زنان باردار و سالمندان برای جلوگیری از گرمازدگی کمتر در فضای باز حضور پیدا کند

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش خبرنگار ایمنا، تابستان امسال گرمای هوای بی‌سابقه در کل کشور حاکم شد به گونه‌ای که با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت حفظ سلامت هم‌وطنان، هیئت دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه یازدهم و دوازدهم مردادماه را تعطیل اعلام کرد و نسبت به قرار نگرفتن […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش خبرنگار ایمنا، تابستان امسال گرمای هوای بی‌سابقه در کل کشور حاکم شد به گونه‌ای که با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت حفظ سلامت هم‌وطنان، هیئت دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه یازدهم و دوازدهم مردادماه را تعطیل اعلام کرد و نسبت به قرار نگرفتن افراد در هوای گرم و گرمازدگی هشدار داد.

سالمندان و زنان باردار با افزایش دمای هوا کمتر در فضای باز حضور یابند

سیده فاطمه یعقوبی، فوق تخصص نفرولوژی بالغان با اشاره به گرمای هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: توصیه می‌کنم افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و سالمندان، کمتر در فضای باز حضور یافته یا فعالیت‌های روزانه خود را در ساعات اولیه صبح یا بعد از غروب آفتاب انجام دهند.

وی در خصوص راهکارهای حفظ سلامتی در مواجهه با گرمازدگی افزود: گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که درجه حرارت بدن به صورت غیرطبیعی بالا و بدن، گرما را از خود خارج نمی‌کند.

فوق تخصص نفرولوژی بالغان با بیان اینکه گرمازدگی دارای حالت‌های خفیف تا شدید است، تصریح کرد: در مراحل اولیه گرمازدگی می‌توان با نوشیدن مایعات و تهویه مطبوع محیط، علائم را در افراد بهبود بخشید.

وی گفت: علائم حالت‌های خفیف گرمازدگی و حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، تعریق زیاد، افت فشار، تشنگی شدید، ضعف اندام‌ها و بالا رفتن دمای بدن از حد نرمال از جمله این موارد است.

یعقوبی با تاکید بر مصرف مایعات و میوه‌های خنک برای کاهش و جلوگیری از گرمازدگی و مصرف میوه همچون هندوانه را مؤثر دانست و ادامه داد: مصرف قهوه و چای توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی در مراحل شدیدتر تاکید کرد: در مراحل شدیدتر گرمازدگی، رنگ بدن قرمز، گاهی آفتاب سوختگی ایجاد شده، ضربان نبض و تنفس افزایش می‌یابد و دمای بدن به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.

فوق تخصصی نفرولوژی بالغان اظهار کرد: در مراحل بالای گرمازدگی اختلال هوشیاری و غش نیز اتفاق می‌افتد و تاکید بر این است فرد گرمازده در اولین فرصت به اورژانس انتقال داده شود؛ گرمازدگی در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، کلیوی و کبدی هستند شدیدتر است و اختلال در دستگاه‌ها را تشدید می‌کند و گاهی شاهد غلظت بالای ادرار هستیم.

راهکارهایی برای کاهش خطر گرمازدگی

پیش‌تر نیز امین صابری‌نیا، متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گرمازدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن، درمان متفاوتی دارد، اظهار کرد: گرمازدگی فوریتی پزشکی است و اگر فردی دچار گرمازدگی شد، باید به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

وی گفت: به طور کلی در گرمای بیش از ۳۵ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد باید بیشتر بحث گرمازدگی را مورد توجه قرار دهیم و با راهکارهایی مؤثر از خودمان مراقبت کنیم.

متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و اضافه کرد: سعی کنید در تابستان که گرم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کنیم در ساعاتی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا بعدازظهرها از منزل خارج شوید.

وی خاطرنشان کرد: در تابستان و روزهای گرم لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید؛ همچنین از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی اجتناب کنید.

صابری‌نی با اشاره به اهمیت انجام کمک‌های اولیه در درمان گرمازدگی، تاکید کرد: قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی می‌توان با تعویض لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار به او کمک کرد، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنید، فرد را به مکانی خنک انتقال دهید و ملحفه‌ای خیس دور او بپیچید، بیمار را در معرض باد خنک قرار دهید، می‌توانید روی دست‌ها و پاهای بیمار آب بریزید و همزمان ماساژ دهید و از کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.