روند افزایشی آمار سالمندان زنگ هشداری برای اقتصاد آذربایجان‌شرقی

ایرج مرندی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۱۱ درصد جمعیت روستایی بالای ۶۰ سال سن دارند، گفت: روند افزایشی آمار سالمندان زنگ هشداری برای اقتصاد استان است.

ایرج مرندی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار ما در تبریز با بیان اینکه جمعیت سالخورده روستاهای استان روند افزایشی را پیش رو دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‎شرقی یکی از مراکز عمده کشاورزی کشور بوده، وجود این موضوع زنگ هشداری برای اقتصاد استان به خصوص در بخش کشاورزی است.

وی گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان در سال ۱۳۹۰ جمعیت استان ۳ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۶۲۰ نفر بوده که از این تعداد یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر آن را روستائیان تشکیل می‎دهند و به عبارتی ۳۰٫۸ درصد جمعیت استان روستایی هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: از این تعداد جمعیت روستایی ۱۲۰ هزار و ۵۷ نفر و به عبارتی ۱۱٫۵ درصد جمعیت روستایی بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی در خصوص علل بروز این مسئله خاطرنشان کرد: مهاجرت روستائیان و جوانان تحصیل کرده به شهرهای دیگر به ویژه به کلانشهرها و از سوی دیگر بالا رفتن امکانات بهداشتی و افزایش امید به زندگی در سالمندان از دلایل عمده افزایش تعداد سالمندان در نواحی روستایی استان است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‎شرقی تصریح کرد: انجام اقدامات حمایتی نظیر زیرپوشش قراردادن سالمندان روستایی از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر همچنین حمایت کمیته امداد امام خمینی تحت عنوان طرح شهید رجایی از سالمندان و طرح‎های دیگر سبب کاهش استرس و دغدغه‎های سالمندان شده و دلیل دیگری بر افزایش آمار تعداد سالمندان است.

وی ادامه داد: با توجه به همه این مسائل، دولت تدبیر و امید نیز بر خود فرض می‌داند تا از سالمندان و به خصوص روستائیان که بهترین سال‌های عمر خود را در سنگر تولید و رفع نیازهای کشور فعالیت کرده‌اند با ایجاد شرایط مطلوب حمایت کند.

مرندی در ادامه در خصوص راهکارهای جلوگیری از روند پیر شدن روستاها و کاهش جمعیت جوان و پر انرژی در روستاها بیان کرد: باید با ایجاد فرصت‎های شغلی جدید و افزایش اشتغال با توسل به راهکارهای مختلف و گوناگون باعث بالا رفتن وضعیت درآمدی روستائیان شده و آنان را به ماندن در روستاها ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: همچنین باید تلاش کرد تا روستائیان گریزان از روستاها را به مهاجرت معکوس و حضور در روستاها تشویق کرد تا بر شادابی و طراوت روستاها افزوده شود.