لزوم استانداردسازی منازل مسکونی برای حفظ سلامت سالمندان

یک عضو مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه وجود پله اولین و مهم ترین مشکل سالمندان در کاهش شاخص های استاندارد منازل مسکونی است،

یک عضو مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه وجود پله اولین و مهم ترین مشکل سالمندان در کاهش شاخص های استاندارد منازل مسکونی است، اظهار کرد: مسئولین وزارت بهداشت باید راهکارهایی را جهت تربیت متخصصین روانپزشک و روانشناس بالینی با گرایش سالمندی و گنجاندن شرح وظایف آنها در تیم‌های مراقبت سالمندی ارائه کنند.

به نقل از ایسنا، دکتر مهتاب علیزاده با اشاره به اینکه سیاست گذاری باید برای ایجاد برنامه مراقبین که یک بسته آموزشی، خدماتی و مراقبتی به مراقبین بیماران سالمند است در کشور انجام شود، گفت: سیاستگذاران سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولیان ایجاد مراکز نگهداری روزانه از سالمندان مبتلا به دمانس به نام (Dementia Day care) باید راهکارهایی را جهت ایجاد این مراکز جست وجو کنند و آنها را به مرحله اجرایی برسانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضافه کرد: بر اساس آمارهای تهیه شده میزان افسردگی در سالمندان کشور ۳۷٫۴ درصد و بروز افسردگی در سالمندان مبتلا به دیابت نیز ۳۵ درصد است که این عامل یک خطر جدی در احتمال ابتلا به دیگر بیماری های زمینه ای مانند سوء تغذیه، عدم تحرک، ابتلا به دمانس و امکان بستری در خانه‌های سالمندان یا مرگ را به دنبال دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه مسئولین وزارت بهداشت باید راهکارهایی را جهت تربیت متخصصین روانپزشک و روانشناس بالینی با گرایش سالمندی و گنجاندن شرح وظایف آنها در تیم های مراقبت سالمندی ارائه کنند، گفت: متولیان سازمان بهزیستی کشور نیز باید سیاست گذاری‌هایی را در خصوص ایجاد و راه اندازی مراکز (Geriatric Mental centers) در کشور ارائه دهند.

این عضو مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی دیگر از سازمان های مسئول امر سلامت سالمندان، وزارت مسکن و شهرسازی است که مسئولیت تامین منازل مسکونی ایمن و استاندارد برای شهروندان سالمند جامعه را بر عهده دارد. وجود پله اولین و مهم ترین مشکل سالمندان در کاهش شاخص های استاندارد منازل مسکونی است که متاسفانه وضعیت موجود نشان می دهد که ۴۵ درصد منازل مسکونی سالمندان کشور دارای پله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با افزایش سن افراد، احتمال آسیب پذیری سالمندان به دلیل ابتلا به انواع بیماری ها و اختلالات شایع این سنین بیشتر می‌شود که این مسئله منجر به ضرورت ایجاد، بهینه سازی و استانداردسازی انواع مختلف مراقبت های سالمندی است و نیازمند اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از ابتلا به این عارضه است.