مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت

ثبت ۸میلیون سالمند در سامانه‌های وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از غربالگری ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند از مجموع ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه های الکترونیک وزارت بهداشت خبر داد.

دکتر محمدرضا صایینی گفت: در حال حاضر شناسایی و طبقه بندی سالمندان توسط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده و از میان ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه های الکترونیک وزارت بهداشت، بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰هزار سالمند غربالگری شده اند.

وی افزود: ۵ درصد از سالمندان یعنی بیش از ۳۵۰ هزار سالمند در گروه سالمندان بسیار پرخطر هستند. این سالمندان در معرض آسیب سالمندی بوده و دارای بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان یا دیالیز، دمانس، نارسایی کبدی، ایدز یا همزمان دارای ناتوانی حرکتی و هم ابتلایی هستند.

۲۱ درصد سالمندان در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به این که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد سالمندان نیز در گروه پرخطر قرار می گیرند، گفت: از آنجایی که رشد فزاینده جمعیت سالمندان ممکن است کشور را با چالش‌های قابل توجهی در سال های آینده مواجه کند، اتخاذ تدابیر ویژه و توسعه زیرساخت های مورد نیاز ضرورت دارد و لازم است در سطح ملی اقداماتی در این خصوص با مشارکت تمام بخش های مختلف وزارت بهداشت وسایر سازمانها انجام پذیرد.

صایینی با اشاره به این که این اقدامات باید با هدف تسهیل برقراری ارتباط موثر بین بخشی در استان ها و شهرستانها برای استقرار برنامه «حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان» و پایش آن انجام پذیرد، بیان داشت: مقرر است جلسات «کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان» به صورت منظم برگزار شده و با اتخاذ تصمیمات کلیدی در سطح ملی موجبات تسهیل ارتباطات و تعاملات بین بخشی لازم در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور را فراهم آورد.

بنابر اعلام وبدا، وی ادامه داد: در نشست اخیر این کمیته نیز نمایندگان وزارتخانه ها، سازمانها و بخش ها، با توجه به ظرفیت های موجود برای تعامل و تشریک مساعی در پیشبرد اهداف برنامه حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان، اعلام آمادگی کرده و پیشنهاداتی را ارائه کردند.

گفتنی است جلسه کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان ذیل کارگروه سلامت سالمندان شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، رییس اداره سلامت سالمندان، اعضای دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سازمان بیمه نیروهای مسلح، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، خیرین سلامت و تشکل های مردم نهاد و نمایندگان معاونت‌های درمان، پرستاری، سازمان غذا و دارو، سازمان اورژانس کشور و آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت و اعضای هیات علمی حوزه سالمندی تشکیل شد.