توجه به رفاه سالمندان یک حق است نه امتیاز

کانون جهاندیدگان گرگان یکی از مراکز غیر دولتی است که فعالیت های خود را در جهت آموزش خانواده برای مقابله با خطرات و پیامدهای سالمندی و همچنین آموزش سالمندان قرار داده است. به گزارش خبرنگار مهر، کانون جهاندیدگان یک تشکل غیر دولتی است که از سال ۸۵ در شهر گرگان فعالیت خود را آغاز کرده […]

کانون جهاندیدگان گرگان یکی از مراکز غیر دولتی است که فعالیت های خود را در جهت آموزش خانواده برای مقابله با خطرات و پیامدهای سالمندی و همچنین آموزش سالمندان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کانون جهاندیدگان یک تشکل غیر دولتی است که از سال ۸۵ در شهر گرگان فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ عضو فعال دارد. این مرکز تلاش می کند تا نگرش سالمند، خانواده ، مسئولین و کل جامعه را به سمت پذیرش سالمندی  بعنوان دوره مفیدی از زندگی معطوف کند تا به این وسیله زمینه رفاه جسمی ، روانی ، اجتماعی ، اقتصادی و معنوی برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان با کمک شخص سالمند ، مسئولین و افراد جامعه فراهم شود.

یکی از بانوانی که چندین سال است در این کانون عضو است گفت: از وقتی به این کانون وارد شدم روحیه ام خیلی تغییر کرده است وقتی چند سال پیش به دکتر رفتم به من گفتن مغزت کوچک شده است و به زودی ممکن است به الزایمر مبتلا شوی و با مطرح شدن این موضوع خانه نشین شدم.

  • به عشق کانون می آیم

خانم گلی مردانی ادامه داد: با این کانون از طریق یکی از دوستانم آشنا شدم و واقعا از زمانی که به اینجا آمده ام روحیه ایم به کلی تغییر کرده است و احساس می کنم هیچ بیماری ای در وجودم احساس نمی کنم .

مردانی در ادامه تصریح داشت: هر هفته انتظار می کشم که تا روز سه شنبه شود و به کانون بیایم چون علاقه زیادی به  کانون دارم .

رئیس هیات مدیره کانون جهان دیدگان گفت: از زمانی که سالمندان به مطب من می آمدند با مشکلات آنها آشنا شدم  و می دیدم که چگونه مورد کم لطفی کل جامعه قرار می گیرند و از همان زمان این فکر به ذهنم خطور کرد که دلیلی ندارد که ما همیشه به فکر فرزندان باشیم و نگرانی آینده آنان را داشته باشیم.

IMG15253931

صفیه هادی پور ابراز داشت: عقیده من این است که آنان باید بتوانند برای خودشان برنامه ریزی داشته باشند و با توجه به اینکه مسئولین مرکز بهداشت تلاش داشتند بتوانند جایی را داشته باشند که آموزش های شیوه سالمندی را به دیگران ارائه کنند تلاش کردیم تا این کانون فرهنگی را راه اندازی کنیم و از مرکز بهداشت نیز خواستیم تا این آموزش ها را نیز در اختیار ما بگذارند.

وی افزود: مطرح کردن موضوع سالمندی دردی مشترک و همه گیر است چرا که روزی همه ما به آن مبتلا می شویم و با توجه به افزایش نرخ سالمندی این درد به طور جداگانه حل نخواهد شد و مسئولین و دستگاه های مختلف باید تلاش کنند تا راه چاره ای  برای این درد مشترک پیدا کنند.

هادی پور بیان داشت: همه دستگاه ها باید تلاش کنند تا بتوانند کار مشترکی را در این زمینه آغاز کنند و بتوانیم با هم اندیشی  به نیاز سالمندان توجه کنیم، امروز شاهد آغاز هم اندیشی شورای شهر و سازمان فرهنگی و ورزشی با یک نهاد مردم نهاد هستیم.

  • برنامه ریزی برای رفاه سالمندان باید انجام شود

وی  با عنوان اینکه نیاز سالمندان باید مطرح شود قبل از اینکه بحران این موضوع جامعه را فرا بگیرد ، عنوان داشت: برنامه ریزی برای رفاه و زندگی سالمندان قبل از اینکه جمعیت دو و شش دهم درصدی سالمندان به یک بحران برای جامعه تبدیل شود باید انجام شود و با توجه به رشد تکنولوژی، روش های قدیمی برای ادامه مسیر مورد توجه نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره کانون جهان دیدگان با بیان اینکه توجه به رفاه سالمندان یک حق است نه امتیاز اظهار داشت: از مسئولین جامعه انتظار است تا برنامه ریزی های کارشناسانه در این زمینه انجام شود تا با رعایت اعتقادات مذهبی و همیاری همه افراد  زمینه ارتقاء کیفیت زندگی را برای افراد  سالمند به وجود آوریم .

عضو هیئت مدیره کانون جهان دیدگان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ میلیون سالمند در جهان وجود دارد عنوان داشت: پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ تعداد سالمندان در جهان به یک میلیارد نفر خواهد رسید و همچنین در حال حاضر در کشور  سالمندان هشت و ۲۶ دهم درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که این تعداد تا سال ۱۴۲۹ به ۲۴ و نه دهم درصد خواهد رسید.

شایسته احمدی بر لزوم توجه خاص به سالمندان تاکید کرد و گفت: نگاه جامعه به سالمندان فقط نگاهی از روی تکریم  است در حالی که سالمندان نیاز به برنامه های فرهنگی و هنری و ورزشی زیادی دارند که متاسفانه به این گروه توجه زیادی ندارند  و این یک معضل محسوب می شود.

وی افزود: این کانون تلاش کرده است تا محیطی را برای سالمندان به وجود بیاورد که از آن لذت ببرند و  سعی داریم تا با دعا و ورزش به آنها شادابی اهدا کرده و همچنین با بردن سالمندان به مکان ها تفریحی  و برگزاری کلاس های متعدد روحیه آنان را تقویت کنیم.

  • پرستاران متخصص برای سالمندان انتخاب شود

احمدی با انتقاد از برخی از پرستارانی که برای سالمندان انتخاب می شوند ابراز داشت: متاسفانه برخی از این پرستاران تخصص لازم را در زمینه های متفاوت برخورد با سالمندان ندارند که اغلب باعث سالمند آزاری می شوند و مشکلات زیادی را برای  سالمندان به وجود می آورند.

وی با اشاره درآمدهای کانون بیان داشت: یک مقدار از هزینه های کانون از حق عضویت هایی است که به صورت کاملا دلخواه از افراد گرفته می شود و یک مقدار نیز از برگزاری کلاس و فعالیت هایی که اعضای کانون انجام می دهند که البته در حال حاضر مشکل مالی وجود دارد ولی هیچ وقت بین اعضای هیئت مدیره مشکلاتی در زمینه مالی به وجود نیامده که باعث اختلاف بین آنها شود.

این مسئول اضافه کرد: البته سازمان فرهنگی و ورزشی یک مقدار از هزینه های اجاره و پیش پرداخت این ساختمان را نیز تقبل کرده اند.

  • نباید فقط به هفته سالمند اکتفا کرد

عضو هیئت مدیره کانون جهان دیدگان با بیان اینکه به  هفته سالمند نباید اکتفا کنیم، اذعان داشت: در استان باید بتوانیم  شورای سالمندان را تشکیل دهیم و به هفته سالمندان اکتفا نکنیم وحداقل برای  سالمندان  بیمه  و یا حق بازنشستگی در نظر بگیرند .

صفیه پورهادی  در ادامه تصریح کرد: هر کسی که سالمند می شود  باید بتوانیم بر حسب توانایی سالمند برنامه ریزی  شود  که بتوانند به این طریق سالمند در رفاه زندگی کند .
وی افزود: کل جامعه تلاش کند تا به نیازهای سالمندان جواب دهد  و نگران آیندگانی هستیم که روزی سالمند می شوند و برای آنان هیچ برنامه ای در نظر گرفته نشود.

هادی پور با بیان اینکه ما نیاز به سازمانی  مستقل برای سالمندان داریم ، تاکید کرد: باید برنامه ریزی های لازم انجام شود تا بدانیم چگونه می توانیم این سازمان را ایجاد نماییم و با استفاده از این سازمان می خواهیم ارتباط بین نسل ها را حفظ کرده و مشکلات سالمندان را برطرف نماییم.

در ادامه مدیر سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان  گفت: این کانون تنها مرکز و موسسه ای است که در رابطه با سالمندان کار خدمات فرهنگی انجام می دهد و توانسته است کارهای بسیار خوبی انجام دهد و امید را در دل اعضای سالمند خود انجام دهد.

علی اکبر حسین خانی  زمان به سرعت خواهد گذشت  و همه ما به دوران سالمندی  خواهیم رسید و باید تلاش شود با همه بضاعتی که داریم بتوانیم سرمایه گذاری کنیم  تا طرح نوعی  برای سالمندان ایجاد کنیم ،چرا که کار خیر فقط به مدرسه ساختن و مسجد ساختن نیست و باید تلاش کنیم این گنجینه های  محبت و تجربه  برایشان خدمات مفید را فراهم کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان  اذعان داشت: این حرکت باید توسعه پیدا کند و اگر خدا بخواهد این عملکرد را  به وزارتخانه منعکس می کنیم چرا که این عشق و محبت و مدیریت حکیمانه واقعا ستودنی است.

در ادامه رئیس بهزیستی شهرستان گرگان اظهار داشت: افتخار می کنیم که این موسسه مجوزش را از بهزیستی دریافت کرده است و این تنها مرکزی است که به سالمندان به طور خصوصی خدمات رسانی می کند.

فرهاد ثانی ادامه داد: هم اکنون در استان غیر از مراکز شبانه روزی  یک مرکز روزانه  راه اندازی شده است که به سالمندان خدمات  فرهنگی و پزشکی ارائه میدهد  و همچنین طرح ویژه مراقبین  همراه با تیم کاملی از روانشناس، کاردرمان،  پزشک و پرستار وجود دارد که هفته ای دو بار به  سالمندان ارائه خدمت می دهند.

وی افزود: یکی از کارهای دیگری که  بهزیستی آغاز کرده است آغاز پروژه ارزیابی عملکرد مناسب سازی محیط و مبلمان شهری است که این کار با همکاری ۳۱ دستگاه دیگر در استان آغز شده است  تا به این وسیله بتوانیم محیط را برای رفت و آمد افراد سالمند و معلول آماده کنیم.