شناسایی نیازهای مراقبتی سالمندان و ایجاد محیط های دوستدار سالمند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از اجرای طرح سنجش وضعیت زندگی سالمندان در سال آینده خبر داد و گفت: محیط ها و شهر دوستدار سالمند در گشور ایجاد می شود.

فرید براتی‌سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از اجرای طرح سنجش وضعیت زندگی سالمندان در سال آینده خبر داد و گفت: محیط ها و شهر دوستدار سالمند در گشور ایجاد می شود.

فرید براتی‌سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان برنامه های آینده این شورا برای سالمندان کشور پرداخت و اظهار کرد: کارگروهی برای بررسی، پایش، کنترل و پیشگیری از اختلال های شناختی و الزایمر در شورا فعال شده و به نظر می رسد باید به الزایمز نگاه ویژه ای داشته باشیم.

وی با مطرح کردن این مسئله که بیماری الزایمز مغز را درگیر می کند و در کشور ما به پویایی مغز زیاد توجه نمی شود، گفت: کارهایی که برای پویا نگه داشتن مغزمان باید انجام دهیم را انجام نمی دهیم و بیشتر کارهایی را که مغز را منفعل می کند انجام می دهیم.

DSC_0036

مثلاً مطالعه نمی کنیم، تفریح و ورزش نداریم و یا کم داریم که اینها مغز را شاداب و فعال نگه می دارد، اما در عوض ساعت ها پای تلویزیون و برنامه های ماهواره ای می نشینیم و یا با موبال بازی می کنیم که اینها باعث انفعال مغز می شود.

براتی‌سده تصریح کرد: وقتی که مغز منفعل می شود شرایط ابتلا به الزایمر تسریع و احتمال کاهش سن شیوع الزایمر به وجود می آید.

وی از هماهنگی با دستگاه ها، نهادها و به ویژه شهرداری خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد محیط ها و شهر دوستدار سالمند هستیم و قرار شده در یک منطقه با همکاری شهرداری تهران این امر عملیاتی شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: از سال آینده سلسله برنامه هایی با همکاری نهادهای بین المللی و داخلی از جمله NGO ها برای سنجش وضعیت زندگی اجرا می شود تا نیازهای مراقبتی سالمندان شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی صورت گیرد.