دانشگاه نیویورک

تاثیر گرمای شدید بر حافظه و مهارت فکری سالمندان

این مطالعه که بر روی ۹۵۰۰ بزرگسال آمریکایی انجام شد، نشان داد افرادی که در طی ۱۲ سال در معرض امواج گرما قرار داشتند، کاهش شدیدتری در عملکرد شناختی و مهارت‌های ذهنی مانند حافظه، استدلال و قضاوت نشان دادند.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، این مطالعه که بر روی ۹۵۰۰ بزرگسال آمریکایی انجام شد، نشان داد افرادی که در طی ۱۲ سال در معرض امواج گرما قرار داشتند، کاهش شدیدتری در عملکرد شناختی و مهارت‌های ذهنی مانند حافظه، استدلال و قضاوت نشان دادند.

«یونیانگ چوی»، محقق ارشد، از دانشگاه نیویورک، گفت: «زوال شناختی پیچیده است و تحت تأثیر عوامل بسیاری است. تفکیک تأثیر خاص گرمای شدید از این شبکه پیچیده، اقدامی چالش برانگیز است.»

به گفته چوی، «در عین حال، دلایلی وجود دارد که قرار گرفتن مکرر در معرض امواج گرما می‌تواند بر قدرت ذهنی افراد مسن تأثیر بگذارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «گرمای شدید می‌تواند عملکرد ذهنی را در کوتاه‌مدت کسل‌کننده کند، و قرار گرفتن در معرض مداوم در طول زمان ممکن است باعث التهاب شود و به سلول‌های مغز آسیب برساند.»

برخی از بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک، از جمله فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی، با افزایش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مرتبط هستند- احتمالاً به این دلیل که جریان خون به مغز را مختل می‌کنند. گرمای شدید ممکن است این شرایط را بدتر کند.

چوی گفت: «فراتر از آن، گرمای طاقت‌فرسا خوابیدن یا خروج از خانه را برای ورزش یا فعالیت‌های اجتماعی سخت می‌کند. همه این‌ها می‌توانند بر شناخت افراد مسن تأثیر بگذارند.»

این یافته‌ها بر اساس ۹۴۴۸ بزرگسال آمریکایی ۵۰ ساله و بالاتر است که در طی ۱۲ سال به طور مکرر تست‌های شناختی انجام داده اند. محققان از داده‌های دما از یک پایگاه داده دولتی برای برآورد قرار گرفتن طولانی مدت شرکت کنندگان در معرض امواج گرما استفاده کردند.

تیم چوی دریافت که قرار گرفتن در معرض گرما در ابتدا با نمرات شناختی افراد مسن مرتبط نیست.

اما زمانی که آنها افراد را در طول زمان بررسی کردند، تصویر متفاوت بود: قرار گرفتن در معرض گرمای شدید با کاهش سریع‌تر نمرات شناختی مرتبط بود.