لزوم شکستن تابوی ازدواج درسالمندی

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران بر لزوم شکستن تابوی ازدواج در سالمندی تاکید کرد و گفت: شهرداری باید مراکز پاره‌وقتی برای گذران اوقات فراغت سالمندان جامعه راه‌اندازی کند.

دکتر سیاوش شهریور، مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به ازدواج سالمندان به عنوان یک تابو در جامعه گفت: ما می توانیم از طریق کمیته امداد مردانی را که سن شان بالای ۶۰ سال است را برای ازدواج با زنان سالمندی که همسران خود را از دست دادند و در این رنج سنی قرار دارند، معرفی کنیم؛ این امر می تواند هم سرپناهی برای زنان سالمند باشد و هم در رسیدن به آرامش روحی و روانی طرفین موثر باشد، در صورتی که چنین اقدامی صورت پذیرد، کمیته امداد نیز از لحاظ مالی به آنها کمک خواهد کرد.

 وی با تاکید بر اینکه ازدواج سالمندان باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد، اظهار کرد: در ازدواج سالمندان غریزه جنسی مطرح نیست بلکه مسئله این است که مردان در سنین بالا نیازمند یک حامی و سرپرست از لحاظ سلامت روحی و روانی می باشند و طبق پژوهش های به عمل آمده مردانی که در سالمندی تنها زندگی می کنند به شدت در معرض خطر آسیب های جسمی و روانی هستند.

 شهریور ادامه داد: ازدواج در سالمندی به دلیل داشتن همدم ۷۰ درصد به سلامت جسمی و روانی زنان و مردان کمک می کند.

 مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه تعصبات مذهبی و فرهنگی یکی از دلایل تابو بودن ازدواج در سن سالمندی است، تصریح کرد: برخی از فرزندان فکر می کنند اگر والدین شان در سن سالمندی ازدواج کند، گناه کرده اند و از لحاظ عرفی نیز مورد پسند جامعه ما نیست در صورتی که باید نگاه منفی به ازدواج سالمندان در جامعه ما تغییر کند زیرا بیش از اینکه این امر برای خانواده ها سرخوردگی داشته باشد برای خود سالمندان از لحاظ روانی و سلامت جسمی بسیار موثر است.

 وی با بیان اینکه ازدواج در سالمندان هم موجب آرامش و سلامت و هم باعث استمرار تحکیم بنیان خانواده ها می شود، خاطرنشان کرد: این امر بیشتر از همه موجب راحتی خود فرزندان سالمندان است؛ این موضوع هم توصیه دین مبین اسلام و هم عقل ماست که سالمندان در این سن تنها نمانند چون در این صورت بخش عظیمی از مسئولیت نگهداری آنها به دوش خانواده ها تحمیل می شود که فرزندان نیز به دلیل شاغل بودن نمی توانند به خوبی از آنها حمایت کنند که در نهایت مجبور به سپردن آنها به خانه های سالمندان می شود.

 شهریور با بیان اینکه این افراد در خانه سالمندان دچار مرگ زودرس می شوند، اظهار کرد: نه تنها ازدواج در سالمندی موجب آرامش افراد می شود بلکه یک کانون جدید لذت بخش نیز برای خانواده ها ایجاد می کند.

 مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران با اشاره به رشد سالمندان سر راهی در جامعه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این امر ،عدم نگهداری سالمندان توسط خانواده هاست، مشکل دیگر نبود وقت است و صرفا نمی توان مسئله اقتصادی را دخیل دانست. وقتی یک زوج شاغل هستند چگونه می توانند تمام وقت در اختیار والدین سالمند خود باشند و از آنها سرپرستی کنند.

 وی در ادامه افزود: در خانواده های جوامع صنعتی مرسوم است که خود سالمندان در مراکزی که مختص به آنها می باشد، ثبت نام می کنند و پاره ای از اوقات روزانه خود را در آنجا سپری می کنند و وقتی فرزندان به خانه برمی گردند آنها نیز به منازل شان می آیند.

 وی مشکلات اقتصادی و نبود عاطفه را از دیگر عوامل رشد سالمندان سر راهی بیان کرد و افزود: به نظر بنده باید یک مرکز نگهداری پاره وقت برای نگهداری سالمندان در جامعه تشکیل شود تا روزهایی که فرزندان گرفتار و یا شاغل هستند آنها پاره ای از اوقات روزانه خود را در آنجا سپری کنند. این موضوعات از جمله مشکلاتی است که شهرداری باید به  فکر حل آن باشد.