پاتوق‌های سالمندان با عنوان «مهر و گفتگو»

 

 

محله‌محوری

این سیاست با الهام از الگوی «کوچک‌سازی دولت» به دنبال استفاده از ظرفیت محلات در ارائه خدمات اجتماعی است. مهم‌ترین برنامه در این حوزه، *طرح سلام* (سلامت اجتماعی محله محور) است که با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و به‌صورت آزمایشی در منطقه ۴ تهران و یک مدرسه در هر استان اجرایی می‌شود.

این طرح مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود:

– اجرای CBR در شهرها؛

– مهارت‌آموزی و استعدادیابی نوجوانان؛

– طرح مهر و گفت‌وگو برای ارتقای نشاط و سلامت سالمندان؛

– تشکیل تعاونی‌های محله‌محور؛

– تعامل با آموزش‌وپرورش، استانداری‌ها، بانک رفاه و انجمن‌های تخصصی برای پیشبرد اهداف.

قرار است این طرح به‌صورت ملی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر محترم رفاه افتتاح شود.

## **تکمیل سیاست چهارم: محله‌محوری و اجرای طرح سلام**  

با توجه به اهمیت کاربست رویکرد محله‌محوری در خدمات اجتماعی، *طرح سلام* به‌عنوان یک برنامه ملی در دستور کار قرار گرفته است. این طرح با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش شکل گرفته و تفاهم‌نامه آن به امضای طرفین رسیده است. دستورالعمل اجرای طرح به استان‌ها ارسال می‌شود و هر استان موظف است یک مدرسه منتخب (علاوه بر پایلوت منطقه ۴ تهران) را برای آغاز فعالیت‌ها مشخص کند.

 

### **ساختار اجرایی طرح**  

– **شورای راهبری ملی**:

– رئیس شورا: مدیرکل سازمان

– دبیر اجرایی: دکتر ذکایی

– دبیر علمی: دکتر احترامی

– **وظایف شورا**:

هدایت راهبردی، تصویب برنامه‌های محله‌ای، پایش عملکرد استان‌ها و پیوند اقدامات با دیگر طرح‌های ملی سازمان.

### **فعالیت‌های آغازین در محلات**

۱٫ اجرای برنامه‌های موجود و آماده‌ی بهره‌برداری – مانند ‌CBR شهری، غربالگری و مهارت‌آموزی نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال، و طرح «مهر و گفت‌وگو» برای سالمندان (با مشارکت ۳ هزار مشاور سالمندی).

۲٫ تشکیل تعاونی‌های محله‌محور با همکاری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها.

۳٫ ارتباط‌گیری با انجمن اپتومتری ایران برای آموزش و ارتقای سلامت بینایی سالمندان.

۴٫ هماهنگی با صندوق کار و امنیت اجتماعی برای راه‌اندازی *باشگاه کارآفرینان محله*.

### **گام‌های اجرایی استانی**  

مدیران استانی موظف‌اند:

– خودآگاهی کامل نسبت به اهداف و فرایند طرح ایجاد کنند.

– مدیرکل آموزش‌وپرورش استان را طبق مفاد تفاهم‌نامه و دستورالعمل طرح، توجیه کنند.

– اطلاع‌رسانی و هماهنگی مستقیم با استاندار محترم استان.

– رایزنی با مدیر شعب بانک رفاه کارگران استان برای راه‌اندازی «حساب محله امید».

– ایجاد ظرفیت‌های ویژه برای پروژه‌های بومی و مؤثر در هر شهرستان.

### **زمان‌بندی و افتتاح ملی** 

آغاز رسمی طرح سلام در روز شنبه پیش‌بینی شده و بنا به شرایط، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار خواهد شد. در این مراسم، مدیران کل آموزش‌وپرورش یا معاونان سیاسی استانداران در مدرسه منتخب استان حاضر می‌شوند و از طریق ویدئوکنفرانس به مراسم ملی متصل خواهند شد.

 

همان‌طور که اشاره شد، **طرح «سلام»** یک کلان‌پروژه در حوزه سلامت اجتماعی و محله‌محوری است که بخشی از آن شامل **مراکز مهر و گفتگو** یا همان *پاتوق‌های سالمندی* است. این مراکز با هدف ایجاد فضای دوستانه، نشاط اجتماعی، کاهش احساس تنهایی سالمندان و افزایش مشارکت اجتماعی آن‌ها راه‌اندازی می‌شوند. استفاده از ظرفیت بازنشستگان، معتمدان محلی، خیرین و نهادهای مردمی برای هدایت فعالیت‌ها و پایداری پروژه، از مهم‌ترین اهداف این برنامه است.

 

### اهداف اصلی مراکز مهر و گفتگو

۱٫ ایجاد پایگاه اجتماع‌محور ویژه سالمندان در محلات.

۲٫ ارتقای سلامت روانی و اجتماعی و کاهش انزوای سالمندان.

۳٫ بهره‌گیری از تجربه و ظرفیت معتمدان و بازنشستگان در هدایت فعالیت‌ها.

۴٫ جلب حمایت خیرین و نهادهای اجتماعی برای پایداری پروژه.

۵٫ تقویت همبستگی اجتماعی و انتقال تجربیات بین‌نسلی.

 

فاز نخست اجرای این مراکز، در **مدارس منتخب** انجام خواهد شد؛ ترجیحاً مدارسی که مناسب‌سازی لازم برای حضور سالمندان (مانند نبود پله یا داشتن سرویس فرهنگی) را دارند. برنامه‌ها به‌صورت **هفتگی و ۹۰ دقیقه‌ای** شامل فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، بین‌نسلی، ورزشی سبک و گفتگوهای جمعی اجرا می‌شود.

 

### گام‌های اجرایی در استان‌ها

۱٫ **تشکیل جلسه هماهنگی استانی** با حضور مدیران کل آموزش و پرورش، بهزیستی، تعاون، شهرداری، شوراهای محلی و سایر دستگاه‌های مرتبط؛ این جلسه نقطه شروع رسمی کار و محل هم‌افزایی دستگاه‌هاست.

۲٫ **انتخاب محله و مدرسه منتخب** بر اساس معیارهای ذکرشده در شیوه‌نامه.

۳٫ **برگزاری شورای محلی** با حضور معتمدان، امام جماعت، فعالان اجتماعی، شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد برای جلب مشارکت و هماهنگی‌های محلی.

۴٫ **جلب حمایت خیرین و نهادهای محلی** برای تجهیز و پشتیبانی مرکز (مانند وسایل فرهنگی یا امکانات مناسب‌سازی).

۵٫ **اعلام رسمی مدرسه منتخب** با هماهنگی آموزش و پرورش.

۶٫ **انتخاب و آموزش تسهیل‌گران** بومی با توانایی ارتباطات اجتماعی، صبر و حوصله در کار با سالمندان.

۷٫ **فراخوان سالمندان و بازنشستگان** محلی برای حضور در برنامه‌ها.

۸٫ **افتتاح رسمی مرکز** هم‌زمان با افتتاحیه ملی و آغاز فعالیت‌ها.

۹٫ **اجرای دوره‌های آموزشی و برنامه‌های اجتماع‌محور** با راهبری تسهیل‌گر و زیر نظر دبیرخانه شورای ملی سالمندان.

۱۰٫ **پایش و ارزیابی** عملکرد و ارسال گزارش منظم به دبیرخانه.

 

### ساختار پشتیبان طرح در استان‌ها

– **شورای راهبری طرح سلام** به ریاست مدیرکل بهزیستی استان تشکیل و سیاست‌ها را ابلاغ می‌کند.

– همه حوزه‌های تخصصی سازمان بر اساس راهنمای اجرایی، مأموریت‌های خود را در ذیل این شورا اجرا می‌کنند.

– شاخص‌ها، زمان‌بندی‌ها و الزامات در بخشنامه‌ها و پیوست‌های ارسالی مشخص شده است.

 

### چهار ستون اصلی طرح سلام

۱٫ **تشکل‌های خودیار**: گروه‌های تسهیل‌گر برای انتقال تجربه و مهارت.

۲٫ **شبکه داوطلبان**: حقیقی و حقوقی برای پاسخ به نیازهای محلی.

۳٫ **خدمات شبکه**: خدمات دولتی و اجتماعی در قالب طرح.

۴٫ **تشکل محلی**: متشکل از ساکنان محله، شامل معتمدان، جوانان، زنان، افراد کمتر برخوردار و سایر اقشار.

در پایان تأکید می‌شود که این برنامه، یک حرکت ملی در تقویت سرمایه اجتماعی، ارتقای سلامت روان و ایجاد وفاق بین‌نسلی است و موفقیت آن نیازمند **هم‌افزایی دستگاه‌ها، جلب مشارکت مردم، استفاده خلاقانه از منابع و پشتیبانی مداوم** خواهد بود.

با آرزوی توفیق برای همه همکاران در اجرای موفق این طرح.

### هماهنگی با آموزش و پرورش

در خصوص تعامل با آموزش و پرورش، حتماً یک جلسه ستادی در سطح ملی برای مدیران این حوزه برگزار خواهد شد، اما تأکید می‌کنیم که استان‌ها **منتظر این جلسه نمانند**.

تفاهم‌نامه به استان‌ها ارسال شده و شایسته است که ادارات کل بهزیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جلسات مشترک خود را با ادارات کل آموزش و پرورش تشکیل دهند. در صورت وجود هرگونه ایراد یا ابهام، موضوع به دبیرخانه منعکس شود تا پیگیری لازم صورت گیرد.

 

### موضوع تسهیل‌گران

آموزش‌های لازم به تسهیل‌گران توسط دبیرخانه شورای ملی سالمندان ارائه خواهد شد و حوزه‌های تخصصی دیگر نیز متناسب با مأموریت خود این آموزش‌ها را تکمیل می‌کنند.

با توجه به تجربه‌های گذشته و هزینه و زمانی که برای این بخش صرف می‌شود، پیش از آغاز رسمی فعالیت، تسهیل‌گران مراکز مهر و گفتگو در **یک مصاحبه و ارزیابی آنلاین شفاهی** شرکت می‌کنند. این کار به منظور اطمینان از صلاحیت فردی و تخصصی آن‌ها انجام می‌شود تا در ادامه، استان‌ها با مشکل مواجه نشوند.

 

### جلب مشارکت ذی‌نفعان و خیرین

الگوها و مدل‌های پیشنهادی استان‌ها برای جلب منابع و حمایت‌های مردمی مورد استقبال دبیرخانه قرار می‌گیرد و خلاقیت، به‌عنوان یک معیار جدی در ارزیابی عملکرد استان‌ها مدنظر خواهد بود. نمونه‌هایی مانند اقدام اداره کل بهزیستی کرمان می‌تواند به‌عنوان تجربه موفق مورد بررسی قرار گیرد.

 

### استفاده مشترک از مدارس منتخب

هر استان موظف است **یک مدرسه منتخب** را به‌عنوان پایگاه اجرای طرح انتخاب کند.

در این مدرسه، همه فعالیت‌های ذیل طرح سلام (از جمله مراکز مهر و گفتگو، طرح استعداد‌یابی، طرح توانبخشی شهری «CBR» و سایر برنامه‌ها) در روزها یا زمان‌بندی‌های مجزا اجرا می‌شود. هدف این است که از یک بستر مشترک، برای چند مأموریت استفاده شود و تمرکز عملیاتی حفظ گردد.

 

### جلسات ملی و استانی

نشست ملی با مدیران آموزش و پرورش برگزار خواهد شد، اما برگزاری جلسه هماهنگی استانی به عهده خود استان‌هاست و نباید منتظر تصمیمات ملی ماند.

افتتاحیه مراکز مهر و گفتگو **به احتمال زیاد در روز شنبه** برگزار می‌شود و اطلاع‌رسانی رسمی آن به‌زودی انجام خواهد شد.

 

### علت اجرای آزمایشی در استان‌ها

تجربه پایلوت در استان تهران (با ۲۲ مدرسه) به‌دلیل تفاوت زیست‌بوم اجتماعی و فرهنگی، قابل تعمیم کامل به سایر استان‌ها نیست. هر استان باید با اجرای آزمایشی در یک مدرسه، نقاط ضعف و چالش‌های خود را شناسایی و رفع کند تا اجرای سراسری پروژه بدون مشکل انجام شود.

 

### وضعیت شیوه‌نامه‌ها و اصلاحات

شیوه‌نامه اصلی طرح سلام و پروژه‌های زیرمجموعه آن، به استان‌ها ابلاغ شده است، اما **قابلیت بازنگری و اعمال پیشنهادات** وجود دارد. توصیه‌ها و اصلاحات پیشنهادی استان‌ها در بازنگری‌های بعدی لحاظ خواهد شد.

 

### محوریت اجرای طرح در استان‌ها

طرح «سلام» رویکردی محله‌محور و اجتماع‌محور دارد و تمامی حوزه‌های مرتبط سازمان، متناسب با تخصص خود، در چارچوب سیاست‌های شورای راهبری استان درگیر اجرای آن هستند. واحدی به‌صورت مستقل وظیفه کل طرح را برعهده ندارد و هم‌افزایی میان بخش‌ها اصل اساسی اجرای موفق پروژه است.

### انتصاب مسئول استانی طرح

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، مدیرکل بهزیستی استان موظف است یک نفر را به‌عنوان **متولی اصلی طرح سلام در استان** منصوب کند. این فرد، مشابه انتصاب آقای دکتر احترامی به‌عنوان قائم‌مقام طرح توسط جناب آقای دکتر حسینی در سطح ملی، مسئول پیگیری و هماهنگی تمامی امور مرتبط با طرح سلام در استان خواهد بود.

معمولاً **معاون توانبخشی استان** متولی اصلی این مأموریت است. همچنین **معاون سلامت اجتماعی** به‌عنوان معاون تخصصی طرح سلام نیز علاوه بر وظایف عادی خود، مسئولیت این طرح را به‌عهده می‌گیرد. هر پروژه زیرمجموعه که به یک حوزه تخصصی خاص تعلق دارد، تحت مدیریت کلان همان حوزه اجرا می‌شود و لازم است مدیر آن حوزه در جلسات طرح سلام حضور یافته و گزارش اقدامات خود را ارائه کند.

 

### هماهنگی با استانداران و دستگاه‌ها

برای همراه‌سازی استانداران و مدیران آموزش و پرورش، از طریق وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش دستور لازم جهت همکاری صادر خواهد شد. با این حال، پیشنهاد می‌شود استان‌ها به‌صورت مستقیم با استاندار خود جلسه بگذارند و طرح را معرفی کنند، چراکه معمولاً استانداران از برنامه‌هایی که موجب وفاق اجتماعی و هم‌افزایی محلی می‌شود استقبال خواهند کرد.

 

### استفاده از ظرفیت «مراکز مثبت زندگی»  

هرچند مدارس آموزش و پرورش بستر اصلی اجرای طرح محسوب می‌شوند، ظرفیت ارزشمند و انگیزه‌مند **مراکز مثبت زندگی** نباید مغفول بماند. این مراکز، به‌عنوان همکاران سازمان، می‌توانند در پیشبرد اهداف طرح به‌ویژه در سطح محله نقشی مؤثر داشته باشند؛ البته باید توجه داشت برخی امکانات زیرساختی مدارس (مانند محوطه ورزشی، تعدد کلاس‌ها یا سهولت رفت‌وآمد) ممکن است در این مراکز موجود نباشد و باید متناسب با نیاز برنامه انتخاب شوند.

 

### تسهیل‌گران طرح

در طرح سلام، دو نوع تسهیل‌گر فعالیت می‌کنند:

۱٫ **تسهیل‌گران تخصصی مراکز مهر و گفتگو** که برای اجرای فعالیت‌های این مراکز آموزش می‌بینند.

۲٫ **تسهیل‌گران دارای سابقه و تجربه (۱۰ تا ۲۰ سال)** در معاونت‌ها و برنامه‌های اجتماع‌محور سازمان، که در شورای راهبری استان (بر اساس اطلاعات موجود و تأیید معاونت‌ها) به‌عنوان نیروی پشتیبان و همکار معرفی می‌شوند.

 

هدف، **یکپارچه‌سازی شبکه تسهیل‌گران** و استفاده از مبانی نظری مشترک برای اجرای برنامه‌هاست. هر خدمت یا طرح جدید، پیش از اجرا، با یک دوره آموزشی کوتاه برای تسهیل‌گران معرفی می‌شود تا آن‌ها بتوانند طرح را برای مردم محله توضیح داده، ارتباط بین خدمات متنوع را برقرار و نیازهای محلی را به منابع مناسب متصل کنند.

 

### تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش

تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش توسط وزیر و با حضور معاون اول ریاست جمهوری امضا شده و قابل استناد برای آغاز مذاکرات استانی است. بخشی از الزامات اجرایی در شیوه‌نامه مربوطه آمده و جلسات مشترک با ستاد آموزش و پرورش، تاکنون از نبود مشکل جدی در اجرا حکایت دارد. پیش‌بینی می‌شود **روز چهارشنبه** نهایی شود و از طریق آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ گردد.

 

### گسترش همکاری‌ها و پیشنهادات جدید  

– استفاده از ظرفیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی در طرح سلام، از ضرورت‌های تقویت نشاط سالمندان است. در این راستا، پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ورزش و جوانان مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.

– هرچند یک مدرسه منتخب برای اجرای پایلوت کافی است، در صورت وجود منابع و امکانات، امکان بهره‌گیری از چند مدرسه نیز وجود دارد.

 

### جمع‌بندی و ادامه جلسات

سقف زمانی جلسه امروز محدود است. در صورت نیاز استان‌ها به بررسی‌های بیشتر یا پاسخ‌گویی به پرسش‌های تکمیلی، جلسات آنلاین دیگری با هماهنگی دبیرخانه برگزار خواهد شد. حوزه مراکز مهر و گفتگو نیز متعهد به ادامه پشتیبانی و پاسخ‌گویی خواهد بود

 

### پاسخ دبیرخانه طرح  : 

– یک **سامانه هماهنگی آنلاین** طراحی شده که سه بخش دارد:

۱٫ **کانون ارائه خدمت**: در اولویت، مدرسه است. اگر امکان استفاده از مدرسه نباشد، می‌توان از سایر کانون‌های محلی استفاده کرد. کانون زمان‌های خالی خود (صبح، بعدازظهر) را در سامانه ثبت می‌کند.

۲٫ **ثبت داوطلبان**: داوطلبان تخصص، مهارت و ساعات آزاد خود را در سامانه اعلام می‌کنند.

۳٫ **اتصال داوطلب به کانون**: سامانه به‌صورت خودکار زمان مناسب را پیدا و افراد را برای خدمت یا آموزش به هم متصل می‌کند.

به‌عنوان نمونه، داوطلبی که مهارت آموزش زندگی دارد، می‌تواند زمان خالی موردنظر خود را با برنامه کانون تطبیق دهد و برنامه را انجام دهد.

– **زمان افتتاحیه**: طبق برنامه، افتتاحیه شنبه همین هفته و در هفته دولت برگزار خواهد شد. با وجود شتاب در آماده‌سازی، اجرای پایلوت در یک مدرسه کار دشواری نیست و منابع آماری و فیزیکی کافی وجود دارد.

– **انعطاف‌پذیری اجرای طرح**: راهنمای ارسالی نسخه اول است (ویراست اول) و هم امکان تغییرات در استان‌ها وجود دارد و هم نسخه‌های بعدی راهنما (ویرایش دوم تا دهم) قابل تدوین است.

 

سازمان بهزیستی کشور سند اجرایی طرح «سلام» و مراکز مهر و گفتگو را ابلاغ کرد

سازمان بهزیستی کشور با هدف ارتقای سلامت اجتماعی، تقویت انسجام محلی و افزایش نشاط اجتماعی سالمندان، سند اجرایی طرح ملی «سلام» و پروژه «مراکز مهر و گفتگو» (پاتوق‌های سالمندی) را منتشر کرد.

بر اساس این سند، مراکز مهر و گفتگو به عنوان پایگاه‌های اجتماعی محله‌محور طراحی شده‌اند تا با ایجاد محیطی دوستانه و حمایتی برای سالمندان، زمینه کاهش احساس تنهایی، افزایش تعاملات اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی آنان فراهم شود.

مراحل اجرایی این طرح شامل انتخاب مدارس یا مراکز محلی مناسب، آموزش و استقرار تسهیلگران، جلب حمایت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، و اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی متناسب با نیازهای سالمندان است.

به گفته دبیرخانه شورای ملی سالمندان، این طرح به‌صورت پایلوت در مدارس منتخب هر استان آغاز و در صورت موفقیت، به تدریج توسعه خواهد یافت. همچنین یک سامانه آنلاین برای هماهنگی فعالیت‌ها و ثبت داوطلبان پیش‌بینی شده است.

سند اجرایی مذکور بر انعطاف‌پذیری و بومی‌سازی برنامه‌ها در استان‌ها تأکید دارد و مقرر شده استان‌ها گزارش‌های منظم از روند اجرا و چالش‌ها به دبیرخانه شورای ملی سالمندان ارسال کنند.

آغاز وبینار ملی آموزش تسهیلگران «پاتوق‌های مهر و گفتگو» با حضور ۱۲۰ نفر از سراسر کشور

وبینار دوروزه آموزش تسهیلگران «پاتوق‌های سالمندان مهر و گفتگو» روز شنبه ۸ شهریورماه با حضور نزدیک به ۱۲۰ تسهیلگران از سراسر کشور به صورت آنلاین آغاز شد.

این دوره آموزشی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ میزبان نزدیک به ۱۲۰ تسهیلگر از سراسر کشور است.

نخستین روز این برنامه با سخنرانی دکتر مژگان رضازاده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان و دکتر احمد دلبری، مشاور عالی رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور سالمندان آغاز شد و در ادامه موضوعاتی همچون نگرش مثبت به سالمندی، اصول آموزش در بزرگسالان، سالمندی فعال و سالم، شبکه‌سازی هدفمند، سلامت اجتماعی، امنیت در فضای مجازی، مشارکت فعال در مداخلات، سلامت جسمی و روانی و پیشگیری از سالمندآزاری توسط اساتید و متخصصان حوزه سالمندی برای تسهیلگران ارائه گردید.

این وبینار دو روزه با هدف توانمندسازی تسهیلگران و ارتقای سطح دانش و مهارت آنان در اجرای «پاتوق‌های مهر و گفتگو» ویژه سالمندان در سراسر کشور طراحی و برگزار شده است.

سوال: طرح «سلام» یا همان سلامت اجتماعی محله‌محور چیست؟

پاسخ: این طرح یک کلان‌پروژه اجتماع‌محور و مبتنی بر محله است که با هدف تقویت مشارکت اجتماعی، کاهش هزینه‌های دولت، به‌کارگیری ظرفیت‌های محلی و ایجاد نشاط اجتماعی اجرا می‌شود.

سوال: نام‌های قبلی طرح چه بوده است؟

پاسخ: ابتدا «شبنم» نام داشت، سپس به «بهزیست محله» تغییر کرد و اکنون «سلام» نامگذاری شده است.

سوال: مراکز مهر و گفتگو چه نقشی در این طرح دارند؟

پاسخ: مراکز مهر و گفتگو زیرمجموعه طرح سلام هستند و به‌طور ویژه بر مشارکت و سلامت اجتماعی سالمندان تمرکز دارند.

سوال: چه نهادی مسئول اجرای بخش سالمندی طرح سلام است؟

پاسخ: شورای ملی سالمندان کشور مسئول راهبری مراکز مهر و گفتگوی سالمندان در قالب طرح سلام است.

سوال: اجرای طرح در کجا انجام می‌شود؟

پاسخ: پایگاه اصلی اجرای طرح فعلاً مدارس منتخب هستند که طبق تفاهم‌نامه وزارت رفاه و آموزش و پرورش در ساعات بلااستفاده مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوال: اولویت انتخاب مناطق برای اجرای طرح چیست؟

پاسخ: ابتدا مناطق کم‌برخوردار و گروه‌های آسیب‌پذیر سالمندی در اولویت هستند، اما در مراحل بعدی مناطق مرفه‌تر هم پوشش داده می‌شوند.

سوال: نقش سالمندان در این طرح چیست؟

پاسخ: سالمندان باید در تصمیم‌گیری‌ها، جلسات هماهنگی و اجرای برنامه‌ها مشارکت مستقیم داشته باشند.

سوال: دبیرخانه‌های استانی سلام چه وظایفی دارند؟

پاسخ: هر استان یک دبیرخانه سلام دارد که با ریاست مدیرکل استان، برنامه‌های محلی را هماهنگ و اجرا می‌کند.

سوال: تسهیلگر کیست و چه نقشی دارد؟

پاسخ: تسهیلگر رابط بین سیاست‌ها و جامعه مخاطب است و باید از همان محله انتخاب شود تا بتواند ارتباط مؤثر و پایدار برقرار کند.

سوال: شرایط انتخاب تسهیلگر چیست؟

پاسخ: باید صبور، دارای سلامت جسمی و روانی، دانش عمومی مناسب، مخالف نبودن با طرح، و توانایی حضور مستمر داشته باشد.

سوال: آموزش تسهیلگران چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: یک بوت‌کمپ چهارروزه در دانشگاه شهید بهشتی با حضور اساتید حوزه سالمندی برگزار می‌شود و شامل آموزش تئوری و عملی است.

سوال: آیا تسهیلگر باید آزمون بدهد؟

پاسخ: بله، چندین آزمون تئوری و عملی برگزار می‌شود و فقط افرادی که امتیاز لازم را کسب کنند، گواهی معتبر دریافت می‌کنند.

سوال: اگر تسهیلگر استان در آزمون قبول نشود چه می‌شود؟

پاسخ: استان باید از تسهیلگر آموزش‌دیده سایر استان‌ها استفاده کند که هزینه‌بر خواهد بود.

سوال: چرا مستندسازی در طرح مهم است؟

پاسخ: چون علاوه بر دقت کار، می‌تواند الگوی ثابت برای مناطق دیگر باشد و به جذب حمایت‌های بیشتر کمک کند.

سوال: اطلاع‌رسانی عمومی چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: با انتشار فهرست مراکز منتخب از طریق رسانه‌های محلی، بهزیستی، شهرداری و مراکز سلامت

 

برگزاری کارگاه آموزشی «تغذیه سالم در دوران سالمندی» ویژه تسهیلگران پاتوق‌های مهر و گفتگو

کارگاه آموزشی «تغذیه سالم در دوران سالمندی» با هدف ارتقای آگاهی تسهیلگران حوزه سالمندی، به همت دبیرخانه شورای ملی سالمندان و با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

در این برنامه، میترا ابتهی، کارشناس ارشد بهداشت تغذیه و دانشجوی دکتری سالمندشناسی، به تشریح اهمیت تغذیه صحیح در بهبود کیفیت زندگی سالمندان پرداخت و تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با افزایش سن، نیازهای تغذیه‌ای خاص این دوران و الگوهای غذایی مناسب همچون رژیم مدیترانه‌ای را توضیح داد.

ابتهی تأکید کرد: رعایت اصول تغذیه‌ای متناسب با شرایط سالمندان می‌تواند از بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، پوکی استخوان و آلزایمر پیشگیری کرده و به افزایش طول عمر و استقلال سالمندان کمک کند.

این کارگاه بخشی از دوره ملی آموزش تسهیلگران پاتوق‌های سالمندان «مهر و گفتگو» بود که در روزهای ۸ و ۹ شهریورماه ۱۴۰۴ به صورت مجازی برگزار شد.