علاقه‌مندانی که امکان حضور فیزیکی ندارند، کنگره به‌صورت وبینار قابل دسترسی است.

تقدسی تأکید کرد: سالمندان قشری هستند که تجویز دارو برای آنها خطرناک و امکان مصرف دارو ندارند و وضعیت جسمی آنها به گونه‌ای است که نمی‌توان برای آنها عمل جراحی انجام داد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان تصریح کرد: تغییر الگوی کار، افزایش سن سالمندی و همچنین تغییراتی که در ساختار خانواده‌ها ایجاد شده، باعث شده که سالمندی چهره خشن‌تری به خود گرفته باشد.

به گزارش ایسنا، کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان از روز ۱۴ اسفند به مدت سه روز در علوم پزشکی کاشان برگزار می‌شود.