عملکرد هفته سالمندان شهرستان سروستان استان فارس سال ۹۴

شرح گزارش برنامه های اداره بهزیستی شهرستان سروستان در هفته جهانی سالمند سال ۱۳۹۴  جمعه ۰۳/۰۷/۱۳۹۴ : پخش بروشورهای هفته سالمند با موضوع مشکلات روانشناختی دوران سالمندی در مساجد شهرستان و سطح شهرجهت آشنائی خانواده ها و سالمندان با مسائل دوران سالمندی که مطالب آن به شرح زیر ارسال می گردد.  سازمان بهزیستی کشور سازمان […]

Untitled-00015288

شرح گزارش برنامه های

اداره بهزیستی شهرستان سروستان

در هفته جهانی سالمند سال ۱۳۹۴

 جمعه ۰۳/۰۷/۱۳۹۴ : پخش بروشورهای هفته سالمند با موضوع مشکلات روانشناختی دوران سالمندی در مساجد شهرستان و سطح شهرجهت آشنائی خانواده ها و سالمندان با مسائل دوران سالمندی که مطالب آن به شرح زیر ارسال می گردد.

 سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی استان فارس

اداره بهزیستی شهرستان سروستان

 واحد توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان سروستان

 سالمندی فرایند مداومی در زندگی همه انسانها و  روندی طبیعی است که از زمان حیات جنین شروع و تا مرگ ادامه می یابد. سالمندی سرنوشتی است که تمام افراد بشر از هر جنس، نژاد و فرهنگی به آن گرفتار می شوند دورانی که اگر از کیفیت مناسب برخوردار باشد بسیار مطلوب و لذت بخش است. سازمان بهداشت جهانی افراد را بر اساس گروه ای زیر طبقه بندی کرده است.

افراد دارای سنین ۶۰ تا ۷۰ سال: سالمند

افراد دارای سنین بین ۷۶ تا ۹۰ سال: پیر

افراد دارای سنین بالای ۹۰ سال: خیلی پیر

مشکلات روانشناختی دوران سالمندی

سالمندی مرحله اجتناب ناپذیر تحول روانی و جسمانی انسان است که نه تنها اندام ها و فرایندهای فیژیولوژیکی بلکه ساختارهای شناختی و عاطفی نیز درگیر پیامدهای آن خواهند بود. شناخت ابعاد روانشناختی مسئله سالمندی به ما کمک می کند تا فرد سالمند را بهتر درک کنیم، نیازها و انتظارات وی را به شکل صحیح بشناسیم و و برنامه ها، امکانات و تصمیمات خود را متناسب با این نیازها به کار بگیریم تا سالمندانی شاداب، توانمند و امیدوار را در کنار خود داشته باشیم.

ضعف قوای شناختی: آیا سالمندی لزوما با مشکلاتی از قبیل فراموشی و ضعف قوای ادراکی همراه است ؟هرچند ضعف قوای شناختی در سالهای پایان زندگی به شکل بارزتری دیده می شود اما این پدیده بیشتر با فیژیولوژی مغز و اعصاب مرتبط است و کندی فعالیت های شناختی بسته به وسعت تخریبهائی که اتفاق می افتد متفاوت است.

آلزایمر شایعترین و فراگیرترین نوع زوال عقل است که از نشانه های بارز آن می توان به مشکل در حافظه و کاهش توان قضاوت فرد می توان  اشاره کرد . در مرحله خفیف این بیماری، حافظه نزدیک (حافظه مربوط به رویدادهای زمان حال و نه چندان دور) دچار مشکل می شود اما آلزایمر حاد حافظه دور (مربوط به رویدادهای مراحل پیشین زندگی را ) مختل می سازد . از دیگر نشانه های بارز این بیماری افسردگی، انزوای اجتماعی ، عدم سرزندگی و تحرک، اضراب و خشم می باشد.

توصیه های چند در مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر:

۱٫فراهم ساختن محیطی امن و عاری از عوامل استرس زا برای بیمار به منظور دستیابی به آرامش و حداقل تمرکز مورد نیاز.

۲٫ممانعت از ازدحام و حضور مکرر چهره های نا آشنا در اتاق بیمار جهت حفظ آرامش و جلوگیری از تشویش افکار بیمار

۳٫قرار دادن وسایل شخصی مانند عکس، زیورآلات ، کتاب ها و یا دست نوشته ها در اختیار فرد به منظور یادآوری و تقویت هویت فردی

۴٫عدم استفاده از وسایل مهارکننده (حفاظ تخت یا بندهای اتصال) جهت پیشگیری از تشدید خشم و اضطراب در فرد سالخورده

۵٫کسب اطمینان از وجود بیماری به کمک روانپزشک و عدم استفاده از داروهای آرامبخش بدون مشورت با پزشک

۶٫حفظ شان انسانی بیمار در رفتار و گفتار بخصوص گوش دادن به سخنان وی به طور دقیق ولو اینکه این سخنان از انسجام و منطق خاصی برخوردار نباشند.

مشکلات حافظه: سالمندان در به کارگیری  حافظه با مشکلات خاصی مواجه اند که بارزترین آنها کاهش توانائی نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت و دراز مدت است .ضعف در پردازش اطلاعات و یادآوری رویدادهای دور از دیگر مشکلات حافظه در دوران سالمندی است. اما تمام این مسائل به این معنا نیست که کلیه بخشهای حافظه فرد از بین میرود.

سالمندان کماکان در بخش هائی از حافظه مانند بازشناسی موقعیت ها و درک روابط بین پدیده ها از عملکرد مطلوبی برخوردار هستند. برای کمک به افراد سالمند در استفاده از حداکثر قابلیت های حافظه، نخست باید به درک صحیحی از ضعف ها و محدودیت های آنان دست یافت . قدم بعدی تکیه بر نقاط قوت این افراد در بخشهای خاصی از حافظه است.

با در نظر داشتن این نکات میتوانیم سالمندان را تشویق کنیم تا به کمک نشانه های محیطی، بازشناسی موقعیت ها و مفاهیم را تمرین کنند. این نشانه ها می تواند تصویری (عکس، فیلم، نقاشی) شنیداری (گفتگو با نزدیکان یا استفاده از نوارهای کاست) و یا وسایل شخصی باشد .استفاده از تکنیکهای واقیعت مداری و خاطره پردازی که طی آن سعی می شود تا واقعیت های زمان گذشته و حال به فرد سالمند گوشزد شود نیز می تواند در تقویت حافظه این افراد موثر واقع شود.

لذا توجه مستمر به این نکته لازم است که شخص سالمند نیز همچون سایر اشخاص همواره بایستی در موقعیتهائی قرار داده شود که بتواند توانائی های ذهنی خویش را به نحو شایسته و به کمک حداکثر قابلیت های خود به کار گیرد.

 شنبه ۰۴/۰۷/۱۳۹۴: توزیع شعارهای هفته سالمند در جلسه شورای سالمندان شهرستان در محل فرمانداری جهت درج در سربرگ های اداری

شنبه ۰۴/۰۷/۱۳۹۴: مصاحبه مطبوعاتی رئیس بهزیستی  با هفته نامه محلی سروستان امروز به مناسبت هفته جهانی سالمند

 

 یکشنبه ۰۵/۰۷/۱۳۹۴: دیدار سه نفر از منتخبین سالمندان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، و امور خیریه با فرماندار شهرستان و تقدیر از مقام سالمند

در مراسم مذکور ابتدا آقای محیط به معرفی سالمندان منتخب پرداخته و ضمن شرح فعالیتها و موفقیت های ایشان در عرصه های مختلف سالمندان را دایره المعارف های زنده ای خواندند که باید قدر آنها را دانست و از این سرمایه های معنوی در جامعه استفاده کرد.

در ادامه کرمی فرماندار شهرستان ضمن تسلیت به مناسبت فاجعه منا در مراسم حج و کشته شدن تعدادی از هموطنان سومین روز هفته سالمند را خدمت سالمندان تبریک گفته و عنوان کردند در شهرستان نیاز به اختصاص فضائی مجزا برای سالمندان است و باید با شهرداری شهرستان رایزنی انجام شود که فضای سبز اختصاصی ویژه سالمندان احداث شود. ایشان همچنین بر فعال شدن کانون جهاندیدگان در شهرستان با هماهنگی و همکاری هیئت امنای مساجد با توجه به نیاز مبرم بازنشستگان شهرستانبه چنین فضائی تاکید کردند.

سالمندان شهرستان نیز به بیان مشکلات خود با فرماندار پرداخته و در فضائی گرم و صمیمی به بیان خاطرات گذشته خود پرداختند. درپایان نیز فرماندار شهرستان با اهدا لوح تقدیر و هدیه از سالمندان تجلیل به عمل آورد.

 دوشنبه ۰۶/۰۷/۱۳۹۴: برگزاری مراسم جشن هفته سالمند در این روز با حضور تعداد ۵۰ نفر از مددجویان بهزیستی برگزار گردید. مراسم مذکور با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و پس از آن آموزش مراقبت های  پزشکی با موضوع  آشنائی با مصرف دارو و مراقبت های دوران سالمندی توسط کارشناسان شبکه بهداشت آغاز گردید و سالمندان ضمن استقبال از مراسم مذکور سوالات و مشکلات خود را در این زمینه با کارشناسان مطرح کردند.

در ادامه تست سلامت(سنجش وزن و فشار خون) برای کلیه سالمندان انجام شد. مراسم مذکور با اجرای برنامه توسط نونهالان مهدهای کودک و تجلیل از سالمندان پایان یافت.

 سه شنبه ۰۷/۰۷/۱۳۹۴: نصب بنر به مناسبت هفته جهانی سالمند در سطح شهر

sarvestan0021