حساس‌سازی جامعه استراتژی مقابله‌ای پیشگیری از آلزایمر

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی، حساس‌سازی جامعه را اولین قدم تحقق استراتژی مقابله‌ای پیشگیری از آلزایمر دانست و گفت: تاکنون فعالیت متمرکز و مؤثری در دستگاه‌ها و نهادها صورت نگرفته است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، حساس‌سازی جامعه را اولین قدم تحقق استراتژی مقابله‌ای پیشگیری از آلزایمر دانست و گفت: تاکنون فعالیت متمرکز و مؤثری در دستگاه‌ها و نهادها صورت نگرفته است.

فرید براتی سده در کارگروه تخصصی کنترل رشد آلزایمر و اختلالات شناختی دوره سالمندی با بیان اینکه اختلالات شناختی عصبی به عنوان یکی از اختلالات شایع که با افزایش سن بروز پیدا می‌کند، گفت: آلزایمر یا خردسودگی عمده‌ترین اختلال عصبی و شناختی است که قبل از افزایش سن شروع می‌شود؛ از این‌رو با تشکیل کارگروه تخصصی درصدد پیشگیری از آلزایمر هستیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور فعالیت مغز و مطالعه را یکی از عوامل پیشگیری از آلزایمر برشمرد و افزود: متاسفانه سرانه مطالعه کشور بسیار پایین است و این مسئله را گروهی به حساب حجم فزاینده وسائل نوآورانه تکنولوژیکال می‌گذارند که نگرانی را به همراه دارد.

2L3A9488

وی با بیان اینکه تاکنون در خصوص پیشگیری از آلزایمر فعالیت متمرکز و مؤثری در دستگاه‌ها و نهادها صورت نگرفته است، تصریح کرد: ابتدا باید حساس‌سازی را در راستای استراتژی مقابله‌ای دنبال کنیم و در این میان دست رسانه‌ها را برای تهیه محتوای متناسب با دوره سالمندی می‌فشاریم؛ چراکه مسئله سلامت سالمندان در کشور، تنها سلامت محض نیست و مسائل گسترده‌ای چون امور بیمه‌ای، امور رفاهی و …  را شامل می‌شود.

براتی، تشکیل این کارگروه را پیرو مصوبه شورای ملی سالمندان و تاکید مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر بررسی مباحث اختلالات شناختی و آلزایمر عنوان کرد و گفت: امیدواریم ضمن حساس‌سازی مردم و مسئولان بتوانیم برنامه‌های جامعی را در راستای ارتقاء سلامت شناختی، پایش، پیشگیری و مدیریت اختلالات شناختی در سالمندی، آموزش مراقبین و حمایت از طرح‌های NGOها در زمینه علمی و اجرایی داشته باشیم.