تدوین سند ملی سالمندان، از استراتژی های سازمان بهزیستی کشور است

دکتر محسنی بندپی در کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” اعلام کرد: تدوین سند ” رشد و تکامل کودکان ” و سند ملی ” سالمندان ” از استراتژی های سازمان بهزیستی است.

دکتر”انوشیروان محسنی بندپی” افزود: برنامه عملیاتی و حمایت های همه جانبه از سالمندان برای فعالیت و توانمندسازی این قشر، در سند ملی سالمندان آماده است و با توجه به اینکه برای داشتن سالمندانی فعال و پویا ، باید برنامه ریزی از سنین کودکی پیش بینی شود، لذا امیدواریم که تدوین سند ملی سالمندان با سند “رشد و تکامل کودکان” که با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت تدوین شده، بتواند حمایت های همه جانبه از قشر سالمندان را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت های بیمه ای، اجتماعی، حقوقی و … در جهت حفظ کرامت اجتماعی سالمندان حاصل اجرای مفاد دو سند ذکر شده است، تصریح کرد: دستاوردهای کنگره بین المللی”بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان” می تواند چراغ راه سازمان بهزیستی شود تا این سازمان، خود را تقویت کرده و بتواند از قشر فرهیخته جامعه حمایت کند.

دکتر محسنی بندپی افزود: سالمندی، یک فرآیند زیست شناختی و یک پدیده جهانی است و سالمندان به عنوان یک گروه اجتماعی بزرگ، مسایل و مشکلات مربوط به خود را دارند که مسایل سالمندی نیز در کنار مسایل مهمی مانند تامین آب ، برق و …، از جمله اولویت های برنامه ششم توسعه کشور است.

وی با اشاره به آخرین آمار موجود از جمعیت سالمندان در ایران گفت: رشد جمعیت سالمندان ایران در سال ۱۳۹۰، حدود ۸/۲ درصد ، یعنی حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است و تصور کنید یک انسان پویا و فعال، وقتی به یکباره با دریافت یک حکم، به درجه بازنشستگی نائل می شود، اگر برنامه ریزی درستی برای او نباشد، علاوه بر اینکه این جمعیت عظیم در معرض خطر بیماریهای جسمی و روانی قرار می گیرد، کشور نیز از تجربه آنان محروم شده و فرصت سوزی اتفاق می افتد، درصورتی که با توجه به اینکه فقط یک پنجم زندگی هر انسان مربوط به دوران سالمندی است، جامعه می تواند از تجربه ارزشمند سالها فعالیت یک انسان، به نفع خود استفاده کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: باید از تجربه کشورهایی مانند سوئیس، نروژ و سوئد که سالمندی را به عنوان اولویت مطرح کرده اند و برنامه ها و فعالیت هایی در این زمینه داشتند، استفاده کنیم چرا که براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت سالمند کشورها از افراد زیر ۱۴ سال آنها بیشتر خواهد شد.

دکتر محسنی بندپی همچنین با اشاره به اینکه جمعیت زنان سالمند، بیشتر از مردان سالمند است، گفت: باید در برنامه ریزی ها، این موضوع لحاظ شود و سازمان بهزیستی نیز به عنوان یک سازمان متولی که در گذشته، زیرمجموعه وزارت بهداشت بوده و هم اکنون زیرمجموعه وزارت رفاه است ، دبیری شورای عالی سالمندان و برنامه ها و اقداماتی را که باید انجام بشود ، به عهده دارد.

وی افزود: امیدوارم با وجود دو استراتژی در قالب دو سند ” رشد و تکامل کودکان ” و ” سالمندی ” و همچنین بهره گیری از توان علمی متخصصان برجسته دانشگاه علوم بهزیستی و بهزیستی و تجربه کشورهای دنیا که نمایندگان برخی از آنها در این کنگره (سالمندی) شرکت دارند، به نتایج ارزشمندی برسیم که ما را در پشتیبانی از قشر سالمندان کشور یاری کند.

لازم به ذکر است، اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی ” بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان ” سالمند شناسی و طب سالمندان از امروز (۲۲ مهرماه جاری) به همت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران ، معاونت امور اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری تهران و آسایشگاه کهریزک ، در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است.

طی سه روز کار این کنگره بین المللی ، ۲۰ محور از مسایل سالمندان همچون ” سالمندی موفق و فعال، مشارکت اجتماعی سالمندان، زوج های سالمند، اوقات فراغت سالمندان، سالمند آزاری و غفلت ، نگاه جامعه به سالمندی و سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، ژنتیک و بیماریهای مرتبط با سالمندان، امنیت اقتصادی در دوره سالمندی، توانبخشی سالمندان ، اپیدمیولوژی بیماریهای مرتبط با سالمندی، مدلهای مراقبتی سالمندان، ارگونومی و سالمندان، آموزش کارکنان و خانواده ها و … ”  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۱ دپارتمان تخصصی و هشت مرکز تحقیقات، از جمله مرکز تحقیقات سالمندی، به تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های خاص حوزه های ” رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی” می پردازد، که در برخی از این رشته ها همچون ” سالمند شناسی “، به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd،  و در تعدادی از آنها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

این دانشگاه در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد، و با دو بیمارستان توانبخشی و روانپزشکی و سه مرکز پزشکی – توانبخشی، زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند.