۱۰ نشانه هشدار دهنده آلزایمر

گزارش آمار مبتلایان به آلزایمر در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که نزدیک به ۴۴ میلیون نفر در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا هستند درحالی که از هر چهار نفر مبتلا، تنها بیماری یکی از آنها به درستی تشخیص داده می‌شود.

گزارش آمار مبتلایان به آلزایمر در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که نزدیک به ۴۴ میلیون نفر در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا هستند درحالی که از هر چهار نفر مبتلا، تنها بیماری یکی از آنها به درستی تشخیص داده می‌شود.


براساس گزارش CNN، آمارها نشان می‌دهند کشورهای اروپای غربی بالاترین میزان ابتلا به این بیماری را دارند و آمریکای شمالی از نظر تعداد مبتلایان دومین رتبه را در جهان دارد، به حدی که در هر ۶۸ ثانیه یک آمریکایی به آلزایمر مبتلا می‌شود. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ تعداد مبتلایان به این بیماری سه برابر شود.

این بیماری در کشورهای اروپایی و آمریکا که بالاترین آمار ابتلا را دارند،‌ یکی از ۱۰ دلیل اصلی مرگ انسان‌ها به شمار می‌رود بیماری که قابل پیشگیری،‌درمان و یا مهار شدن نیست.

با این‌همه متخصصان معتقدند تشخیص زودهنگام برای کمک به بهبود زندگی روزمره بیماران بسیار حیاتی است. این بیماری بسیار موذی است و در شرایطی که هیچ نشانه خاصی وجود ندارد،‌این احتمال هست که بیماری درحال پیشرفت باشد. از این رو شناسایی زودهنگام مبتلایان می‌تواند فرصت بهتری برای آغاز زودهنگام درمان فراهم آورد زیرا به نظر می‌آید درمان زودهنگام اثرگذاری بهتری بر مبتلایان دارد.

با این‌همه اگرچه تشخیص زودهنگام می‌تواند منجر به اثرگذاری بهتر بر روند درمان شود، بررسی‌هایی که از تست‌های آنلاین تشخیص آلزایمر انجام گرفته نشان می‌دهد این تست‌ها از دقت پایینی برخوردارند و اعتبار علمی ندارند. به گفته جولی روبیلارد محققی که به تازگی این گزارش را در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر ارائه کرده، رفتارهای خودتشخیصی از محبوبیت بالایی برخوردارند زیرا به صورت رایگان و در قالب تست‌های مختلف قابل دسترس هستند اما حقیقت این است که این تست‌ها قابل استناد نبوده و از اعتبار علمی برخوردار نیستند و به جای آنکه کارامد باشند،‌به شدت مخرب و نامناسب هستند.

این درحالی است که تشخیص نادرست آلزایمر برای بیماران خسارات مالی فراوانی در پی خواهد‌داشت، مبلغی درحدود ۱۴ هزار دلار در سال برای هر بیمار.

اما درصورتی که تشخیص زودهنگام درست و بر مبنای علمی صورت گیرد،‌می‌تواند از نظر مالی بسیار به نفع بیمار و خانواده‌اش تمام شود. از این رو انجمن بین‌المللی آلزایمر ۱۰ نشانه مهم که از ابتلا به این بیماری خبر می‌دهند را معرفی کرده‌است که در صورت مشاهده در افراد می‌توان آنها را برای معاینه دقیق‌تر به پزشک معرفی کرد:

۱- تغییرات شدید در حافظه که منجر به مختل شدن زندگی روزمره شود.

۲- دشواری در برنامه‌ریزی یا حل کردن مشکلات.

۳- دشواری در انجام وظایف روزمره در خانه،‌محل کار و یا در اوقات فراغت.

۴-گنگی و گیجی درباره زمان و مکان.

۵- دشواری در درک تصاویر و ارتباطات فضایی اجسام با یکدیگر.

۶- بروز مشکلی جدید در بیان و یا نوشتن واژه‌ها.

۷- جا‌به‌جا کردن اجسام و ناتوانی در به یاد‌آوردن مکان جدید آنها.

۸- کاهش توانایی یا ناتوانی در قضاوت کردن.

۹- دوری کردن از کار یا فعالیت‌های اجتماعی.

۱۰- تغییر در حالات روحی و یا شخصیت.

اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری شاید در قالب واژه‌ها نگنجد،‌همین‌بس که آگاهی به موقع از وجود این بیماری می‌تواند به معنی سال‌های سال زندگی بیشتر و حافظه شفاف‌تر برای بیمار باشد.