سالمندان دیابتی به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند

سالمند مبتلا به دیابت به دلیل مسایل مرتبط با افزایش سن، علاوه بر مراقبت‌های کلی به مراقبت‌های ویژه‌ای هم نیاز دارد. [divider] به گفته متخصصان پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهار عوارض ناشی از دیابت در سالمندان مشکل تر از سایر گروه‌های سنی است. بنابراین باید از سالمندان مراقبت‌های ویژه ای […]

سالمند مبتلا به دیابت به دلیل مسایل مرتبط با افزایش سن، علاوه بر مراقبت‌های کلی به مراقبت‌های ویژه‌ای هم نیاز دارد.

[divider]

به گفته متخصصان پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهار عوارض ناشی از دیابت در سالمندان مشکل تر از سایر گروه‌های سنی است.

بنابراین باید از سالمندان مراقبت‌های ویژه ای به عمل آید تا از بروز اینگونه عوارض جلوگیری شود.با توجه به اینکه ممکن است سکته قلبی در مبتلایان به دیابت با درد زیادی همراه نباشد و حتی گاهی بدون درد باشد، لازم است سالمند دیابتی که عوامل زمینه ساز بروز سکته قلبی مانند چربی خون بالا را نیز دارد به طور مرتب تحت نظر متخصص قلب و عروق باشد و از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزش‌های طولانی مدت بپرهیزد.

تمیز نگه داشتن تمام قسمت‌های بدن در سالمندان مبتلا به دیابت بسیار مهم است چراکه میکروب می‌تواند از راه ترک‌های کوچک پوست به داخل بدن راه یافته و عفونت جدی ایجاد کند.معمولا پوست افراد سالمند خشک است و پس از شست و شو، خشکتر هم می‌شود بنابراین در این شرایط می‌توان پس از استحمام و شست و شو با یک کرم ملایم یا روغن مخصوص آن را چرب کرد.

یبوست می‌تواند یکی از نشانه‌های افزایش قند خون باشد چراکه افزایش ادرار ناشی از بالا رفتن قند خون، موجب کم آبی بدن و جذب مایعات از روده‌ها و یبوست شود؛ با نوشیدن مایعات فراوان و کنترل قند خون می‌توان مشکل یبوست را حل کرد.

عفونت‌های ادراری در زنان مسن دیابتی شایع است که در این موارد حتما باید بیمار به پزشک مراجعه کند. متخصصان به سالمندان مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند در صورت بروز تب حتما به پزشک مراجعه کنند.اندازه گیری مرتب قندخون و ثبت آن در سالمندان مبتلا به دیابت ضروری است؛ آزمایش قندخون ناشتا بهترین راهنما برای دانستن وضعیت قندخون است.

بیشتر سالمندان به علت مشکلات بینایی ناشی از بالا رفتن سن از عینک استفاده می‌کنند اما سالمند مبتلا به دیابت علاوه بر پیری به دلیل بیماری دیابت دچار تغییراتی در بینایی می‌شوند که نباید به آنها بی توجه باشند.

تاری دید از جمله مشکلات شایع بینایی در افراد دیابتی است که از علل آن می‌توان به بالارفتن قندخون، بیماری شبکیه چشم، آب مروارید و آب سیاه اشاره کرد.در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی، سالمندان مبتلا به دیابت باید به پزشک مراجعه کنند؛ این سالمندان حتی اگر هیچ شکایت و ناراحتی چشمی ندارند، حداقل یک بار در سال برای معاینه دقیق باید به چشم پزشک مراجعه کنند.

زخم پا یکی از دلایل شایع بستری شدن سالمندان مبتلا به دیابت در بیمارستان‌ها است بنابراین آنان هر روز باید پاهای خود را از نظر زخم شدن، دقیقا بررسی کنند.پاها هر روز باید شسته و خشک شده و بعد از خشک کردن با وازلین یا کرم‌های مرطوب کننده، چرب شوند؛ بین انگشتان پاها کاملا خشک شده و از چرب کردن آنها باید پرهیز شود.سالمندان مبتلا به دیابت باید در منزل دمپایی و جوراب بپوشند و قبل از پوشیدن آنها از نبودن جسم خارجی در آن مطمئن شوند.

دمپایی، کفش یا جوراب‌ها نباید تنگ باشند و این سالمندان باید از پوشیدن دمپایی‌های دارای نوار بین انگشتی اجتناب کنند.تمیز بودن جوراب ها، کوتاه نشدن ناخن‌ها از ته و مراجعه فوری به پزشک در صورت مشاهده هر گونه سرخی، درد و تورم در پاها از دیگر توصیه‌های متخصصان به سالمندان دچار دیابت است.

برخی علایم خطر زخم پای دیابت شامل سخت شدن پوست در قسمتی از کف پاها، وجود کرختی و بی حسی در قسمتی از پاها، چنگالی یا خمیده شدن انگشتان، احساس گزگز و مورمور شدن پاها به ویژه هنگام شب است.سالمندان مبتلا به دیابت همچنین باید به تغذیه و ورزش خود توجه داشته باشند.