بیانیه کانون های جهاندیدگان شهر تهران به مناسبت روز جهانی سالمند

سازمان ملل بمنظور برجسته سازی موضوع سالمندی و توجه بیشتر جوامع بشری به سالمندان، روزاول اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه را روز جهانی سالمندان اعلام کرد [divider] تا تذکر و یادآوری باشد برای همه ملتها و دولتها درکشور ما تکریم و بزرگداشت سالمندان از ریشه دارترین نگرش ها و آموزه های دینی و ملی […]

سازمان ملل بمنظور برجسته سازی موضوع سالمندی و توجه بیشتر جوامع بشری به سالمندان، روزاول اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه را روز جهانی سالمندان اعلام کرد

[divider]

تا تذکر و یادآوری باشد برای همه ملتها و دولتها درکشور ما تکریم و بزرگداشت سالمندان از ریشه دارترین نگرش ها و آموزه های دینی و ملی جامعه است سالمندان ارزشها و سرمایه های انسانی جوامع بشری هستند، باید ضمن استفاده مطلوب از تجربیات آنان در جهت کاهش شکاف فرهنگی و تاریخی بین نسل ها، حفظ هویت ملی و همبستگی اجتماعی از وجود آنان بهره جست. سالمندان که زمانی عامل پویایی و تحول جامعه بوده اند و بهترین سالها عمر و نقد جوانی را صرف کار و تلاش و توسعه و آبادانی جامعه کرده اند نباید به دست فراموشی سپرده شوند.

ما کانونهای جهاندیدگان شهر تهران بمناسبت روز جهانی سالمند می خواهیم از سالمندان و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم سخن بگوییم و این بیانیه را با هدف فراهم آوردن زمینه های توجه و عنایت عمومی به موضوع سالمندی و نیازها و ویزگیهای آن به اگاهی عموم می رسانیم و از  همه خانواده ها، مقامات، سازمانها واعضاء جامعه می خواهیم که از طریق وضع قوانین و یا سایر حمایتها و تمهیدات و تدابیر لازم، در ارتقاء جایگاه و موقعیت شهروندان ارشد اهتمام ورزند.

۱ – سالمندی وتغییرات جمعیتی

در سیاستگذاری و برنامه ریزی های کلان کشور ساختار جمعیتی و روند رو به رشد جمعیت سالمند مورد توجه قرار گیرد.

۲-جایگاه و موقعیت اجتماعی سالمندان

سالمندان درجامعه ما بدلیل پیشینه تاریخی و آموزه های دینی، پیوسته از احترام، و موقعیت مناسبی برخوردار بوده اند، ولی تغییرات سریع اجتماعی این جایگاه را تهدید می کند. برای تقویت این جایگاه و توجه و تاکید بر آن لازم است مسئولان و سازمانهای ذیربط  بخصوص صدا و سیما طرحهای بلند مدت و جامع تهیه و اجرا نمایند.

۳ – مشارکت اجتماعی

جامعه باید زمینه لازم برای مشارکت اجتماعی سالمندان را فراهم نماید. به جمعیت سالمند بعنوان چالش ومشکل نگاه نشود بلکه باید از ارزش افزوده و فرصت های آنان برای توسعه جامعه  بهره جست.

۴ – اوقات فراغت

اوقات فراغت از زمینه های موثر در سلامت سالمندان است. لازم است برای تامین سلامت جسمی، روانی واجتماعی سالمندان، فرصتها، فضاها و امکانات لازم برای بهره گیری مناسب سالمندان از اوقات فراغت، از سوی  سازمانها از جمله مدیریت شهری فراهم گردد.

۵ – بهداشت وسلامت

سلامت و بهزیستی در دوره سالمندی، جسمی، روانی و اجتماعی از حقوق سالمندان است. لازم است زمینه های حمایتی و پیشگیرانه برای بهبود وضعیت بهداشتی فراهم گردد.

۶ – وضعیت حقوقی

سهم سالمندان از نظام قانونگذار ی و تعاریف رسمی نقشی مهم در جایگاه اجتماعی آنها دارد، لازم است وضعیت حقوقی سالمندان مورد بازنگری و توجه قرارگیرد.

۷ – آموزش وتوانبخشی

زندگی در دوره سالمندی به مهارتها و آگاهی های خاص نیاز دارد .ضروری است ضمن بهره برداری از توانایی ها و تجربه های سالمندان، زمینه های آموزش و توانبخشی آنها برای سازگاری با دوره سالمندی فراهم گردد.

۸ – تامین اجتماعی

ایجاد نظام تامین اجتماعی ویژه دوره سالمندی بصورت بیمه همگانی سالمندان و تقویت شبکه ها و منابع حمایتی

۹ – حمایت از کانونها 

 انجمنها و تشکلهای سالمندی وایجاد بانک اطلاعات و شبکه های محلی – منطقه ای  و ملی  توسط ارگانها و سازمانها و از جمله مدیریت شهری.

۱۰ – لازم است شورای ملی سالمند که بمنظور ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان  و با افق های متعالی ترسیم و در تاریخ ۲/۲/۱۳۸۳ در هیات وزیران به تصویب رسید، با تلاش وسرعت بیشتر سیاستگذاری – برنامه ریزی و یک  چارچوب ونظام هماهنگ، جهت رفاه سالمندان ارائه دهد و گامی اساسی در تحقق عدالت اجتماعی برداشته شود.

۱۱- تشکیل شورای مشورتی در هر وزارتخانه و سازمان با حضور بازنشستگان آن سازمان

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست

مهرماه ۱۳۹۲