ورزش سالمندان

رایج‌ترین باور‌های اشتباه درباره‌ ورزش سالمندان

یکی از بزرگترین موانعی که باعث می‌شود بعضی از افراد به طور منظم ورزش نکنند، باور‌های اشتباه درباره‌ی افزایش سن و ورزش کردن است.

روانی، عقلانی و انواع بیماری‌ها در فرد بـه وجـود خواهنـد آمـد و ایـن تغییـرات سـالمند را مستعد آسیب و کاهش کیفیت زندگی می‌کند. از این رو سالمندان نیازمند توجه، رعایـت و همچنین برخورداری از الگو و سبک زندگی ویژه‌ای میباشند.

اگر شما هم پا به سن گذاشته‌اید و هدفتان این است که فعال بمانید و برای انجام کارهایتان به کمک دیگران نیازمند نباشید و تا جایی که امکان دارد خودتان کارهایتان را انجام دهید، پس چه چیزی باعث می‌شود به هدفتان نرسید؟ معمولا بزرگترین موانع، از دست دادن قدرت و نیرو و توانایی به راحتی راه رفتن است.

در واقع بیشتر افراد پا به سن گذاشته، از مشکل در راه رفتن و بالا و پایین کردن از پله‌ها شاکی هستند. وقتی این دو فعالیت اساسی زندگی کم‌کم برایتان سخت می‌شود، شما نمی‌توانید این دوره از زندگی‌تان را با موفقیت و راحتی سپری کنید. به همین دلیل ورزش منظم برای داشتن یک زندگی و سالمندی سالم یک ضرورت است.

در ادامه ۵ باور نادرست درباره ورزش سالمندان را می‌خوانیم:

۱-فایده‌ای ندارد، ما که پیر می‌شویم!

فعالیت بدنی منظم به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید، سرپا بمانید و احساس شادابی کنید. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون را هم کاهش می‌دهد. پس ورزش برای سالمندان هم مفید است.

۲-خطر ناتوانی و آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد!

ورزش کردن به طور منظم می‌تواند نیرو و استقامت شما را تقویت کند. جلوی از دست رفتن توده استخوانی را می‌گیرد، تعادل بدن را بهبود می‌بخشد و در حقیقت از شما در برابر آسیب‌های استخوان‌ها و مفاصل محافظت می‌کند.

۳-نمی‌توانیم مانند گذشته ورزش کنیم!

دگرگونی‌های هورمونی، سوخت‌وساز، تراکم استخوان‌ها و توده عضلانی در سالمندی به این معناست که کارکرد بدن شما کاهش پیدا می‌کند، ولی نکته اصلی این است که اگر اهداف خود را با توجه به سن‌تان تعیین کنید و از خودتان توقع خیلی بالایی نداشته باشید، موفق خواهید شد.

۴-برای ورزش کردن زیادی پیر شده‌ایم!

هیچ‌وقت برای فعال بودن و تقویت سلامت خود پیر نیستید. بزرگ سالانی که دیرتر سراغ ورزش رفته‌اند، با پیشرفت بیشتری نسبت به جوانان مواجه شده‌اند. پس این باور نادرست را کنار بگذارید و با رعایت ایمنی و انجام فعالیت‌های ملایم، ورزش کردن را آغاز کنید.

۵-سراسر بدن‌مان درد می‌کند!

تحرک داشتن می‌تواند به شما برای مهار درد کمک کند و نیروی‌تان را افزایش دهد. بسیاری از سالمندان پی برده‌اند که فعالیت منظم نه تنها جلوی کاهش نشاط ناشی از پیری را می‌گیرد، بلکه آن‌ها را تقویت هم می‌کند.