برنامه ویژه بهزیستی برای سالمندان در برنامه ششم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی برای افزایش جمعیت سالمندی در کشور در برنامه ششم توسعه برنامه ویژه‌ای دارد.

انوشیروان محسنی بندپی امروز در مراسم کلنگ‌زنی سرای کرامت در شهرستان آمل با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ارزشمندی در مردم وجود دارد و باید زمینه مشارکت بیشتر مردم فراهم شود، بیان کرد: در بخش دولتی به دلیل اینکه محدودیت‌هایی وجود دارد می‌توان از ظرفیت‌های مردمی به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم برای ورود به سن سالمندی باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: باید سالمندانی به نسل آینده راه پیدا کنند که تنها دغدغه نگهداری داشته باشند و داشتن دغدغه و هزینه بیماری و از کارافتادگی نباید به جامعه تحمیل شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه شناسایی نخبگان در سن نونهالی و ایجاد مهارت زندگی در کودکان برای داشتن جامعه‌ای سالمند و بانشاط در آینده در دستور کار قرار دارد، گفت: ورود به سالمندی باید با علم و تخصص صورت گیرد.

بندپی با اشاره به اینکه در بعد سالمندی نگاه بهزیستی بر این است که از همین امروز برای برنامه ششم توسعه گام برداریم، افزود: باید در کنار خانه سالمندان یک مهدکودک دایر کنیم تا با نگاه انسانی و تکاملی همه جانبه این تصمیم اجرایی شود.

وی با اعلام اینکه استراتژی سازمان پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت است، گفت: در این حوزه نیز آزمایشات ژنتیک و مشاوره‌های ازدواج صورت می‌گیرد تا افرادی سالم و با نشاط به سن پیری برسند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان در ایران به ۲۵ میلیون نفر برسد، یادآور شد: از این رو باید نسبت به عواقب این افزایش جمعیت اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه میانگین جمعیت سالمندی در کشور ۹ درصد جمعیت است، تصریح کرد: ۱۱ درصد جمعیت استان گیلان و قریب به ۱۰ درصد جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی عاطفی‌ترین و تحصصی سازمان در کشور است، اظهار کرد: تغییر در شیوه زندگی و تحولات در زندگی افراد در فرهنگ و ساختارهای جامعه نیز تاثیر دارد.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه شیب افزایش آسیب‌های اجتماعی بالا است، اظهار کرد: شرایط زندگی برخی افراد این شیب را شدت می‌دهد.