تجلیل از سالمندان کشور همزمان با روز جهانی سالمند

اول اکتبر هر سال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سالمند معرفی شده است.  [divider]براین اساس روز نهم مهرماه، در هر سال به عنوان روز سالمندان نام‏گذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران برداشته شود، تکریم پدران و مادران سالمندی که روز به روز بر تعدادشان افزوده […]

اول اکتبر هر سال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سالمند معرفی شده است. 

[divider]
براین اساس روز نهم مهرماه، در هر سال به عنوان روز سالمندان نام‏گذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران برداشته شود، تکریم پدران و مادران سالمندی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود ؛ به گونه ای که جمعیت سالمند در خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون به صورت میانگین ۴ و ۷ درصدجمعیت خراسان رضوی سالمند هستند در حالی که این آمار در کشور ۲ و ۸ دهم درصد جمعیت است.

محمد رضا پوریوسف افزود: بر این اساس حدود نیم میلیون نفر در خراسان رضوی افراد بیش از ۶۰ سال هستند که حدود یک سوم آنان در روستاها و مابقی در شهرها ساکنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۴۲ مرکز سالمندان شامل مراکز روزانه، ویزیت در منزل و شبانه روزی در خراسان رضوی فعال است.

پوریوسف با بیان اینکه پنج هزار و ۶۰۰سالمند معلول و بی سرپرست از خدمات بهزیستی خراسان رضوی بهره مند می شوند، افزود: حدود ۲ هزار نفر از این سالمندان خدمات توانبخشی دریافت می کنند و سه هزارو ۶۰۰نفر دیگر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.

خراسان رضوی بیش از ۶ میلیون جمعیت دارد.

در خراسان جنوبی نیز وجود بیش از ۶۳ هزار سالمند، این استان را در جایگاه دومین استان مسن کشور قرار داده است.

خراسان جنوبی ۶۳ هزار سالمند دارد یعنی معادل ۵۱ و ۹ دهم درصد جمعیت این استان سالمند است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این‌ که طبق آمار اعلام شده جمعیت سالمند در استان رو به افزایش است، گفت: بهزیستی و سایر سازمان‌ های مرتبط باید خدمات لازم را در زمینه‌های مختلف به سالمندان ارائه دهند.

عباس‌آبادی از افتتاح بنیاد فرزانگان در هفته بهزیستی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این بنیاد در زمینه فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و پژوهشی از توانمندی سالمندان استفاده می‌ کند، افزود: این بنیاد با هدف پیروی و ساماندهی امور سالمندان توسط خود بازنشستگان مدیریت می‌شود.

وی از معاینه رایگان تمامی سالمندان و شهروندان بالای ۶۰ سال توسط بنیاد فرزانگان در روزهای اول تا ۱۵ مهر خبر داد و افزود: تمامی سالمندان به صورت رایگان از ساعت ۸ تا ۱۲ و بعد از ظهر از ۱۶ تا ۱۸ در دارالشفاء فاطمه زهرا (س) بیرجند معاینه می‌شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌ که بنیاد فرزانگان در راستای تکریم به بازنشستگان فعالیت می‌کند، افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز باید از این بنیاد حمایت کرده و از توان و تجربه بازنشستگان در امور شهری و مجامع علمی استفاده کنند.

در آذربایجان غربی نیز در مراسمی به همین مناسبت از سالمندان موفق زیر پوشش کمیته امداد امام آذربایجان غربی با اهدا لوح و هدایایی تجلیل شد.

مدیر کل بیمه ودرمان کمیته امداد کشورمان در این مراسم گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند زیر پوشش خدمات حمایتی این نهاد هستند.

آقای ایروانی منش با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی تکریم سالمندان مورد توجه و تاکید است ، افزود: امروز برای تحکیم بنیان خانواده ها و کاهش ناهنجاری های اجتماعی، نیازمند بهره مندی از تجربیات نسل های گذشتگان هستیم.

حسین زاده مدیر کل کمیته امدادآذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: هم اکنون در استان ۴۶ هزار سالمند بالای ۶۰ سال زیر پوشش حمایت های این نهاد قراردارند.

در شهرستان محلات نیز در مراسمی ازسالمندان تحت پوشش بهزیستی این شهرستان تقدیر شد.

دراین مراسم کودکان محلاتی با اهدا گل ، روزسالمند رابه سالمندان تبریک گفتند.

سالمندان محلاتی هم باحضوردربوستان جنگل این شهر دربرنامه های شاد و مفرح ازجمله تمرینات ورزشی وپیاده روی شرکت کردند.

تعداد سالمندان تحت پوشش بهزیستی شهرستان محلات ۳۰۰ نفر است.

در استان فارس نیز همزمان با روز جهانی سالمند جشن تولد مادر بزرگ گراشی و پدربزرگ ارسنجانی برگزار شد.

فاطمه عظیمی ۱۰۹ سال دارد و از خیرین و نیکاران شهرستان گراش است و ۵ فرزند و ۴۳ نوه و نتیجه و نبیره دارد. 

غلامعباس خادمیان از اهالی روستای جمال آباد ارسنجان نیز ۱۰۰ سال دارد و از نعمت داشتن ۸ فرزند،۴۹ نوه ،۳۶ نتیجه و یک نبیره بر خوردار است.

این ۲ نفر با کهولت سن تمام کارهایشان را خودشان انجام می دهند و راز طول عمرشان را تلاوت قرآن و عبادت خدا و صله رحم عنوان می کنند.

سیستان و بلوچستان کمترین آمار سالمندان را در مراکز نگهداری سالمندان دارد.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت : مردم این استان به دلیل اعتقاداتشان در زمینه احترام به بزرگترها اغلب به منظور بهره گیری از تجربیات مسن تر ها در کنارشان زندگی و از آنان مراقبت می کنند.

سراوانی افزود : اغلب خانواده ها در این استان وجود مسن تر ها را در خانه برکت خانه می دانند و حاضر نیستند آنان را به مراکز نگهداری ارجاع دهند. 

وجود دانشگاه نسل سوم که تاکنون ۵ دوره آموزشی در قالب دوره های بهداشت و سلامت و روابط اجتماعی ویژه سالمندان برگزار کرده است، سبب شده تا امید به زندگی در این قشر از جامعه نیز افزایش یابد.

البرز رئیس سازمان بازنشستگان سیستان و بلوچستان در مراسم آغاز دوره های جدید دانشگاه نسل سوم از توسعه این دانشگاه به دیگر استانها و انعقاد قرار داد بین سازمان بازنشستگان با بیمه آتیه سازان حافظ به نام بیمه طلایی بستر خبر داد و گفت : این بیمه تمامی هزینه های بستری سالمندان را بدون سقف هزینه تحت پوشش قرار می دهد.

در سیستان و بلوچستان که جوانترین استان در کشور نیز است ، ۲ مرکز نگهداری سالمندان وجود دارد که ۸۰ سالمند زن و مرد در آن نگهداری می شوند.