موسیقی برای سالمندان

فواید موسیقی برای سلامتی و سبک زندگی سالمندان

فواید موسیقی برای سالمندان و موسیقی درمانی برای سالمندان یکی از روش هایی است که مطالعات زیادی درباره آن انجام شده است ، موسیقی های آرام بخش و خاطره انگیز می توانند باعث کاهش استرس و بهبود روحیه کلی سالمندان شوند.

فواید گوش دادن به موسیقی در سالمندان چیست؟

موسیقی میتواند در تمام سنین باعث بهبود روحیه افراد شود ، موسیقی یادآور خاطرات ، لحظات خوش و اتفاقات مهم زندگی است و  میتواند باعث کاهش استری ، بهبود آرامش و بهره وری در افراد شود.

یکی از روشهای درمانی که به بهبود روحیه و سلامت جسمی سالمندان بدون استفاده از دارو کمک میکند ، موسیقی درمانی است.

 

آهنگ های زیبا میتواند مزایای زیادی برای سلامت روحی و جسمی ، بهبود حافظه و افزایش فعالیت جسمی و ارتباط اجتماعی در سالمندان شود.

اگر به دنبال روش هایی برای بهبود روحیه سالمندان هستید در فضای خانه یا ماشین موسیقی پخش کنید ، آهنگ های مورد علاقه اش را با او همخوانی کنید یا او را به کنسرت ببرید.

 

مزایای گوش کردن به موسیقی در سالمندان, تاثیر موسیقی بر سالمندان, گوش کردن موسیقی در سالمندان

مزایای گوش کردن به موسیقی در سالمندان

 

فواید موسیقی برای سالمندان 

استفاده از موسیقی درمانی برای سالمندان به خصوص موسیقی درمانی سالمندان مبتلا به زوال عقل می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی این افراد شود.

سالمندانی که به صورت منظم موسقی گوش میدهند تعامل اجتماعی بهتر و سرگرمی های بیشتری دارند.

 

بهبود سلامت کلی سالمندان با موسیقی

موسیقی باعث برانگیخته شدن خاطرات و تقویت احساسات می شود. سالمندان با شنیدن ترانه های قدیمی که با آن ها خاطره دارند ، حافظه شان تحریک شده و اتفاقات گذشته برایشان یادآوری می شود. به عقیده کارشناسان موسیقی برای سالمندان باعث افزایش کیفیت زندگی به خصوص در سالمندان مبتلا به زوال عقل می شود.

 

سایر مزایای گوش دادن به موسیقی برای سالمندان عبارت است از ، کاهش درد و ناراحتی بدون نیاز به استفاده از دارو ، بهبود توانایی در به یاد آوردن اتفاقات ، تاثیر مثبت بر خلق و خو ، افزایش احساس خودکفایی .

 

موسیقی برای سالمندان, موسیقی درمانی برای سالمندان, بهبود سلامت سالمندان با موسیقی

موسیقی درمانی برای بهبود سلامت سالمندان

 

افزایش فعالیت بدن سالمندان با موسیقی

موسقی میتواند باعث افزایش بهره وری و انگیزه در انجام فعالیت های ورزش از جمله پیاده روی ، رقص ، حرکات کششی و کارکردن با وزنه شود.

سالمندان با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود ، ترغیب می شوند سرعت و شدت فعالیت بدنیشان را افزایش دهند  و این فعالیت ها به آنها کمک میکند عملکرد جسمی از دست رفته در اثر بیماری یا صدمه را بدست آورند و به حفظ استقلال شان کمک میکند.

افزایش فعالیت بدنی در هر سنی میتواند باعث بهبود قدرت عضلانی  ، افزایش انعطاف پذیری ، سلامت قلب ، بهبود تعادل و تراکم استخوان ها شود.

 

بهبود حافظه با موسیقی درمانی سالمندان

به گفته متخصصان ، موسیقی درمانی میتواند باعث افزایش فعالیت شیمیایی در مغز و احساسات مثبت در سالمندا مبتلا به طوال عقل  شود و روحیه او را بالا ببرد و از سویی دیگر از بروز  بیماری های ناتوان کننده پیشگیری کند.

بر اساس گزارس انجمن متخصصین سالمندی ، گوش دادن به آهنگ های مشهوری که سالمندان با آنها خاطره دارند و یادآور خاطراتی لذت بخش است تاثیرات بسیار مثبتی در کیفیت زندگی و حافظه سالمندان می گذارد .

 

موسیقی درمانی سالمندان و کاهش احساس تنهایی

مشکلات سلامتی که همراه را با افزایش سن ایجاد می شود ، برقراری ارتباط برای سالمندان را مشکل میکند . تنهایی می تواند باعث کاهش عمر سالمندان شود.

براساس تحقیقات انجام شده ، گوش دادن منظم موسیقی باعث بهبود قدرت شناختی ، افزایش اعتماد به نفس ،  تقویت درک ، توانایی برقراری ارتباط و صحبت کردن در سالمندان مبتلا به زوال عقل می شود ضمن این که فشار و استس را کاهش میدهد.

 

از سویی دیگر فعالیت های مرتبط با موسیقی مثل رقصیدن ، آواز خواندن ، نواختن آلات موسیقی ، تماشای اجرای موسیقی و حتی گوش دادن به موسیقی میتواند باعث بهبود ارتباط سالمند با دوستان و خانواده شود.

 

تاثیر موسیقی بر سالمندان, گوش کردن موسیقی در سالمندان, فواید موسیقی برای سالمندان

بهبود سلامت سالمندان با موسیقی

 

تحول سالمندان با موسیقی درمانی

موسیقی به طور کلی باعث تقویت روحیه سالمندان ، تشویق آن ها به ورزش ، پیشگیری از انزواو تنهایی آن ها می شود بنابراین سلامت عمومی آن ها به طور غیر مستقیم افزایش میدهد.

باعث کاهش درد و مدت زمان درمان می شود.

باعث بهبود خواب شبانه می شود.

کاهش استرس سالمندان با موسیقی

سالمندی که درگیر استرس و اضطراب است با گوش دادن به موسیقی آارم بخش یا خاطره انگیز راحت تر می تواند بر استرس خود غلبه کند. بر اساس تحقیقات انجام شده ، سالمندانی که هنگام مواجهه با استرس ، موسیقی گوش می دهند، عزت نفس بیشتری دارند ، تنش و  اضطراب کمتری حس میکنند و آرامششان افزایش پیدا میکند.

 

تاثیر موسیقی درمانی بر آلزایمر

براساس تحقیقات انجام شده سالمندانی که عادت دارند به موسیقی گوش بدهند کمتر دچار زوال عقل می شوند.

از سویی دیگر سالمند مبتلا به آلزایمر با گوش دادن به موسیقی احساس آرامش پیدا میکند.

به گفته محققان گوش دادن به موسیقی تاثیر بسیار قوی بر روحی ، طرز تفکر و بهبود ضعیت جسمانی فرد دارد. از آنجا که موسقی میتواند احساسات ما را تحریک کند باعث یادآوری خاطرات خوب و بد گذشته در افراد مبتلا به آلزایمر شده و به نوعی ورزش ذهنی برای آن ها محسوب می شود و باعث می شود بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند. موسیقی یکی از قدرتمند ترین روش ها برای تحریک حافظه و یادآوری خاطرات سالمندان مبتلا به زوال عقل است.

 

فواید موسیقی برای سالمندان, موسیقی برای سالمندان, موسیقی درمانی برای سالمندان

موسیقی های مناسب برای سالمندان

 

چه موسیقی برای سالمندان مناسب است؟

آموزش موسیقی ، نواختن موسیقی ، رقصیدن با موسیقی ، گوش دادن به موسیقی ، همخوانی کردن با آهنگ های مورد علاقه چه در جمع و چه در تنهایی برای حفظ روحیه شاد در سالمندن بسیار مفید است.

ولی برای انتخاب موسیقی باید سلیقه سالمند را در نظر داشته باشید ، مسلما سلیقه او و نوستالژی های او با شما متفاوت است . اگر میخواهید موسیقی باعث بهبود روحیه سالمند شود باید برایش لذتبخش و آشنا باشد.

موسیقی انتخابی باید متناسب با روحیه ای باشد که سعی دارید ایجاد نمایید مثلا یک آهنگ شاد باعث احساس خوشی میگردد به خصوص اگر با موسیقی همراه کرده ، دست بزنید و برقصید.

یک آهنگ نوستالژی و پر طرفدار قدیمی معمولا باعث یادآوری خاطرات مثبت می شود.