معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان

زنجان / زنجان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت ۱۰۰ هزار سالمند دارد

گل نساء آقا محمدی  با بیان  اینکه در زمان حاضر ۲ مرکز روزانه سالمندان و سه مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه سالمندان در سطح استان فعال است، افزود: حدود ۳۰۰ زن و مرد سالمند تحت مراقبت های آموزشی، توانبخشی این مراکز قرار دارند.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، گل نساء آقا محمدی  با بیان  اینکه در زمان حاضر ۲ مرکز روزانه سالمندان و سه مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه سالمندان در سطح استان فعال است، افزود: حدود ۳۰۰ زن و مرد سالمند تحت مراقبت های آموزشی، توانبخشی این مراکز قرار دارند.

وی در خصوص شرایط پذیرش مراکز روزانه ویژه سالمندان اضافه کرد: حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.

این مسوول، آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت های زندگی، کلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی و غیره، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان ذکر کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: مراکز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ وارتقاء سطح استقلال فردی می شوند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که بهزیستی به افراد دارای معلولیت و سالمندان ارائه می دهد، بر اساس تشخیص کمیسیون آی سی اف انجام می گیرد، افزود: در کمیسیون پزشکی نوع و شدت معلولیت مورد ارزیابی قرار گرفته و فرد طبق ضوابط و دستورالعمل های مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و کد مددجویی دریافت می کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: متقاضی می تواند درخواست تشکیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل خود تحویل داده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارک لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشکیل ومددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مند شود.