راهبه‌های سالمند کاتولیک

پیرترین زن جهان چه غذاهایی می‌خورد؟

داشتن عمر طولانی همراه با سلامت نسبی یکی از آرزوهای همیشگی انسان‌ها بوده است. به نظر می‌رسد که یکی از راهبه‌های سالمند کاتولیک (معروف به خواهر آندره) با رسیدن به ۱۱۸ سالگی واقعا به این آرزو دست پیدا کرده است. صحبت‌های خواهر آندره در مورد رازهای طول عمر شگفت‌انگیزش را در این مطلب بخوانید.

داشتن عمر طولانی همراه با سلامت نسبی، یکی از آرزوهای همیشگی انسان‌ها بوده است. به نظر می‌رسد که یکی از راهبه‌های سالمند کاتولیک (معروف به خواهر آندره) با رسیدن به ۱۱۸ سالگی واقعا به این آرزو دست پیدا کرده است. این راهبه سالمند اخیرا به‌عنوان سالمندترین و پیرترین انسان روی کره زمین شناخته شده است.

در مصاحبه‌های مختلفی از خواهر آندره در مورد رازهای طول عمر شگفت‌انگیزش پرسیده‌اند. اگرچه او گزارش دقیقی از رژیم غذایی روزانه‌اش ارائه نکرده است اما به نظر می‌رسد که عادت‌های غذایی سالم در رسیدن او به ۱۱۸ سالگی نقش مهمی داشته‌اند.

۱. غذا خوردن گروهی یا دسته‌جمعی

یکی از ویژگی‌های بارز حیات دینی کاتولیک‌ها، زندگی دسته‌جمعی و گروهی است که معمولا شامل غذا خوردن گروهی هم می‌شود. بنابراین، یکی از رازهای طول عمر ۱۱۸ ساله خواهر آندره، همین غذا خوردن دسته‌جمعی است. علم هم تا امروز حرف‌های زیادی را درباره مزیت‌های غذا خوردن با اعضای خانواده و دوستان مطرح کرده است.

برای مثال، محققان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که هرچقدر انسان‌ها بیشتر به‌صورت گروهی غذا بخورند، انسان‌های شادتری خواهند بود و رضایت بیشتری از زندگی خواهند داشت. یکی از مطالعات Journal of Nutrition Education and Behavior هم در سال ۲۰۱۳ نشان داده که غذا خوردن گروهی اساسا با داشتن رژیم غذایی سالم‌تر مرتبط است. علاوه بر این‌ها، غذا خوردن دسته‌جمعی یکی از اصول کلیدی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. یکی از ویژگی‌های رژیم مدیترانه‌ای هم این است که سلامت میکروبیوم روده‌ها را ارتقا می‌بخشد، ضعف را کاهش می‌دهد و سلامت عمومی را تقویت می‌کند.

۲. مصرف شکلات تلخ

یکی از علاقه‌مندی‌های غذایی خواهر آندره، شکلات تلخ است. علم هم ثابت کرده است که شکلات تلخ باکیفیت و دارای درصد بالا هم خلق‌وخو را تقویت می‌کند و هم استرس را تسکین می‌دهد. داشتن احساس آرامش و شادی بیشتر هم با طول عمر بیشتر مرتبط است. یکی از مطالعات علمی در همین زمینه نشان می‌دهد که افراد دارای خلق‌وخوی بهتر، ۳۵ درصد کمتر از دیگران در بازه‌های ۵ ساله با مرگ مواجه می‌شوند.

۳. انتخاب مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی

خواهر آندره همیشه مقادیر زیادی از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان را در رژیم غذایی خودش جای می‌دهد. انگور و شکلات جزو خوراکی‌های محبوب او هستند، درحالی که هر دو در گروه بهترین مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی قرار می‌گیرند. رزوراترول موجود در انگور می‌تواند سلامت قلبی‌ـ‌عروقی را تقویت کند، سطح کلسترول خون بد خون یا LDL را کاهش دهد و مانع شکل‌گیری لخته‌های خون شود. مصرف منظم شکلات تلخ باکیفیت و خالص هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

انواع میوه‌های آنتی‌اکسیدانی مانند انواع مرکبات و انواع توت‌ها، انواع سبزیجات مثل سبزی‌های سبزبرگ، پروتئین‌های گیاهی مانند مغزها و دانه‌های خام و… حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به‌خوبی التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کم می‌کنند.