تمایل فرزندان برای نگهداری مادرانشان در مراکز سالمندان

دکتر فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به زنانه شدن سالمندی در کشور گفت: بسیاری از فرزندان تمایل دارند که مادرانشان که به سنین سالمندی می‌رسد را به مراکز نگهداری واگذار کنند.

فرید براتی سده در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که پیش از ظهر امروز با حضور شهیندخت ملاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال اخیر توجه بیشتری به موضوع سالمندی شده و این موضوع به صورت جدی‌تر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی خاطرنشان کرد: علی‌القاعده بایستی برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشیم و با نگاه همه جانبه توجه خاصی به موضوع سالمندی و استفاده از ظرفیت آنها داشته باشیم.

براتی سده خاطرنشان کرد: بایستی از جایگاه قانونی دستگاه‌ها و همچنین ضمانت اجرایی آنها استفاده کرد و اگر دستگاه‌هایی در این زمینه کوتاهی می‌کنند شناسایی شوند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت:«در اجرای این قانون برخی دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی عمل نکردند و مشکلاتی را برای معلولان ایجاد کردند.

وی بیان داشت: باتوجه به افزایش جمعیت سالمندی و زنانه شدن سالمندی در کشور بایستی توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

براتی سده اظهار امیدواری کرد: ‌در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به موسسات مردم‌نهاد و NGOها در رابطه با حوزه سالمندان صورت گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بحث سالمندی به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد و بایستی در این راستا توجه ویژه‌تری به زنانه شدن سالمندی و مشکلات مرتبط با آن انجام پذیرد و هدف از برگزاری این گونه جلسات استفاده از نظرات و پیشنهادات دستگاه‌های مختلف در راستای تدوین برنامه ششم است.

وی ادامه داد: ‌در حال حاضر فرزندان خیلی تمایل به نگهداری مادران خود در کنار خانواده را ندارند و در واقع زنان سالمند بیشتر از مردان به مراکز نگهداری سپرده می‌شوند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که از پتانسیل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

براتی‌سده در پایان خاطرنشان کرد: بایستی مواردی از جمله نگهداری و مراقبت از سالمندان در منازل، فرهنگ‌سازی ارائه خدمات به سالمندان، موضوعات رفاهی و تامین اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.