زنانه شدن سالمندی /۳۰ درصد سالمندان فقیر هستند

دکتر فرید براتی سده در سومین نشست گفتگوی اجتماعی با موضوع «ابعاد اجتماعی سالمندی» گفت: بر اساس آمار در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت و در واقع زنانه شدن سالمندی در آینده محقق خواهد شد.

دکتر فرید براتی سده در سومین نشست گفتگوی اجتماعی با موضوع «ابعاد اجتماعی سالمندی»با اشاره به برخی از چالش‌های اجتماعی سالمندی در ایران، خاطر نشان کرد: بازنشستگی، تنهایی، فقر، حمایت‌های اجتماعی، سالمند آزاری از جمله چالش‌های اجتماعی سالمندان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اجتماعی سالمندی در ایران، بازنشستگی است به طوری که در کشور ما صندوق‌ها مشکلات خود را در این بخش دارند ضمن اینکه سن بازنشستگی در کشور ما بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است.

براتی سده به فقر یکی دیگر از چالش‌های اجتماعی سالمندی اشاره کرد و گفت: فقر در سالمندان وجود دارد و جدی است و نزدیک به ۳۰ درصد از سالمندان در دهک اول درآمدی هستند و فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به موضوع حمایت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: یک میلیون و ۸۰۰ هزار سالمند در کشور از هیچ نوع پوشش دستگاه‌های حمایتی و صندوق‌های بازنشستگی برخودار نیستند و ما واقعا نمی‌دانیم که چه تعداد از این افراد نیازمند و چه تعداد غنی هستند و به طور کلی ۲۰ الی ۳۰ درصد از سالمندان کشور از هیچ حمایتی در جامعه برخوردار نیستند.

وی بیان داشت: آزار سالمند‌‌ی یکی دیگر از چالش‌های اجتماعی سالمندی محسوب می‌شود که در کشور به معنای واقعی وجود ندارد و شاید فراوان‌ترین سالمند آزاری به در ایران به صورت مالی و اقتصادی باشد.

براتی سده با بیان اینکه در حال حاضر پدیده‌ای تحت عنوان سالمندان رها شده در کشور نداریم‌، گفت: الان خیلی نگران این موضوع نیستیم اما در آینده جای نگرانی در این بخش داریم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار داشت: موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد نسبت‌های جنسیتی سالمندی و تفاوت‌هایی که در این بخش وجود دارد و در آینده بیشتر نیز می‌شود.

وی در ادامه به آمار سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود  ۶ میلیون و  ۱۵۹ هزار سالمند در کشور داریم که تعداد سالمندان زن و مرد متفاوت است که بر اساس آمار در سال ۹۰، به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۹ مرد سالمند، بوده که پیش‌‌بینی می‌شود در سال آینده در قبال هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۰ مرد سالمند داشته باشیم.

براتی سده گفت: بر اساس این آمار در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت و در واقع زنانه شدن سالمندی در آینده محقق خواهد شد. 

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تأکید کرد: در حال حاضر ۰.۳۴ درصد سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان سپرده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و گزارشات میل واگذاری زنان سالمند به مراکز در این سال‌ها شیب بالاتری را نسبت به مردان داشته‌اند و در واقع فرزندان تمایل بیشتری دارند تا مادرانشان را به مراکز نگهداری بسپارند.