تدوین سند محیط دوستدار سالمندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، فرید براتی سده در افتتاحیه کارگاه تخصصی «محیط دوستدار سالمند» و «شاخص دیده‌بان سالمندی» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش، تصریح کرد: اساتید، کارشناسان و نخبگان در این کارگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی را به دست بیاوریم. وی با اشاره به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، فرید براتی سده در افتتاحیه کارگاه تخصصی «محیط دوستدار سالمند» و «شاخص دیده‌بان سالمندی» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش، تصریح کرد: اساتید، کارشناسان و نخبگان در این کارگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به زندگی سالمندان در جامعه بیان داشت: خدمت‌رسانی به سالمندان وظیفه یک دستگاه و سازمان نیست و همه دستگاه‌ها می‌بایست در این زمینه اقدامات لازم را انجام بدهند ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به سالمندان استفاده کرد.

براتی سده با اشاره به تدوین سند محیط دوستدار سالمندی افزود: بزودی این سند تهیه خواهد شد ضمن اینکه بایستی به تمامی زوایا و عوامل سالمندی توجه شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی معابر و اماکن جهت تردد سالمندان تصریح کرد: اگر چه این موضوع مهمی است اما مباحث فرهنگ‌سازی مهمتر از موضوعات مناسب‌سازی است و در این مسیر باید جامعه را برای نزدیک شدن به سند سالمندی آماده کنیم.

Untitled-185282

براتی سده در ادامه این مراسم از آمادگی دبیرخانه شورای ملی سالمندان جهت دریافت طرح‌ها، پیشنهادات و برنامه‌های مختلف در حوزه سالمندان خبر داد و گفت: ما آمادگی دریافت هرگونه طرح و برنامه را داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک سند محیط دوستدار سالمندی را با نظر نخبگان و اساتید تدوین کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه به شاخص‌های سالمندی اشاره کرد و گفت: مباحث مالی، توانمندسازی محیط، مسائل بهداشتی از جمله عواملی است که باید به آنها توجه شود که البته هرکدام از این عوامل زیرشاخه‌هایی را نیز دارند.

براتی سده ادامه داد: در مورد سالمندی در سال‌های آینده با افزایش یکباره جمعیت سالمندی روبرو خواهیم بود و در سال ۱۴۰۰ با افزایش سن سالمندی روبرو می‌شویم.

وی افزود: در سال ۱۴۲۰ به بعد نیز جمعیت جوان و سالمند ما در جامعه مساوی خواهد بود که با توجه به این موارد می‌بایستی از هم‌اینک برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

براتی سده با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: این فرصت بسیار خوبی است تا قوانین و مصوبات لازم را از مجلس و دولت درخصوص جمعیت سالمندی در جامعه اخذ کنیم.

photo171156586095552521

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه این مراسم با اشاره به جمعیت ۸ درصدی سالمندان در کشور گفت: در برخی از استان‌ها از جمله گیلان، نرخ سالمندی بالای ۱۱ درصد است.

وی اضافه کرد: مباحث بازنشستگی، محیط‌های دوستدار سالمندان، فرهنگ پذیرش سالمندان، مراقبت، تکریم و احترام به آنها و همچنین برنامه‌ریزی در حوزه سلامت و رفاه و تامین اجتماعی از جمله مواردی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرند.

براتی سده گفت: ما معتقد هستیم اصلی‌ترین مسئله سالمندان رفاه است و به همین جهت بایستی سند رفاه و مرتبط با تامین اجتماعی سالمندان تهیه و تدوین شود.

براتی سده ادامه داد: در حال حاضر دو وزارتخانه بهداشت و رفاه هرکدام سندی را مرتبط با سالمندان تهیه کردند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تدوین سند ملی سالمندان در کشور باشیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به احکام سالمندان و قوانین مرتبط با آنها شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: ما امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آینده نزدیک سند فرهنگ، رفاه و تامین اجتماعی ویژه سالمندان را به تصویب در شورای عالی رفاه برسانیم.

براتی سده تاکید کرد: چنانچه سند ملی سالمندان تا برنامه ششم توسعه به تصویب نرسد حتماً باید در احکام برنامه ششم توسعه، برنامه‌های لازم برای حمایت از سالمندان به تصویب برسد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در پایان در خصوص فعالیت شهرداری تهران در خصوص مناسب‌سازی معابر و اماکن ویژه تردد سالمندان تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری اقدامات موثری را انجام داده است که انتظار می‌رود این اقدامات سرعت بیشتری را پیدا کند.